Ik voer teveel.


Goud

Well-known member
Lid geworden
28 maart 2011
Berichten
825
Leeftijd
45
Ik heb een gevarieerd visbestand in mijn Lido maar heb het idee dat ik teveel voer. Heb namelijk al lange tijd een slakkenplaag. Mega veel torenslakjes zowel op/in de bodem als op de ruiten.
Met afhevelen haal ik de grote weg (kleintjes zijn niet te pakken tussen het grind).

Voer in verband met mijn dwergklauwkikkertje 3x per week diepvries.

Omdat ik vaak jonge visjes heb snipper ik op de dagen dat ik geen diepvries geef 2 x per dag wat vlokvoer (paar vlokken per keer).Op de dagen dat ik diepvries geef krijgen ze 1 x vlokvoer.

1 x per week krijgen de vissen in plaats van vlokvoer van die minikorreltjes (granulaat) voer ter afwisseling.

Op de dagen dat er geen diepvries gevoerd wordt geef ik in de ochtend ook een tabletje. Dit vooral voor mijn appelslakken. Die vreten wat af. Voer ik ze niet bij worden ze slomer heb ik het idee.

De bewoners van mij aqua krijgen dus 2x per dag voer in de vorm van vlokken, granulaat, tablet of diepvries. Hoe vind ik een balans dat de dieren genoeg te eten krijgen maar ik dus niet meer met een slakkenplaag zit?
 
een dag of 2 vaste in de week kan zeker al geen kwaad

hoe snel is het voer opgegeten
 
@roosen
Groeien dan de jonge visjes ook goed?

Ik heb in de bakken waar ik jonge visjes in groot wil krijgen ook altijd een slakkenplaag. De jonge visjes hebben veel voer nodig om goed te groeien volgens mij. De slakkenplaag helpt dan om het overschot op te ruimen.
 
beter is ze dan een heeeeeel klein beetje te geven 4 a 5keer per dag
 
en over welke kleintjes spreken we
 
Ok dus toch zo blijven voeren ivm de kleintjes. Zodra de kleintje wat groter zijn minder gaan geven of zo laten ivm de appels. Appels leggen ook vaak eiertrossen. Aantal per week. Komt ook zeker door het aanbod van voer? Heb daar nu ook wat kleintjes van zitten.

Kan eens een tijdje proberen met vaker per dag wat minder kijken wat dat doet.
 
Gupjes en appelslakjes zijn de kleintjes.
 
Het voer is op zich snel weg. Tablet duurt wat langer omdat de appels daar echt op af moeten gaan eerst. Vaak zijn de guppen al aan het eten ervan en zie je een bult torenslakjes ontstaan erop voor de appels er aan toe komen.
 
je kan altijd je appeltjes eens komkommer of courgette geven ( half gekookt )

neem het na een paar uur terug weg en dikwijls vang je dan een hoop slakjes mee uit die je weg kan doen
 
Goud zei:
Het voer is op zich snel weg. Tablet duurt wat langer omdat de appels daar echt op af moeten gaan eerst. Vaak zijn de guppen al aan het eten ervan en zie je een bult torenslakjes ontstaan erop voor de appels er aan toe komen.

Als er een bult slakken opzitten,waarom schep je die er dan niet gelijk uit?
Sneller kan het niet.
 
Zo schep ik ze ook eens per 2 weken weg tijdens het voeren. Zitten dan alleen ook een berg wel gewenste tussen namelijk appels en van die oranje posthoorns.
 
Ik heb dat ook in mijn kweekbakje , jammer dan, af en toe wat overschotten weghalen en verder inderdaad wel een goed gevoel dat de voerresten(en foute eitjes/dode kleintjes(die dus zo klein zijn dat ik ze niet zie)) in ieder geval opgeruimd worden.
Mijn overschotten gaan trouwens naar iemand met kogelvisjes...
 

Terug
Bovenaan