indoor pond Voor de mijn grotere dieren (muskus en bullheads)


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,146
Locatie
Rotterdam
Ik heb nu al een aantal jaar muskusschildpadden in een bak van 1meter. Dit is de aangeraadde baklengte maar ik vind het zelf erg klein voor de schildpadden zeker sinds ze nu rond de 13cm zijn. Het plan is dus om een vijver te bouwen voor de schildpadden en mijn bullheads. De bullheads wou ik eigenlijk weg doen maar na een jaar zoeken naar een goede woonplaats voor ze heb ik nog steeds niks gevonden. Iedereen met interesse had ik bak van 2meter met arowana's / bass / red tails catfish.... enzo... Niet de mensen wie ik mijn huisdieren toevertrouw. Sinds muskus schildpadden een koudere temperatuur verdragen ben ik niet van plan de bak te verwarmen. Een warmte lamp komt er wel boven te hangen. De bodem wordt van licht zand (wit misschien) zodat de dieren leuk zichtbaar zijn. Ook komen er bladeren in zodat de schildpadden zich kunnen verstoppen en het water wat zuurder wordt tegen bacterien.

De pond zelf ga ik denk ik 1m x 1m maken in inhoud en dan in echte lengte rond de 1,3 bij 1,3. Over de hoogte ben ik niet helemaal uit. Ik denk dat ik voor 80cm hoog ga en dan het water rond de 50cm. Ik ben hier nog niet zeker over. Want hoe hoger ik ga hoe zwaarder het wordt en hoe meer gewicht er is. Als ik de bak langer maak en minder hoog heb ik meer oppervlak en dus minder kracht op de grond. De bak ga ik zoals de DIY king zijn pond heeft gemaakt maken.

De schildpadden zitten niet vaak op land en hebben dus ook geen uv lamp nodig. Echter wil ik wel een landplek voor ze om uit te kunnen rusten en om van hun bacterien af te komen door te drogen onder een warmte lamp.
 
Klinkt als een mooi project Nekko. Ik hoop dat we het hier kunnen gaan volgen!
 
Na wat onderzoek te doen ben ik erachter gekomen dat een vijverbouwen wel minimaal 150euro kost en wss meer. Daarintegen is een plastic vijverbak via marktplaats maar 40 euro. Dit is dus waar ik wss voor ga.
 

Terug
Bovenaan