in/uitstroom bioloog aan dezelfde kant vraagje


B

Bjorn vd Linden

Guest
beste mensen..

al mijn 3 kleine tot middelgrote aquariums plaatsmaken voor een bak van 2.70x60x60. hierin gaan uiteindelijk nog te bepalen cichliden komen. eerst eens goed voorbereiden informeren en uitvoeren van alle techniek.
het is de eerste keer dat ik met een bioloog ga werken, heb hier nog totaal geen ervaring mee. op internet zie ik allemaal voorbeelden van biologen waarvan de overloop en de instroom aan verschillende kant van het aquarium zitten, hierbij gaan beide leidingen in principe dus redelijk recht omhoog.
nu is het bij mij de bedoeling dat zowel de overloop als de uitstroom aan dezelfde zijkant van de bak gaan komen. echter gezien de lengte van de bioloog (2 meter) betekent dit dus dat of de aanvoer of de uitstroom een 2 meter terug gevoerd moet worden en daarnaast ook nog in de hoogte natuurlijk. de andere zal recht omlaag kunnen. als ik zelf een beetje logisch nadenk is het waarschijnlijk niet gunstig om de uitstroom terug te voeren ivm verlies van capaciteit, het is dan de hoogte die je normaal.zou hebben maar daarbij ook nog eens meer lengte.

hoe zit dit met de afvoer van de overloop? geeft het hierbij problemen (waterdruk om voldoende 'val' te behouden/ slurpen / andere zaken) als ik die schuin omlaag laat lopen? (Naar het begin van de bioloog die dus 2m verderop zit dan daar waar de instroom en overloop in het aquarium zitten).?
Met een wanddoorvoer of zonder doorvoer zal de hellingshoek groter zijn ( afvoer achter aquarium laten lopen) als met een bodemdoorvoer (afvoer onder aquarium laten lopen), dan zou die bijna horizontaal lopen . maakt dit nog verschil?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan