Ik wil meer algen!!

S

storm337

Guest
Hoi,

Wat is een goede manier om meer algen te krijgen wat wel een beetje op natuurlijke wijze is.

Ik zie veel mensen die Stiphodons houden samen met bijvoorbeeld 1 goudvis zodat er genoeg fosfaat of iets dergelijks is waardoor er veel algen ontstaan.
Nou ga ik dat zelf niet doen omdat ik dat zielig vind en vooral omdat het er niet uit ziet.

Dan zit je te kijken naar de goby bak en zie je ineens een zo´n lompe grote vis voorbij zwemmen..:D

Maar graag hoor ik van jullie effectieve manieren om meer algen te krijgen, en `meer licht´ werkt niet goed, of ik moet heel de nacht het licht aan laten maar dat is ook niet de bedoeling..
 
Kom maar ze halen! :D
Ik dacht ook als eerste veel licht. Maar dat werkt dus niet bij jou. Misschien meer plantenvoeding? Of wat ik ook wel las was stenen in een bakje in zonlicht en als daar dan algen op zitten in het aquarium doen. Zoiets?
Maar de Stiphodons eten algen begrijp ik?
 
Nou meer licht werkt vaak wel want dan krijg je sneller tekorten. Als je draadalgen wil is weinig co2 vaak een goede remedie hiervoor. Of minder plantenvoeding geven als je dat uberhaupt al geeft;)
 
Kom maar ze halen! :D
Ik dacht ook als eerste veel licht. Maar dat werkt dus niet bij jou. Misschien meer plantenvoeding? Of wat ik ook wel las was stenen in een bakje in zonlicht en als daar dan algen op zitten in het aquarium doen. Zoiets?
Maar de Stiphodons eten algen begrijp ik?

Ja dat steen in een bakje in zonlicht kan ik nog even proberen, dat kan met dit weer mooi.

Stiphodon hebben een aangepastte mond waarmee ze inderdaad algen en/of de micro organisme´s eten.
 
Meer licht is natuurlijk niet alleen je licht langer aan laten maar je zou er nog een buis bij kunnen hangen bv.
Heb hier 2 ledbuizen van Sera boven mijn bak hangen die 11.5 uur branden en je ziet hoeveel alg er is ;)
 
Nou meer licht werkt vaak wel want dan krijg je sneller tekorten. Als je draadalgen wil is weinig co2 vaak een goede remedie hiervoor. Of minder plantenvoeding geven als je dat uberhaupt al geeft;)

Ja maar ik ben bang dat mn lamp doorbrand dan..
Ik geef Profito maar vanaf nu dus niet meer :D
 
Meer licht is natuurlijk niet alleen je licht langer aan laten maar je zou er nog een buis bij kunnen hangen bv.
Heb hier 2 ledbuizen van Sera boven mijn bak hangen die 11.5 uur branden en je ziet hoeveel alg er is ;)

Ja bij mij past er maar 1tje, ik gebruik nog de oude buizen, van juwel.
 
Daarom een ledbuis,kan je heel makkelijk in je kap monteren meestal.
 
In de regel heb je de algen sneller in je bak dan dat je ze weer eruit krijgt:)
 
Daarom een ledbuis,kan je heel makkelijk in je kap monteren meestal.

Ja ga ik zeker achter aan, kan alleen nergens filmpjes erover vinden hoe ze dat doen en ik zelf ben niet zo handig.
 
Welke bak heb je?

Juwel korall 60 gaat het nu om, er staat in mijn lampen kap overigens wel dat ik juwel reflectoren moet aanschaffen 100% meer licht...:book:
 
Een reflector zal de opbrengst zeker verhogen en dat kun je proberen met een lange verlichtingsduur. Ik zou uitproberen wanneer de algen zich het beste ontwikkelen in je bak. Zoals je weet is geen bak gelijk dus een standaard recept is moeilijk te geven;)
Anders gooi je er nog een buis of led bij zoals al ter sprake is gekomen.
 
Pis eens in je bak dan zit er lekker veel ammonium , dan zal je wel rap algen hebben :D

Edit: voor de duidelijkheid niet doen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pis eens in je bak dan zit er lekker veel ammonium , dan zal je wel rap algen hebben :D

Edit: voor de duidelijkheid niet doen ;)

Op zich werkt het wel maar lukraak in de bak plassen zal veel problemen geven en is dan ook zeker niet aan te raden:D:D
 
Misschien juist wel meer! Extra voeding voor algen bij tekorten van andere stoffen.
De algen in jullie Zuid-Amerika bak (rond pagina 24, voor de 3.0 versie) waren het resultaat van extra voeding of hadden jullie een paar mosballen op het hout vastgebonden? Misschien is dat iets voor je, @storm337 ?
 
Laatst bewerkt:
Oke dus is het de bedoeling dat ik meer profito geef of er juist mee kap?

En is het niet erg voor mn Stiphodons als ik meer planten voeding geef?
 
Ik zou geen chemische middeltjes gebruiken,zeker niet overdoseren maar gewoon zo'n kant en klaar ledbuisje in je kap doen.
Met wat geduld komen de algen vanzelf en in de tussentijd kan je ze voeren met voer dat zo goed als volledig uit plantaardig materiaal bestaat bv.
 
Ik zou geen chemische middeltjes gebruiken,zeker niet overdoseren maar gewoon zo'n kant en klaar ledbuisje in je kap doen.
Met wat geduld komen de algen vanzelf en in de tussentijd kan je ze voeren met voer dat zo goed als volledig uit plantaardig materiaal bestaat bv.

Ja ik geef van die algen tabletjes maar dat vinden ze niks, en kan niks vinden op internet hoe je een led buis monteert in een Juwel licht kap
 
Ja wat seabait zegt, ik maakte maar een flauwe grap.

Ik heb hier een bak staan met 1tl lamp en geen plantenvoeding, en daar bloeien de algen echt in .
 
Ik zou geen chemische middeltjes gebruiken,zeker niet overdoseren maar gewoon zo'n kant en klaar ledbuisje in je kap doen.
Met wat geduld komen de algen vanzelf en in de tussentijd kan je ze voeren met voer dat zo goed als volledig uit plantaardig materiaal bestaat bv.

Wat voer jij dan bij wat de Stiphodons lekker vinden?
 
Ja ik geef van die algen tabletjes maar dat vinden ze niks, en kan niks vinden op internet hoe je een led buis monteert in een Juwel licht kap

Heb je een nieuw model ?
Ik heb hier de 80cm juwel bak staan en dat is gewoon 2 klemmetjes erin schroeven en de lichtbalk erin duwen :) .
 
Heb je een nieuw model ?
Ik heb hier de 80cm juwel bak staan en dat is gewoon 2 klemmetjes erin schroeven en de lichtbalk erin duwen :) .

Nee ik denk juist een ouder model, want bij mij past er amper een 2e lichtbalk..
 
Spirulina vlokken en eigenlijk zo goed als alle varianten garnalenvoer van Dennerle,waarschijnlijk ook wel van andere merken maar dat heb ik niet ;)
 
IMG_1570.JPG
IMG_1571.JPG
Zoals jullie zien past er amper een tweede lichtbalk bij, dus vraag me af hoe jullie het bedoelen..
 
Van Superfish heb je bv buizen met opzetstukjes die in de T8 houders van je bak passen.
Simpeler kan niet! ;)

En als je een paar gaatjes in je kap maakt kan je er ook nog een tweede naast hangen alleen kan je dan geen voerautomaatje op je kap doen.
 
Van Superfish heb je bv buizen met opzetstukjes die in de T8 houders van je bak passen.
Simpeler kan niet! ;)

Ik snap er alleen vrij weinig van:D

Want waar zou dan die tweede balk moeten komen?
 
Ik merk het ;)

Die ledbuis doe je in de plek van de tl lamp
 
Ik merk het ;)

Die ledbuis doe je in de plek van de tl lamp

Maar dan heb ik toch nog steeds maar 1 lamp?

Of is een led buis zoveel sterker dan een TL?
 
Oh haha ik las verkeerd, ik moet gaatjes maken voor die tweede balk, maar kan ik niet gewoon deze TL lamp houden en er een led naast hangen?
 
Met een boormachine kan je gaatjes maken ;)
De gaatjes zie je niet meer want er gaan schroefjes doorheen dus zie je alleen de 2 schroefkopjes.
 
Terug
Bovenaan