Ik word gek van die ene Peru altum die me te slim af is


trabbart

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2019
Berichten
179
Leeftijd
54
Ik wil al een hele tijd 1 maanvis uit mijn bak vissen maar die is zoooooo slim. Hij weet waar ik niet kan komen met mijn net, verstopt zich op meerdere plekken tijdens mijn pogingen. Hij blijft ijzig kalm en kan plots wegschieten richting schuilhol. Probleem is dat de bak 1500 liter groot is, plaats zat dus om weg te kruipen. Ik heb nu de 4e poging weer moeten staken . Ik begin te denken aan een val in glas met voer in . Iemand tips om een val te bouwen? Hij moet eruit en bij ze soortgenoten in men andere bak en weg van tussen mijn echte Altums.
 
Ik heb indertijd een plaatje van glas gemaakt dat ik gemakkelijk in de diepte kon steken en dan maakte ik daarmee de bak kleiner als ik een vis moest pakken. Je kan dan aan de open kant voeren dan dat plaatje erin en naar de vis verplaatsen, je kan ook een plexi of plastic plaatje maken, dan maak je zeker geen krassen.
 
Toen ik mijn bak moest leegmaken voor de verhuizing heb ik ook een plaat gemaakt op de breedte van de bak en deze rustig aan steeds verder geplaatst zodat de vissen of vis steeds minder ruimte kreeg.
 
Kun je hem niet met 2 man met ieder een net opjagen naar 1 kant waardoor hij makkelijker is uit te vangen? Je moet hem ahw niet de kans geven om de hele bak door te kunnen vluchten.
 
de bak zit vol hout , stenen en planten, , is een meter diep een meter breed en 2m20 lang, en die vis is onmiddellijk als hij een net ziet weg tussen stenen en de planten en hij kent blijkbaar echt elke kier.
we hebben nu al met twee man geprobeert . de ene kijkt naar waar de vis wegschiet en de andere probeert, maar het is meer zoeken waar hij zit dan scheppogingen, hij gaat echt als een torpedeo er vandoor en houd zich dan muisstil. ik denk echt dat een val uitkomst zal bieden, ik denk aan een glazen vaas of een klein aquarium met een deurtje dat op afstand werkt of zo. het gedoe met die net is voor alle andere vissen echt teveel stress en het lukt echt niet. de vorige keer had ik hem bijna maar hij gliote uit het net , daarna heeft hij zich twee dagen niet meer vertoond!!! deze keer was hij na een uur weer vrolijk aan het rondzwemmen maar ik heb em helemaal niet kunnen benaderen met het net , hij ziet het net en hij schiet weg,,,hij lijkt echt slim.
 
Laatst bewerkt:
Ja degene met de langste adem zal als winnaar uit de strijd komen denk ik ;)
 
Waarom neem je dan ook zo'n grote bak?

Tip, pijl en boog
DSC_9121.jpg
 
Een behoorlijke waterverversing waarbij het waterpeil daalt,en dan pak je hem toch,wat is de reden dat deze vis weg moet,groeiachtestand,,.
 
Vanuit je grote net (25 cm) voeren, tot hij hieraan gewent is, en dan gewoon omhoog halen........

Of soms als ze hangen te slapen (nacht/donker) met een zaklampje opzoeken en kijken of het lukt om hem dan langzaam te scheppen
 
waterpeil kan ik een 400 liter laten zakken wat ik ook deed, meer gaat niet want ik heb maar een vat van 200 liter osmosewater per waterwissel . maar die vis is gewoon te slim, hij kent een net en gaat als hij ze ziet er als een speer vandoor. enkel een val zal gaan want hij is een slokop . hij moet eruit omdat hij niet bij men orinoco altums hoort, hij zat er als leermeester bij om ze te wennen aan allerlei voer. helaas speelt hij nu de baas , hij moet naar mijn andere bak waar zen soortgenoten zitten die zich wel lieten vangen. ik had nooit gedacht dat dit soort vis zo snel kon zwemmen en zo schuw ging zijn voor een netje.
kheb het in het donker ook al geprobeert, dat beest slaapt nooit denk ik. zodra de dekruiten eraf gaan weet hij al dat er iets gaat gebeuren, dan komt hij zelfs niet meer om voer. ik heb een dekruit met een rond gat van 5cm langswaar ik altijd voer geef, als ik de ruit openschuif gaat hij 70 cm lager afwachten wat er gaat gebeuren. ziet hij een net , dan schiet hij weg. tussen planten en in gaten en kieren waar hij anders nooit komt. ik heb een plexi bak van 30 op 45 deze zal ik eens ombouwen tot val . eerst een drivende ponton van maken en daar in voeren , maar tijd om te knutselen heb ik nu even niet. ben met andere projectjes bezig. op den duur ben je met 20 dingen bezig en geraakt er niets klaar....
 
Ja lastig zeg en reken maar dat meneer nu op zn hoede is tot in de nacht aan toe:sorry:
 
Gewoon het net in de bak laten staan/hangen, zodat hij went aan het net, misschien 1 weekje, maar ik denk dat hij wel went. Ik heb een Hobby Genius vissenval staan, als je zoiets heb, dan moet het ook wel lukken.
 

Terug
Bovenaan