Indisch biotoop


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Na toch nog eens veel te hebben gelezen en rond te hebben gekeken overweeg ik om een Indish - Burmaans biotoop te doen.

Voor de mensen die mijn Tanganyika biotoop hebben gevolgd, even wat opheldering ter verduidelijking. Zo'n 3 - 3,5 jaar geleden heb ik een Amazone biotoop gehad. Met bladeren, bruin water, filteren over turf, speciale 'plant' lampen, vloeibaar zuurstof en plantenvoeding de hele mikmak. Een ding wist ik 100% zeker, dit wilde ik nooit meer. Het aquarium was mooi en interessant, maar vergde veel tijd en geld om te onderhouden.
Toen ik zo'n jaar geleden begon met rondkijken om de hobby weer op te pakken kwam ik al snel uit op het Tanganyika meer, weinig planten, interessante kleine cichliden. Kortom onderhoudsvriendelijk en toch mooi.

Echter, van de week merkte ik dat ik desondanks toch beperkt was in mogelijkheden m.b.t. het visbestand en miste ik toch wat van beplanting en dat prachtige hout. Terwijl ik aan het zoeken was stuitte ik op 'Low-tech natuurlijke aquariums'. Dit zijn aquariums die met zo min mogelijk (of zelfs zonder) techniek draaien en proberen om een eco- systeem te balanceren en na te bootsen. Vroeger was al die techniek kennelijk ook niet nodig en groeiden de planten in aquaria prima (bron)
Dit was eigenlijk waar ik naar op zoek was, geen honderden euro's uitgeven aan voedingsbodems, CO2, verlichting en de rest, maar juist de natuur zijn werk laten doen en dit proberen te balanceren.
Ik wil niet direct helemaal in het diepe springen, en toch wat techniek gaan gebruiken. Zo komt er een externe filter, RGB LED met controller die ik zal dimmen. Maar hier blijft het dan ook bij.

Daarnaast wilde ik graag wat bio-diversiteit in mijn aquarium. Niet alleen visjes, maar ook garnalen en slakken. Ook vind ik het leuk om een biotoop te benaderen en zo getrouw mogelijk planten en dieren uit te zoeken. Dit bracht me uiteindelijk bij een Oost-Indisch - Burmaans biotoop.

Om een beeld te krijgen hoe dat er ongeveer moet uitzien:



Het aquarium:
Ook deze is iets aangepast en komt nu uit zo'n 150 liter.
rpSzYcl.jpg



De vissen:
Dario Dario (1M + 3V)
Erethistes Jerdoni (2M + 3V)

Garnaal:
Caridina Babaulti (2M + 3V)

Slak:
Anentome Helena (5)

Ik wil beginnen met de garnalen en de slakken nadat het aquarium een aantal weken heeft ingedraaid. Wanneer de garnalen dan een aardige populatie hebben gevestigd wil ik de vissen pas toevoegen.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden. Tips zijn uiteraard altijd welkom!
 
de Dario Dario worden lastig bij veel aquarium zaken zitten bijna alleen maar mannetjes
de vrouwtjes van deze soort zijn lastig te krijgen naar mijn ervaring
 
de Dario Dario worden lastig bij veel aquarium zaken zitten bijna alleen maar mannetjes
de vrouwtjes van deze soort zijn lastig te krijgen naar mijn ervaring

Dit had ik inderdaad al op internet gelezen, desnoods wordt het wat langer zoeken. Te veel mannetjes samen gaat niet goed, en het lijkt me leuk om een harem te doen en proberen om wat nakweek te krijgen.
 
Ik zie dat we inderdaad allebei om dezelfde reden low-tech zijn gegaan. Ik was dat gedoe met allerlei middeltjes ook zo zat, het is echt zo fijn om alleen maar 1x per week een beetje profito erin te doen en dat is het!

Ben benieuwd wat jij ervan gaat maken, heb je je aquarium al?
 
Nog geen aquarium, ben momenteel nog erg druk met een studie in combinatie met een full-time baan. Dus heb er bewust voor gekozen om te wachten tot begin 2019 en in de tussentijd vooral voorwerk te doen. En hoewel me dat zwaar valt, is het wel prettig dat ik me zo dwing om me goed in te lezen en mijn keuzes steeds weer te heroverwegen.

Het vissenbestand heb ik iets aangepast:

Visbestand:
Dario Dario (Bengaals vuurtje) 1M + 3V
Trichogaster chuna 1M + 2V
Erethistes Jerdoni 2M + 2V
Caridina Babaulti 5x

Het plantenbestand heb ik hier geplaatst.
 
Nog geen aquarium, ben momenteel nog erg druk met een studie in combinatie met een full-time baan. Dus heb er bewust voor gekozen om te wachten tot begin 2019 en in de tussentijd vooral voorwerk te doen. En hoewel me dat zwaar valt, is het wel prettig dat ik me zo dwing om me goed in te lezen en mijn keuzes steeds weer te heroverwegen.

Het vissenbestand heb ik iets aangepast:

Visbestand:
Dario Dario (Bengaals vuurtje) 1M + 3V
Trichogaster chuna 1M + 2V
Erethistes Jerdoni 2M + 2V
Caridina Babaulti 5x

Het plantenbestand heb ik hier geplaatst.


Hahaha, laat een opleiding en fulltime werken bij mij nou ook hebben meegespeeld om mn grote aquarium op te geven en low tech te gaan :D . Kon dat onderhoud van die rio 180 niet meer combineren met opleiding en werk. Toch moet je af en toe ook ontspannen heb ik de afgelopen tijd gemerkt en hoe kan dat beter dan een beetje aan een nieuw aquarium rotzooien ;) , of door zo'n mooie achterwand te maken. Al is het ook goed om er zo bewust over na te denken hoor :petjeaf:, ik ben van nature nogal ongeduldig dus ik zou dat niet kunnen.
 
Ik zou wel met een grotere groep babaulti beginnen van minimaal 20 stuks.
 
Ik twijfel nog, ik wilde eerst met 10-20 beginnen. Of ik begin met 5 en laat het aquarium een maand of 2-3 draaien in de hoop dat ze zich snel voortplanten.
 
Geen ervaring met babaulti (vind de green wel erg mooi) maar denk dat 5 echt te weinig is om binnen een paar maand een goede groep te hebben. Caridina's planten zich ook niet altijd snel voort dus ik zou echt met een grotere groep beginnen.
 
Visbestand:
Dario Dario (Bengaals vuurtje) 1M + 3V
Trichogaster chuna 1M + 2V
Erethistes Jerdoni 2M + 2V
Caridina Babaulti 10x

Het plantenbestand heb ik hier geplaatst.

Dit bestand moet dus geen probleem zijn voor zo'n 130 - 150 liter (zie ook plattegrond)?
 
Ik zou inderdaad ook starten met 10 dan heb je zeker goede man/vrouw verhouding
 
Ik maak me toch wat zorgen over de combinatie van de Honinggourami's (Trichogaster chuna) en de Garnalen (Caridina babaulti). De volwassen exemplaren zullen ze vast met rust laten. Maar ik zou ook wel wat nakweek willen krijgen (niet veel, maar een aantal zou leuk zijn). Maar ik vrees dat vooral de Honinggourami's, die toch het grootst worden uit mijn vissenbestand, dit wel eens zouden kunnen voorkomen.

Iemand die hier misschien ervaring mee heeft? Denken je dat er wel wat garnaaltjes zullen overleven? Of kan ik beter afzien van de Honinggourami's en wordt het al spannend genoeg met de Dario Dario's?
 
Ik zie dat niemand hier op heeft gereageerd. Leuk project trouwens! Ik heb vroeger een Myanmar biotoop gehad met onder andere Dario hysginon en Parasphaerichthys ocellatus. Later heb ik ook Dario dario gehouden.

Ik vond het bij de D. hysginon ook een leuk idee om er vuurgarnaaltjes bij te doen. Geëindigd als levend voer. Misschien waren de garnaaltjes te klein, maar Dario's zijn echte rovers.

Ik vraag me dan wel af waar al jou/jullie tijd in gaat zitten bij het onderhouden van een aquarium. Zeker een Z-A bak is toch echt niet high-tech (of hoeft het niet te zijn). Het is ook een kwestie van de juiste planten kiezen. Doe er wat Echinodorus in en je hebt maar weinig verlichting nodig. Daags voeren en wekelijks of om de twee weken waterverversen.

Denk dat dit bij vrijwel ieder biotoop mogelijk is. Voor de vissen heb je geen felle verlichting of plantenvoeding nodig.
 
Bedankt voor je reactie! Ik heb nog wat zoekwerk gedaan. De Dario dario worden niet groter dan zo'n 2,5 cm, maar zijn desondanks echte jagers. Belangrijk is om eerst een garnalen populatie gaande te krijgen, de Dario's zullen de kleinste garnalen van 1 tot 2 weken uit proberen op te eten. Met voldoende mossen (of andere schuilplaatsen) zouden er desondanks een aantal moeten kunnen overleven zodat de garnaal populatie in stand blijft en de Dario dario voldoende levend voer heeft en zijn natuurlijke jachtgedrag kan laten zien.
Hier een aantal bronnen: bron 1, bron 2 & bron 3.

Ik heb ook meteen wat rondgekeken naar informatie over de Honing gourami's in combinatie met garnalen, en ook dit zou goed moeten gaan mits er voldoende schuilplaatsen zijn voor de garnalen. Bronnen: bron 1 & bron 2.

In principe lijkt het neer te komen op een aantal grondregels:
- Zorgen dat er een sterke populatie garnalen is voordat er vissen worden toegevoegd.
- Voldoende ruimte in het aquarium t.o.v. het aantal vissen.
- Voldoende schuilmogelijkheden voor de garnalen, bij voorkeur mossen.
- Geef de vissen voldoende (levend) voer zoals bloedworm.

Ik denk daarom dat ik eerst begin met 10 garnalen (Caridina hodgarti gaat het worden). Er komen hoe dan ook een hoop planten en mossen in, dus dat zit wel goed.
Als die populatie aardig is gevestigd in mijn +/- 150 liter aquarium, komen de vissen erbij (4 Dario dario's en 3 Chuna's).

Even kijken of het me lukt, maar ik denk dat ik aan de bovenkant van de achterwand een soort overhangende 'oever' maak zo'n 4 cm onder water, waar ik mossen op laat groeien. Daar komen de vissen dan onmogelijk doorheen en kunnen de kleine garnalen zich prima tussen verstoppen.
 
Je hebt leuke plannen zo te lezen. Maar inderdaad, een Zuid-Amerikaans gericht aquarium hoeft echt niet moeilijk te zijn.
Vloeibaar zuurstof? Plantenvoeding en speciale lampen? Geen vereiste om een Zuid-Amerikaanse inrichting te hebben.

Als je een garnaal wil hebben die snel kweekt dan kan je beter een neocaridina nemen. Vrees dat die caridina die je wilt niet zo snel kweekt.
Honiggoerami's en garnalen zal wel goed gaan. Mits je een goede beplanting en hout hebt. Alleen Dario's zijn wel echte rovers. Al zijn ze wel even groot als de garnalen.
 
Je hebt leuke plannen zo te lezen. Maar inderdaad, een Zuid-Amerikaans gericht aquarium hoeft echt niet moeilijk te zijn.
Vloeibaar zuurstof? Plantenvoeding en speciale lampen? Geen vereiste om een Zuid-Amerikaanse inrichting te hebben.

Als je een garnaal wil hebben die snel kweekt dan kan je beter een neocaridina nemen. Vrees dat die caridina die je wilt niet zo snel kweekt.
Honiggoerami's en garnalen zal wel goed gaan. Mits je een goede beplanting en hout hebt. Alleen Dario's zijn wel echte rovers. Al zijn ze wel even groot als de garnalen.
zuid Amerikaans?:oops:
 
Ja, ze/hij had het er over dat ze een Zuid Amerikaans biotoop te ingewikkeld vindt.

Klopt, maar dit was vooral te wijten aan allerlei high-tech onderdelen. Ik had me toen der tijd nog niet zo verdiept in het hele ecosysteem in het aquarium, en volgde vooral op wat andere binnen de hobby ook deden. Maar iets nadoen zonder te weten wat je precies aan het doen bent is vooral een dure hobby...
Ik sluit een Zuid-Amerikaans aquarium daarom nog niet helemaal uit. Ik zou echter graag zowel garnalen als vissen willen houden, dus dan neig ik eerder naar een Aziatisch biotoop.
 

Terug
Bovenaan