Ik stel drie vragen aan.....(deel2)

Discussie in 'Wedstrijden en quizzen' gestart door Ace/Diesel, 10 jan 2008.

View Users: View Users
  1. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Zo zie je maar. Dus je kunt voortaan wat meer uiteenzetten.:thumbs:

2. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Mooi en boeiend verhaal WC!

Moest bij het laatste stukje een beetje denken aan Data (van Star Trek):D

3. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011

Misschien is het daarvoor de beurt aan jou:D;)

4. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015

Hierboven staat mijn stukje tekst al.

jessicapilon vindt dit leuk.
  5. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    HIerbij 3 vragen aan @lbakker

Ik ken nog niet zo veel mensen hier en Lbakker ken ik ook nog niet zo heel goed, maar hierbij een poging. Ik ga lekker zoute vragen stellen.

- Je bent een zeewater houder maar lid van een zoetwater forum. Althans, het forum is overwegend zoet. Ik ken je helemaal niet en weet dus niet je historie in aquaria en of je ooit zoet hebt gehad. Maar waarom ben je eigenlijk ooit zout geworden En hoe ervaar je de zout methodes hier op een overwegend zoet forum? Zie je veel overeenkomsten of vind je juist het contrast leuk. Stel je zou weer helemaal terug gaan naar zoet. Wat zou je dan meenemen van zout aan filosofie? Wat heb je geleerd in zout wat je in zoet zou meenemen?

- Stel bijvoorbeeld dat import van koraal en vis helemaal stopt. Zou je dan ook stoppen omdat nakweek een beetje saai is, of is het type koraal niet belangrijk maar meer het systeem/leven/biologie erachter? Wat is bijvoorbeeld als je kijkt op je hele aquarium historie het meest kenmerkende wat je ooit heb gehad. Bijvoorbeeld in mijn geval was dat een specifieke kolonie kokerwormpjes. Wat heeft je wenkbrauwen doen fronzen en waar stond je helemaal versteld van en wilde je tegen iedereen vertellen?

- Stel je zou een bak mogen ontwerpen in een dierentuin. Hij komt prominent te staan en de het doel is dat je iets heel goed weergeeft en probeert te leren aan de bezoekers. Wat voor een bak zou je dan wegzetten? Zou dit bijvoorbeeld een visbak zijn of juist een bak met enkel steen koraal. Of wil je bijvoorbeeld een bak laten zien die allemaal symbiosis heeft. Als je 10 minuten de kans krijgt om een jonge kerel te introduceren aan zeewater, wat voor leven uit de zee zou jij dan uitlichten?

Laatst bewerkt: 15 sep 2018
  6. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Leuke vragen,praktisch gezien meer in de buurt van de 10 als 3, maar denk dat lbakker hierop een mooie reactie gaat geven, ik kijk er alvast naar uit!

World Citizen vindt dit leuk.
  7. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    :D Sssst

sschot vindt dit leuk.
  8. lbakker

lbakker

Lid geworden:
    30 jun 2014
    Inderdaad 10 vragen verdeeld over 3 categorieën maar dat geeft niet, ik ga een poging wagen ...... binnenkort.

9. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    En zo komt World Citizen weg met 10 i.p.v. 3 vragen ...
    Wat mij betreft geen probleem, wat kan er mis zijn met 10 i.p.v. 3 antwoorden!

En ik zie die antwoorden graag komen.
    Want inderdaad is dit meer een zoet- dan een zoutwaterforum. En ik ben zelf - denk ik - geen uitzondering als ik eerlijk beken dat ik helemaal niets van zee-aquaria weet. Een uitgelezen kans dus om iets nieuws te leren !!!

10. lbakker

lbakker

Lid geworden:
    30 jun 2014
    Nou @World Citizen , hier mijn poging om jouw 3 vragen te beantwoorden (tellen blijft lastig….:thumbs:).

Je bent een zeewater houder maar lid van een zoetwater forum. Althans, het forum is overwegend zoet. Ik ken je helemaal niet en weet dus niet je historie in aquaria en of je ooit zoet hebt gehad. Maar waarom ben je eigenlijk ooit zout geworden En hoe ervaar je de zout methodes hier op een overwegend zoet forum?

Ooit ben ik begonnen zoals zo velen met een veel te klein (20l) bakje dat als impulsaankoop bij een tuincentrum gekocht is. Een zakje mooi felgekleurd grind, een plastic plantje, een lelijk ornamentje en natuurlijk het belangrijkste een klein sponsfiltertje. Thuisgekomen snel vol laten lopen met water, alle meegebrachte spullen erin en hop de 2 sluierstaart goudvissen erin (die zaten namelijk al veel te lang in dat zakje), nog snel een grote portie voer erbij en trots op de bank zitten om ze te bestuderen. Natuurlijk ging dit al heel snel fout en net zo snel als het bakje gekocht was verhuisde onze trots naar de zolder. Zo’n 7 jaar later toen we verhuisden naar ons huidige huis kwam ik het bakje weer tegen en besloot om er weer eens iets mee te gaan doen maar deze keer leek het mij verstandig om mezelf eerst eens te gaan inlezen om erachter te komen dat dit bakje eigenlijk alleen geschikt is voor garnaaltjes. Sinds dien zijn er verschillende aquaria geweest in verschillende afmetingen en uiteindelijk hadden we 4 bakken in huis.

Op een gegeven moment vertelde mijn vrouw dat ze toch eigenlijk wel wat kleur miste in de bakken en dat ze het wel heel leuk zou vinden als ik me zou gaan verdiepen in zoutwater aquaria. Sinds dien heb ik heeeeeeeellll veeeellll gelezen, getwijfeld, nog meer gelezen, nog meer getwijfeld en uiteindelijk toch maar de stap gewaagd. Inmiddels draait de bak in de woonkamer meer dan 2 jaar en heb ik de meeste beginners problemen in het eerste jaar wel gezien, en overwonnen. Nu draait de bak al meer dan een jaar heel erg stabiel (al zeg ik het zelf) en draait er zelfs een 2de bak waarin ik probeer om koraal stekken op te kweken. De stekkenbak is echt voor de hobby en zeker niet voor de handel, ik vindt het vooral leuk om zo in contact te komen met andere zoutwater enthousiastelingen in de omgeving en zo hopelijk een leuk koraalstekje te kunnen ruilen.

Zie je veel overeenkomsten of vind je juist het contrast leuk. Stel je zou weer helemaal terug gaan naar zoet. Wat zou je dan meenemen van zout aan filosofie? Wat heb je geleerd in zout wat je in zoet zou meenemen?
    Ik zie het niet gebeuren dat ik helemaal terug ga naar zoetwater maar het zou best weer eens kunnen gebeuren dat er een leuk zoetwater garnalenbakje bij komt in huis.

Wat ik zeker geleerd het sinds ik over ben op zoutwater zijn 2 dingen: geduld en het genieten.

Iedereen met een aquarium weet dat geduld heel belangrijk is maar voor een zoutwater bak geld dat je zeker 10 x de hoeveelheid geduld moet hebben als je dit niet kunt opbrengen dan zal de bak nooit een echt succes worden.

Genieten van een bak die al een jaar draait waar je heel veel moeite voor doe, heel veel geld in gestoken hebt en nog steeds niet zo staat zoals je het zelf vooraf bedacht heb kan erg frustrerend zijn. Ik heb geleerd om zo nu en dan even afstand te nemen van alles wat ik nog wil aanpassen of verbeteren en gewoon even genieten van wat er staat. Toen ik dit voor de eerste keer deed begon me op te vallen dat alle zaken die ik nog wil verbeteren eigenlijk maar hele kleine details zijn en dat er eigenlijk iets heel moois staat waar ik best trots op ben. Genieten is heel belangrijk in elke hobby en vooral in deze anders wordt het wel heel erg zwaar om het benodigde geduld op te brengen.

Stel bijvoorbeeld dat import van koraal en vis helemaal stopt. Zou je dan ook stoppen omdat nakweek een beetje saai is, of is het type koraal niet belangrijk maar meer het systeem/leven/biologie erachter?

Stoppen zou ik zeker niet! Sinds het begin van mijn zoutwater-avontuur probeer ik zoveel mogelijk dieren te kopen die gekweekt zijn. Ik weet ook wel dat dit in de zoutwater wereld nog erg lastig is met vissen maar ook deze ontwikkelingen gaan steeds sneller. Qua koralen kunnen veel soorten tegenwoordig gekweekt worden en ik ben er ook 100% zeker van dat ik alleen maar koralen heb die afkomstig zijn van een professionele kwekerij of een stek van een mede liefhebber.

Wat is bijvoorbeeld als je kijkt op je hele aquarium historie het meest kenmerkende wat je ooit heb gehad. Bijvoorbeeld in mijn geval was dat een specifieke kolonie kokerwormpjes. Wat heeft je wenkbrauwen doen fronzen en waar stond je helemaal versteld van en wilde je tegen iedereen vertellen?

Dat is een 60x30x30 zoetwater bakje dat ik gehad heb. Hierin had ik wat planten, een paar appelslakken, wat garnaaltjes en 4 corydoras pygmaeus. Het bijzondere aan dit bakje was dat het volledig draaide op een 12v accu welke opgeladen werd door een kleine zonnecel (helemaal DIY). Er hing een LED balkje in voor verlichting en een pompje die het water een plantenfilter in pompte welke voor het raam stond. Dit bakje stond op mijn bureau op zolder maar moest ik na 1,5 jaar helaas opruimen omdat we de zolder gingen verbouwen. In die 1,5 jaar hadden de corydoras pygmaeus zich goed voortgeplant en waren het er inmiddels meer dan 40.

Stel je zou een bak mogen ontwerpen in een dierentuin. Hij komt prominent te staan en de het doel is dat je iets heel goed weergeeft en probeert te leren aan de bezoekers. Wat voor een bak zou je dan wegzetten? Zou dit bijvoorbeeld een visbak zijn of juist een bak met enkel steen koraal. Of wil je bijvoorbeeld een bak laten zien die allemaal symbiosis heeft. Als je 10 minuten de kans krijgt om een jonge kerel te introduceren aan zeewater, wat voor leven uit de zee zou jij dan uitlichten?

Ik zou zonder twijfel een heel groot bassin ontwerpen, of misschien een serie van kleinere bakken, het exacte ontwerp moet ik nog even over nadenken. Wat voor mij heel duidelijk is is wat er in getoond moet worden en dat is hoe het leven in de oceanen zo geweldig samen gaat en vooral hoe elk onderdeel hoe klein ook van elkaar afhankelijk is om te kunnen bestaan.

In de vraag staan geen maximale afmetingen ik ga er dan ook vanuit dat er geen beperking is.

Er moet duidelijk zichtbaar worden hoe elk dier in de oceaan zich ontwikkeld van de kleinste fytoplankton tot een walvishaai of blauwe vinvis daarbij worden de koralen natuurlijk niet vergeten. Ook moet er voor elke bezoeker duidelijk worden hoe wij als mensen afhankelijk zijn van het leven in de oceanen, al is het maar omdat ongeveer 46% van de zuurstof die we inademen afkomstig is uit de oceanen.

Groeten, Lauwrensz

Ruben01, World Citizen en jessicapilon vinden dit leuk.
  11. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Mooie antwoorden Lauwrensz.

12. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
  13. Polarbear

Polarbear

Lid geworden:
    14 nov 2013
    Vind wel grappig om alles te lezen over hoe mensen denken en doen.

14. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Prachtig hoe je hier steeds weer een andere invalshoek op de aquariumhouderij kunt lezen.
    Elke volgende schrijver heeft daar weer een andere kijk op.

En ook interessant om te lezen over verschillende manieren van aquaristiek.
    En over wat anderen leuk, boeiend, uitdagend of bevredigend vinden aan hun aquaria.

Maar vooral vind ik het leuk hier de "carrières" van medehobbyisten te lezen en vergelijken.

Er valt een hoop te leren zo.

Jos Hut en Polarbear vinden dit leuk.
  15. lbakker

lbakker

Lid geworden:
    30 jun 2014
    Ik heb ook iemand gevonden voor het stellen van de drie vragen dus hier zijn de vragen voor @erwin2 , succes Erwin.

1) Hoe is de hobby voor jou begonnen en wat is de rede dat je voor een zoutwateraquarium gekozen hebt?

2) Als je zou moeten kiezen tussen je vijvers of het zoutwateraquarium welke zou het dan worden en waarom?

3) Wat vindt jij het leukste aan je aquarium, zijn het de vissen, de koralen, de techniek of misschien toch het geheel?

World Citizen en TonHageraats vinden dit leuk.
  16. erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Hieronder mijn antwoorden op jouw vragen Lauwrensz :

1) Hoe is de hobby voor jou begonnen en wat is de rede dat je voor een zoutwateraquarium gekozen hebt?

Vroeger was ik een karpervisser die er bijna elke dag op uittrok , heel veel karper gevangen toen , en in een bepaald jaar was de karperpaai bij ons in de beek eens gelukt .
    Zat vol met mooie spiegelkarpertjes en in alle soorten . Toen 3 afgevangen en mee naar huis genomen , en de bekende goudviskom in .
    Binnen paar weken had ik een juwel rio300 staan en de karpertjes erin . Alles ging goed , dus nog wat extra vis erin ., goudvisje erbij , nog wat riviergrondels , stekelbaarsje .
    En ik vond het wel leuk , en toen merkte ik een grote verschuiving in mijn interesse op , ik ging ineens VEEL minder vissen .
    Na een jaar ofzo vond ik het maar een klein bakje , dus maar een grotere bak laten maken , en het werd steeds maar meer en groter .
    In de eerste jaren vooral gekoeld inheems aquarium gehad in diverse uitvoeringen en bezettingen . Daarna tropisch en veel planten , toen kwam het kweken ineens ook uit de lucht vallen , veel corydorassen gekweekt en regenboogvissen . Ging allemaal vrij makkelijk , dus na een paar jaar was de uitdaging er ook wel wat uit .
    Paar jaar terug hoorde ik in de viswinkel dat ik eens in een nieuw winkeltje moest gaan zien , die waren net begonnen als zijnde zeewaterwinkel .
    Ikke daar dus heen , toen snel een kweekbakje opgezet (verzuip toch in de glazen bakjes) met wat zoutwater erin , steen erin en voila , zo vertrokken . Het winkeltje lag op paar minuten rijden , dus dat is al riskant he . Weer wat bakken laten maken en de rest volg je sindsdien wel zeker .
    Intussen bestaat die winkel al niet meer , maar ik ga wel lekker door . En vissen doe ik ook al bijna niet meer .

2) Als je zou moeten kiezen tussen je vijvers of het zoutwateraquarium welke zou het dan worden en waarom?

Als ik zou moeten kiezen dan denk ik toch vrij snel aan de zoutwaterbak af te breken . Maar dat is dan ook enkel door de electriciteitsfactuur . We ziin nu een jaar verder en het valt me uiteindelijk niet tegen , ik had me vooraf een hoger verbruik ingecalculeerd . Dus dat gaat ook niet snel een knelpunt worden denk ik , enkel als de electriciteitsprijs de pan uit gaat swingen . Ik woon in Belgie he .
    Maar ik ben aan het pionieren op deze moment met een watertturbine , zal uiteindelijk wel op niks uitdraaien qua opbrengst maar wel leuk om mee bezig te zijn .
    Een koivijver is veel goedkoper en daar hoef ik enkel te voeren en planten te snoeien , dus veel minder werk aan (eigenlijk zogoed als niks)
    Paar dagen per jaar en dat is het ook wel dan .

3) Wat vindt jij het leukste aan je aquarium, zijn het de vissen, de koralen, de techniek of misschien toch het geheel?

Geen van al je aangehaalde suggesties . De routine en verantwoordelijkheid om voor iets levends te zorgen en om ze gelukkig te houden in zoverre dat mogelijk is .

Techniek boeit me niks , dat is enkel ballast en heeft geen meerwaarde op het geheel .
    In principe heb je geen techniek nodig , velen denken van wel , heo duurder hoe beter , ik denk daar anders over :p
    Ik durf het ook nog niet aan om enkel op een pomp en licht te draaien , echter kan dat ook wel eens gaan veranderen .

Koralen koop ik ook niet echt als hebbedingetje , alles is wat in mijn bak staat is voortgekomen uit kleine goedkope standaard stekjes van een paar cm op een paar leders na die ik geruild heb paar jaar terug .
    Koralen uit de winkel mijdt ik ook , enkel als gestekt materiaal koop ik ze .

Het geheel vind ik ook wel boeiend hoor , gedrag tussen de vissen onderling . Reactie van koralen op iets enzo .

Der is nog veel wat ik wil uitproberen in de aquariumhobby , echter moet ik ook nog gewoon gaan werken , onderhoud ik nog een grote (moes)tuin , dus verveling gaat me niet snel nekken .

Hoop dat je er wat aan hebt gehad .

Met vriendelijke groet Erwin

biljoenblik, Witte Haai en World Citizen vinden dit leuk.
  17. lbakker

lbakker

Lid geworden:
    30 jun 2014
    Mooi om te lezen Erwin, bedankt.

Ik sluit me volledig aan bij je antwoord op de derde vraag.

18. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    Top Erwin!

Tof!, als je hier een topic voor maakt lees ik heel graag mee. Ik begrijp dat dit op het beekje komt? Zou echt super leuk zijn om over te lezen.

jessicapilon vindt dit leuk.
  19. erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Graag gedaan .
    Wat betreft de turbine , komt niet uit een beekje , is niet efficient .
    Ik zit nog op onderdelen uit Amerika te wachten en dan begint het echte pionieren echt .
    Momenteel ga ik daar hier niet over uitwijden , als het wel zou werken moet ik eerst een patent aanvragen he :):)

Nu moet ik gaan denken aan een nieuw slachtoffer die 3 vragen moet gaan krijgen ,ik heb er al wel eentje in gedachte .

jessicapilon en World Citizen vinden dit leuk.
  20. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Leuke antwoorden Erwin.

21. erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Blijkt degene die ik wou aanduiden reeds aan bod is geweest .

DAFW en World Citizen vinden dit leuk.
  22. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Ik ken dat Erwin :D

23. erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Ik heb iemand gecontacteerd , afwachten dus .:p

24. TonHageraats