Informatie over DIY mest capsules maken


Be my guest, je weet hoe je me kan bereiken voor wat capsules ;)
Zou dit met plezier doen maar bezit hiervoor geen testsetjes meer en heb hier zelf nog kilos aan osmocote staan
IMG_20210313_210404.jpg
 
Maar dan weet je toch ook niet hoe “veilig” iets is?
Ik heb al veel geëxperimenteerd en dan zie je wanneer de vissen het moeilijk hebben voor er zelfs slachtoffers vallen.
Wat ik geleerd heb in die tijd is meetsets kunnen vals gevoel van veiligheid geven.
En voldoende tijd geven tussen verhogen van eventuele schadelijk stoffen zodat je niet in paniek situaties terecht komt.
 
Neem aan dat je doelt op de ammonia die word gebruikt als stikstofbron.
@biljoenblik heeft destijds een aantal korrels vermalen en berekend hoeveel je nodig hebt om het gevaarlijk te laten worden.
Wat er uit kwam weet ik niet meer exact, maar wel weet ik nog dat je heel lomp bezig moet gaan wil het mis gaan
Dat lijkt mij ook, alleen al om het feit dat je hier nooit iets over leest op internet. Tenminste, ik ben het nog nooit tegengekomen.
 
Destijds heeft Marcel het voor mij onderzocht omdat ik met de korrels van Backplay wel last had van nh3/4 want ik was te lui om de op het grind lagen weg te halen.
Daaruit kwam dat je best dit in de waterkolom kan meten als je teveel op het grind laat liggen.
Bij die van Wouter was dat minder meetbaar als ik het mij goed herinner.
 
Dat lijkt mij ook, alleen al om het feit dat je hier nooit iets over leest op internet. Tenminste, ik ben het nog nooit tegengekomen.
Amerikaanse fora kom je het wel eens tegen.
Maar de mensen met problemen zijn vaak de mensen die 200gr osmocote in een 100L bakje gooien.
Ieder weldenkend mens kan snappen dat zoiets mis gaat vroeg of laat
 
Amerikaanse fora kom je het wel eens tegen.
Maar de mensen met problemen zijn vaak de mensen die 200gr osmocote in een 100L bakje gooien.
Ieder weldenkend mens kan snappen dat zoiets mis gaat vroeg of laat
Zou 100gr of 50 dan wel goed gaan ;)

Als je ziet hoe nauwkeurig een topper als Dennis Wong 2hr aquarist ( 1osmocote korrel per plant bij de wortels)

Heb zeker niets tegen osmocote gebruik maar als je dan hoort dat sommige er 3-4 capsules bij 1 plant duwen.
 
Als je ziet hoe nauwkeurig een topper als Dennis Wong 2hr aquarist ( 1osmocote korrel per plant bij de wortels)
Werkt dat want het is mij opgevallen dat de korrels vaak anders van kleur zijn dus ik dacht dat de samenstelling per bolletje dan ook weleens anders kan zijn. Loop je zo niet alsnog het risico op tekort aan voeding?
 
Laatst bewerkt:
Zou 100gr of 50 dan wel goed gaan ;)

Als je ziet hoe nauwkeurig een topper als Dennis Wong 2hr aquarist ( 1osmocote korrel per plant bij de wortels)

Heb zeker niets tegen osmocote gebruik maar als je dan hoort dat sommige er 3-4 capsules bij 1 plant duwen.
1 korrel bij 1 plant......als ik 1 korrel bij mijn zwaardplant leg denk ik dat het totaal niet zinvol is.
Het ligt dus ook aan de plant hoeveel voeding je geeft.

Ik gebruik de osmocote van Tuinkabouter.
dosering;
Week 1 heb ik 1 capsule per 20 vierkante centimeter aan de grond toegevoegd waar planten bij elkaar staan.
Zwaardplant die het zeer slecht deed kreeg 1 capsule links.
Week 3 Zwaardplant reageerde goed, een tweede capsule erbij gedaan.
Week 4, links en rechts per 20 vierkante centimeter een capsule erbij gedaan.

Ik meet wekelijks alle parameters, nog nooit iets zien veranderen., kalium blijf ik zelf op peil houden tot 15 ppm.
wekelijks ververs ik bijna 100% water.

week 5 zwaardplant heeft veel nieuwe bladeren gemaakt, echter plotseling kwamen op de oudere bladeren bruinachtig aanslag, en later groene alg.
Metingen lieten niets zien. Bladen verwijder, nieuwe groeien goed door en er blijven nieuwe gevormd worden.
Toch iets gewroet en een paar osmocote korrels afgezogen.

Geen voedingsbodem, althans dat lokaal beetje zal wel uitgewerkt zijn....vandaar dat ik met osmocote begon.
 
Zou 100gr of 50 dan wel goed gaan ;)

Als je ziet hoe nauwkeurig een topper als Dennis Wong 2hr aquarist ( 1osmocote korrel per plant bij de wortels)

Heb zeker niets tegen osmocote gebruik maar als je dan hoort dat sommige er 3-4 capsules bij 1 plant duwen.
Het zal minder fout gaan.

Ff ter illustratie, ik verbruikt 120-200 capsules per jaar op m’n grote aquarium.
Dat is dus ongeveer 96-160gr op een aquarium van 200x70x70.
Dus iemand die er 100 in een meterbak stopt in 1x is behoorlijk aan het overdrijven
 
Dus iemand die er 100 in een meterbak stopt in 1x is behoorlijk aan het overdrijven
Ik heb dat rustig aan opgebouwd. Zoals Jan ook omschrijft. Ik heb eerst een lage dosering verspreid door de bak, bekeken wat het deed. Vervolgens bij een aantal planten nog wat bijgestoken. Weer een maand bekeken wat er gebeurde en toen nog eens wat capsules bij geprikt daar waar ik dacht dat het nodig is. 100 capsules heb ik niet in mijn meterbak gestoken maar ik ga wel aardig die kant op. :juggle:
 
Dus iemand die er 100 in een meterbak stopt in 1x is behoorlijk aan het overdrijven
en ga er maar van uit dat diegene die problemen hebben, overdrijven, niet weten waar ze mee bezig zijn, maar gewoon anderen na doen en er een eigen draai aan geven....die fout is want ze begrijpen het niet
 
Zolang je een beetje nadenkt zal het wel niet uit de klauwen lopen maar goed met die van Backplay destijds was ik wat lui en stopt aardig wat bolletjes niet weer terug in de bodem. Deze hebben toch een lichte verhoging van de nh3/4 gegeven want die was opeens meetbaar en ik kreeg Staghorn. Vandaar dat Marcel destijds de capsules heeft getest voor mij.
Ik heb het dan niet over 1 bolletje maar over de hele bak verspreid misschien wel de inhoudt van 1 capsule en ja dat was wel merkbaar in de waterwaarden.
Zover ik mij dan ook herinner bevatten de capsules van Wouter minder ammoniak dan die van Backplay.
 
Het zal minder fout gaan.

Ff ter illustratie, ik verbruikt 120-200 capsules per jaar op m’n grote aquarium.
Dat is dus ongeveer 96-160gr op een aquarium van 200x70x70.
Dus iemand die er 100 in een meterbak stopt in 1x is behoorlijk aan het overdrijven
Dat is veel....
Heb je dan niet continu van die bolletjes die boven komen?
 
Ik meet wekelijks alle parameters, nog nooit iets zien veranderen., kalium blijf ik zelf op peil houden tot 15 ppm.
wekelijks ververs ik bijna 100% water.
Niet iedereen doet grote waterwissels er zijn er die 10% per week aanhouden anderen misschien 50% per dag
Het zal minder fout gaan.

Ff ter illustratie, ik verbruikt 120-200 capsules per jaar op m’n grote aquarium.
Dat is dus ongeveer 96-160gr op een aquarium van 200x70x70.
Dus iemand die er 100 in een meterbak stopt in 1x is behoorlijk aan het overdrijven
Dit is wat ik wou lezen ;)
Je hebt een +-1000l bak en gebruikt 120-200 per jaar dus +- 15 op 100l per jaar in hoeveel intervallen plaats je deze ?
 
Voorlopig, dit alles lezende, blijf ik toch maar bij mijn kleibolletjes (gemixt met lateriet) die ik gebruik in mijn plantenbak. Werkt prima!
 
Dit is wat ik wou lezen ;)
Je hebt een +-1000l bak en gebruikt 120-200 per jaar dus +- 15 op 100l per jaar in hoeveel intervallen plaats je deze ?
Hangt er een Btje van af.
2-4x per jaar denk ik toch wel, ene keer wat meer dan de andere keer.
Ze zijn ongeveer een half jaar werkzaam maar soms ook niet, dan worden er eerder extra bij geplaatst.
Of als ik een nieuwe plant plaats ofzo dan gaan er ook meteen wat in.
Dat is veel....
Heb je dan niet continu van die bolletjes die boven komen?
Idd niet continu.
Ze komen wel eens boven maar die veeg ik vaak weer onder het zand en anders hevel ik ze af.

Durf wel vrij veilig te beweren dat er 10-25% vroeger of later boven de bodem komt en dat de rest gewoon netjes op z’n plek blijft
 
Dat is veel....
Heb je dan niet continu van die bolletjes die boven komen?
Wouter levert naast de capsules een pincet zodat je na onderhoud de overtollige bolletjes eruit kan pikken :DD

Nee geintje en ik kan niet zeggen dat kleibollen beter werken dan de capsules maar ja ik was wel wat klaar met die losse bolletjes dus daarom ben ik weer overgestapt op de kleibollen.
 
Ik ben juist overgestapt omdat ik die onopgeloste klei zat was, de bodem ter plaatse zat behoorlijk dicht.
Als ik nieuwe erbij stop dan zuig ik eerst de oude weg zodat ik niet teveel in de bodem heb. Die stof herken ik maar dat gaat met een goede circulatie zo de hele bak door en slaat wel neer of gaat het filter in. Tja, het is maar net wat je liever hebt Jan maar ik was juist die kleine losse bolletjes een beetje zat ;)
 

Terug
Bovenaan