ikea lack Max. belasting: 25 kg Kan toch prima?


I

ikbenFrits

Guest
even gezocht op zolder...
en gevonden, mijn tafeltje van Ikea:
Lengte: 55 cm
Breedte: 55 cm
Hoogte: 45 cm
Max. belasting: 25 kg

Maar daar kan toch prima een Aqua40 op staan dacht ik zo?
Nieuw project: een kweek bak voor planten.
 
Lack tafels zijn echt heel zwak. Heb er al 2 gesloopt. Zorg dat het aquarium boven minimaal 1 poot geplaatst wordt ;)

Mvg.
 
Dat zijn toch die 5 euro tafeltjes? Ik denk dat een Aqua 40 op het randje zit, maar waarschijnlijk wel goed gaat. Met water en een bodem zal je toch al snel richting de 30-35 kilo gaan, als het alleen voor planten gaat gebruiken zul je er dus geen zware stenen of hout in leggen denk ik zo. Ze kunnen wel wat hebben die tafeltjes, als ik een lampje moet vervangen ga ik er ook gewoon op staan. Denk dat ik het wel zou aandurven maar het wel goed in de gaten zou houden. Eventueel kun je het midden met een stukje resthout nog een extra poot maken.
 
Ik had er altijd een 60cm en een aqua 40 op staan.
De aqua4o staat er nog op.
 
Deze nacht heeft ie overleeft, dus ik denk dat het wel goed komt.
ik heb er alleen fijn grind in en planten.
ook draai er een mini filterpompje mee en zit er een verwarmingselement in.

Misschien ga ik daar toch weer wel guppen in doen voor de kweek.
 
oeps bij de buren staat er een 60cm bakkie op
 
ik heb mijn 45l er ook 1 jaar opgehad dus ik denk het ook wel:smile:
 
kan prima, ooit zo'n vakjes kast van de ikea gehad die 60 kilo kon hebben ofzo en daar stond m'n rio 240 op. Ik had er wel even een plaat achter getimmerd voor extra stevigheid!
 
Ik weet het niet hoor. In een Aqua40 kan 40 liter, tel daarbij nog de inrichting op. En het tafeltje kan maximaal 25 kg aan, nee ik zou het niet aandurven.
 
Ik dacht ooit ook eens dat een kast mn rekord 96 kon houden.
Na 1.5/2 jaar heeft de bodem van de bak het toch begeven en werd ik wakker door druipend water :/
 
Lack tafeltjes? Sterk zat.
Iemand van 80 kilo kan er gerust op staan :) Gebruik m vaak zat als ik geen zin heb om een ladder te pakken haha
 
80 bewegende kilo's is wel 'meer' om te verdragen voor een kastje of tafeltje dan 80 stilstaande kilo's.

visstisck zei:
Ik weet het niet hoor. In een Aqua40 kan 40 liter, tel daarbij nog de inrichting op. En het tafeltje kan maximaal 25 kg aan, nee ik zou het niet aandurven.
Een (Superfish?) Aqua 40 is toch 27 liter?

~ Ivo
 
bij elkaar ongeveer 35kg.
dat is het aquarium, lichtkap, filter, verwarmingselement en het water + grind.
maar hij staat nu al 2 weken en hij zakt niet door.

kan prima zo.
 
Update met een paar foto's van mijn stekplantjes:
298312ikbenfrits_0_82_klein_1.jpg


mijn aqua40 was erg vol met heel veel verwilderde planten en heb ze nu gesplitst en opnieuw gepoot.

233352ikbenfrits_0_82_klein_2.jpg


Moest toch nog even iets van me laten horen vond ik zo...

Groetje van Frits uit Assen.
 
ikbenFrits zei:
Update met een paar foto's van mijn stekplantjes:
298312ikbenfrits_0_82_klein_1.jpg


mijn aqua40 was erg vol met heel veel verwilderde planten en heb ze nu gesplitst en opnieuw gepoot.

233352ikbenfrits_0_82_klein_2.jpg


Moest toch nog even iets van me laten horen vond ik zo...

Groetje van Frits uit Assen.
Leuk bakje geworden zo :) En zelf vraag ik me ook wel eens af hoe het nou precies zit met de belastbaarheid van de meubels.
Zelf heb ik een Juwel Vision 260 met bijbehorend meubel. Dat meubel bestaat uit niets anders dan simpelweg een paar plaatjes spaanplaat, meer is het echt niet.
En daar staat dan een kleine 300 kilo bovenop.
 
Papabear zei:
Zelf heb ik een Juwel Vision 260 met bijbehorend meubel. Dat meubel bestaat uit niets anders dan simpelweg een paar plaatjes spaanplaat, meer is het echt niet.
En daar staat dan een kleine 300 kilo bovenop.
Kan me je twijfel wel voorstellen.. toch kan dit kastje volgens Juwel 750 Kg dragen. Zal wel over nagedacht zijn ;)
 
Ik heb ooit eens iemand op het forum zien schrijven: die kasten die jullie zelf allemaal bouwen kunnen een olifant aan.
Met andere woorden: we onderschatten vaak wat een bepaalde dikte plank wel en niet aan kan.

Nu is dat helemaal geen reden om onvoorzichtig te gaan doen, maar het geeft wel aan vanwaar die verbazing komt.

~ Ivo
 
Staande panelen,kunnen de dracht best aan, als hij maar stabiel gebouwd wordt,tegen schranken,, omvallen.
 
Mijn huidige dressoir, waar mijn Rio 125 op staat. Kon maximaal 30kg dragen, stond er in de folder.
Maar er staat toch echt 125kg op + de rest.

386395_0_82_rio_125_nieuw_2.jpg
 
Ja,op de planken misschien.
Als er IN de kast staanders staan,kan het.
 
Dat zou heel goed kunnen wat Bertus zegt.
Bij de Ikea Lack staat ook max. 13kg, maar dat gaat inderdaad om de plankjes, niet de kast als geheel.

~ Ivo
 
Papabear zei:
ikbenFrits zei:
Update met een paar foto's van mijn stekplantjes:
298312ikbenfrits_0_82_klein_1.jpg


mijn aqua40 was erg vol met heel veel verwilderde planten en heb ze nu gesplitst en opnieuw gepoot.

233352ikbenfrits_0_82_klein_2.jpg


Moest toch nog even iets van me laten horen vond ik zo...

Groetje van Frits uit Assen.
Leuk bakje geworden zo :) En zelf vraag ik me ook wel eens af hoe het nou precies zit met de belastbaarheid van de meubels.
Zelf heb ik een Juwel Vision 260 met bijbehorend meubel. Dat meubel bestaat uit niets anders dan simpelweg een paar plaatjes spaanplaat, meer is het echt niet.
En daar staat dan een kleine 300 kilo bovenop.

Kwaliteit van de kast die ik heb van Juwel vind ik echt ruk. Totaal niet bestand tegen water en de verf laat snel los.
 
Bij mijn dressoir zat er een sticker op de bovenste plank geplakt met maximaal 30kg.
Nu staan mijn Rio 125 wel boven 2 staanders, maar toen ik mijn aqua40 er naast had staan, zakte die plank wel door.
Gelukkig zit het dressoir wel stevig in elkaar geschroeft met extra hoekstukken, tegen het schranken en bewegen.

En die Lack tafeltjes, kunnen wel iets hebben, als ze maar droog blijven.
ik had er vroeger 2, 1 binnen en 1 buiten. Naar die buiten stond was na een paar regen buien wel helemaal krom getrokken en uit elkaar gegaan door vocht.

Het standaard meubel van Juwel vond ik zelf ook niet zo mooi (persoonlijk).
 
Frontysco zei:
Lack tafeltjes? Sterk zat.
Iemand van 80 kilo kan er gerust op staan :) Gebruik m vaak zat als ik geen zin heb om een ladder te pakken haha

Hier ook, die dingen zijn echt niet kapot te krijgen!

Wij hadden btw onze aqua40 op een 'malm' nachtkastje staan van Ikea, precies de juiste afmetingen, 2 laatjes eronder, ideaal!
 

Terug
Bovenaan