Indraaien aquarium nodig met oude filter?


En ik wil niet zeggen dat het aantal bacteriën in de bodem klein is, het kan prima 50% zijn, maar als we aan bv. 35% van de bacteriën genoeg hebben, zijn de bacteriën in de bodem onbelangrijk.
Dan kun je dus ook zeggen de bacteriën in het filter zijn niet belangrijk.

Ik denk dat beide hun eigen functie hebben. De bodem bacteriën verwerken het vuil wat erin zakt. De bacteriën in het filter verken meer alles wat in de water kolom zit.
Er zal een overlap zijn maar dat is het dan ook wel. Een bare bodem is heel makkelijk af te hevelen dus zal schoner zijn. Dus dan heb je vooral de bacteriën in het filter nodig.
 
Dan kun je dus ook zeggen de bacteriën in het filter zijn niet belangrijk.

Ik denk dat beide hun eigen functie hebben. De bodem bacteriën verwerken het vuil wat erin zakt. De bacteriën in het filter verken meer alles wat in de water kolom zit.
Er zal een overlap zijn maar dat is het dan ook wel. Een bare bodem is heel makkelijk af te hevelen dus zal schoner zijn. Dus dan heb je vooral de bacteriën in het filter nodig.
Dit lijkt mij een heel goede redenering Dirk.:thumbs:
 
Maar ik ga je het toch afraden.
dr7fc5.jpg

Je hebt sluiers en dat zijn vervuilers, heb ik ergens gelezen. Dus je zal dus hoe dan ook een efficiënte filtratie nodig hebben. En dat ga je niet redden met planten alleen.

Maar om op je vraag terug te komen:
ik ververs 1x per maand 100% van mijn 12 liter garnalenbakje omdat ook garnalen goed kunnen vervuilen en omdat het glas groen begint te worden.
Heb een redelijke bezetting, nu ongeveer 100 stuks in 12 liter.

Ja dat moet je zeker niet proberen met sluiers dat is 100 % miserie. Voor mij is minimaal 6 keer de inhoud van het aquarium in 1 uur door de filter ideaal voor deze vervuilers + ik heb dan ook nog eens een hydra stream tussen hangen deze haalt de groeihormonen een groot deel uit je water. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je weekelijks moet verversen
 

Terug
Bovenaan