Ik word gek! Ik wil niet dat ze doodgaan!


variatietip

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2013
Berichten
123
Ik word echt helemaal gek van het idee dat mijn vissen misschien kieuwwormen hebben! Ik vind wormen echt verschrikkelijk goor! En dan te bedenken dat zoiets onder je huid/schubben zit! AAAH!

Symptomen van platy's: gericht schuin duiken met kieuwen tegen plat blad (=schuren?), beschadiging kieuwen (bij twee veel, bij andere twee nihiel), uiterst sporadisch heb ik een enkeling een beetje naar lucht zien happen (maar echt geen braakneiging?!) en bij ��n vis witte korrelige (niet slijmerige!) afbrekende poep.

Ik hoop zo dat het aan mijn nitriet/nitraat ligt! Vrijdag heb ik pas tijd om langs een dierenwinkel te gaan. Maar ik ben zo bang dat ik uiteindelijk medicijnen erin gooi en dat alles doodgaat. Ik heb geen andere bak om ze in te zetten... Pfff.
 
Doe eens even normaal.
Zorg dan eens beter voor je vissen.
Schuren kan oook nitriet zijn.
De tijd dat je zit te jammeren,had je ook water kunnen versen.


Ik hoop zo?????
 
Ververs je en zo ja hoevaak??
Ik vindt dat je er niet van uit moet gaan dat ze na het toedienen van medicatie dood zullen gaan. Dat is toch niet de bedoeling van het toedienen hiervan.
Misschien kun je toch een gaatje vinden om naar de winkel te gaan.
 
Wat stel je voor? Er zit 48 liter water in. (60x30x30)
De helft?
 
De helft is zeker een goed begin.
 
14 sept 2013 6 liter
17 sept 2013 4 liter
20 sept 2013 6 liter
25 sept 2013 3 liter
3 okt 2013 9 liter
 
En je Filter,hoe werkt die.
En je bodem,wat doe je daar mee?

Zijn ook van belang.he.

En waterwaarden meten.
 
Elke week mag je wel 15 liter verversen.
 
Botia zei:
Elke week mag je wel 15 liter verversen.
Misschien is het dit wel... Ik ververste in het begin veel meer, maar sinds ik plantenvoeding ben gaan gebruiken ging het houden op 20%.

Mijn filter is nog schoongemaakt op 18 september: witte watjes eruit en vaste 'sponzen' een keertje uitgeknepen onder de kraan.

Onlangs ook weer liggen klooien met het zand, geloof ik. Een flinke portie eruit gehaald en 3 dagen erna weer een beetje van dit zand erin gedaan. (Ja, dit was echt dom...) Toen kreeg ik een laagje op het water en dit kon ik wel aardig eruit zuigen met een slangetje.

Verversen dan maar. :)
 
Tja. Eerst nadenken ,he ,voor je wat doet.
Bacterie uit de sponzen.
Bacterie uit de bodem.

En toen een kaamlaag. Dus is opnieuw opstarten.

Heb je er zuurstofplanten in?
 
Zoals Bertus ook al zegt maak je dan een soort herstart. Dus dat zal wat tijd kodten en dus moet je verversen.
Ik zou eerst de helft verversen.
ook zo snel mogelijk de no2 laten meten en liefst alle waterwaarden.
Ik vermoedt dat het wel met de nitriet heeft te maken.
Ik heb ook een 60cm bakje en ververs wekelijks zo n 10 liter, maar die is goed ingedraaid.
 
Oei ik hoor hier ook diverse dingen die niet goed gaan en ga met Bertus en John mee in hun advies. Voor nu kun je niet meer doen dan dagelijks verversen, liefst zo snel mogelijk waterwaarde's (laten) meten en vooral niet meer aan je filter komen.

Voortaan de filtersponzen alleen lichtjes uitknijpen in een bak met aquariumwater wat je met verversen eruit haalt en alleen het filtervlies (witte) mag je eventueel onder de kraan uitspoelen of vervangen.

Als je de bodem doorwoelt of erger nog een deel eruit haalt komt er bijna zeker NH4/NH3 (ammoniak) vrij en omdat je biologisch evenwicht niet meer op orde is door het te goed reinigen van je filter wordt of het NH4/NH3 niet omgezet naar nitriet en hebben ze daar last van of het NH4/NH3 wordt wel omgezet naar NO2 (nitriet) maar niet meer naar het NO3 (nitraat).
Dit alles bij elkaar opgeteld is het niet gek dat je vissen zich niet lekker voelen ze hebben te maken met een ammoniak of nitrietpiek ben ik bang.

Echt probeer zo snel mogelijk je water te laten testen en vooral dagelijks blijven verversen ik zou zelfs dagelijks 50% aandurven met verversen in deze situatie. Let op dat je wel ververs met water op dezelfde temperatuur als je aquariumwater.
 
Ja, ik heb aardig wat zuurstofplanten. Alleen slaan sommige niet goed wortels, waardoor ze loslaten en dan moet ik weer die plant in het zand zetten, waarbij ik wat zand van de zijkant erbij veeg omdat het anders weer gelijk loslaat.

Gisteren 50 % ververst (dus 24 liter). Daarbij heb ik de witte watjes vervangen. Met die gangbare sponzen heb ik niets gedaan.
 
Schaf zelf druppeltesten aan, van bepaalde merken heb je zo een complete koffer met de belangrijkste testen. Kost misschien wat, maar je zult er zeker geen spijt van krijgen! Sowieso handig, maar zeker bij dit soort situaties.
 
Nitraat laten meten. Verkoper zei dat het 25 was. Hij zei dat dat betekende dat ik moest verversen. Nu lees ik op internet dat 25 (mg/l?) normaal is. Dus ik snap niet waarom hij dit zei. Hij kon de nitriet niet meten.

Ik schaf geen druppeltesten aan. Dat doe ik ooit wel als ik een inkomen heb.


Hoeveel moet ik nu per dag verversen? De verkoper zei ook dat ik bij elke verversing bacteri�n erin moest gooien. Wat vinden jullie in mijn geval?
 
Normaal is 10 met fosfaat op 1.

Nu gewoon Of snelgroeiers en drijfplanten erin(nitraatvreters).
Of 50 % water verversen.

Als je filter goed draait,hoeft er geen bachies bij.
 
Nou wat is normaal kun je je afvragen. Bij mij is de no3 meestal rond de 30mg, maar ik volg dan ook de EI(Estimative Index).
Jammer dat hij de no2 niet kon meten, want dat is veel schadelijker.
Een no3 van 25mg is voor de vissen niet schadelijk en alleen om die reden zou ik niet verversen.

Maar het is wel mogelijk dat bij jou de no2 wordt omgezet in no3 nu, en dat er toch nog een te hoog gehalte no2 aanwezig is.
Zoalng je de no2 niet hebt laten meten zou ik dus wel verversen gelet op alles wat er in de bak is gebeurt.De kans is erg groot dat de no2 nog te hoog is. Bijna wel zeker.

Dus gewoon nog even blijven verversen en toch kijken of je kan laten testen.
 
Bak volgooiem met snelgroeiers, NO2 meten. Zo lang je NO2 meet 50% per dag verversen. :)
 

Terug
Bovenaan