Ik kan wel huilen..


J

Joycie

Guest
Jongens ik heb mijn rio 180 opnieuw ingericht zo'n drie en een halve week geleden..

Ik heb een externe filter jbl e900
Een dennerle Co2 systeem
En mijn oude lichtbak met nieuwe jbl t5 buizen voor t licht

Vandaag water ververst en voor t eerst gedacht: laat ik t voorfilter even schoonmaken.
En daar begon de ellende want toen kreeg ik de filter niet meer aan de praat..
Uiteindelijk na veel gedoe met behulp van de gebruiksaanwijzing hem wel weer draaiend gekregen maar de output is veel minder krachtig dan normaal. De buizen zijn schoon, ik heb naar de rotor gekeken maar die ziet er uit als nieuw. Zou ook wel moeten na 3,5 week.

Tussen de folteringen zit ook een externe jbl e300 verwarming gemonteerd. Dat heeft eerder nooit problemen gegeven en het ding doet het gewoon. Geeft enkel een waarschuwing dat t water te warm is maar dat wil ook wel met deze temperaturen.

Tot overmaat van ramp hield oploopt mijn licht ermee op. Er lijkt geen water bij de aansluiting van de buizen te zijn gekomen en de tiener waarop t licht staat werkt ook gewoon. Heb voor de zekerheid gekeken of het licht t wel doet als ik de stekker gewon in t stopcontact deed maar dat werkte ook niet.
De verlichting ging iets voordat t permanent uitviel ook even uit en toen weer aan. Later flikkerde het ineens en toen dus helemaal uit.

Ik ga op maandag twee weken op vakantie.. dit weekend veel bezoek dus weinig tijd om nog naar de winkels te gaan.. en ik heb wel mooie plantjes die hun voeding moeten krijgen en licht hoort daar natuurlijk bij :(

Visbestand is nu vier synodontis petricola en 1 roodkopzalm. Niet nieuw gekocht.. deze zaten nog in t aquarium voor ik m had heringericht. Na mijn verhuizing vorig jaar zijn zo ongeveer al mijn vissen van de stress overleden ? dit zijn de enige overlevenden dus die kunnen wel wat hebben.. anders waren ze er al niet meer geweest.

Hebben jullie tips? Wat kan ik t beste doen nu?
 
[SUP]folteringen = filterslangen[/SUP]
 
zou proberen de lampen nogmaals te bevestigen rn goed opletten dat ze bij het indraaien ook echt vastklikken. Even kracht zetten.
Kan je de jbl op gang helpen door een paar keer ip die grote ronde knop te duwen. Heel harx. Dan komt de flow misschien weer op gang.
 
en die verwarming misschien tijdelijk gewoon in je bak hangen.
 
Hey Joff,

Dank voor het meedenken..Ik heb de buizen al wel opnieuw eruit en er weer in geduwd maar dat helpt helaas niet.

De verwarming is echt een externe die niet in de pot zit: maar waar je de output filterslangen op monteert. Dus t water loopt eerst door die verwarming en dan de bak in.
Opzich is er nu dus ook.wel output. Idd met die knop en opnieuw stroom erop aan de praat gekregen. Alleen is de output vele malen minder krachtig dan voorheen het geval was. Daar daar maak ik me zorgen om omdat ik nu niet denk dat de filter het water de bak goed rond doet circuleren.
 
Heb je niet per ongeluk die schuifjes waar je de flow mee regelt dichtgezet? Of er zit nog veel lucht in je filter
 
ik denk aan lucht.
in plaats van de pomp opstartknop kan je die er ook uit zuigen.
dan aansluiten en de boel aanzetten
 
Wat bedoel je met uitzuigen Bart?
 
9/10 gevallen is het toch lucht in je filter waardoor de uitstroom minder is.
Ff schudden kan helpen.

Je verlichting is gwn knudde natuurlijk.
Maar is het TL?
Zit er een schakelaar in het snoer?
De schakelklok heb je gecheckt zeg je maar hoe heb je dat gedaan?
 
joycie,ik ervaar het zelfde probleem met de jbl.Wat je kunt doen is het volgende,maak de pomp los door de handel's om te zetten en gooi het eventuele restwater in de pomp weg in de afvoer.Zet de pomp weer op zijn plek en zorg ervoor dat de retourslang / opvoer niet onder water hangt,dus die hang je even boven de waterlijn.De inlaat mag wel onder de waterlijn hangen,vervolgens plaats je de unit terug op de pomp door 3 handels in de juiste positie te zetten.
Normaal gesproken zou door de hevelwerking de pomp zich weer gaan vullen via de invoerslang,en dit moet je kunnen horen,dat de pomp volloopt.

Hoor je dit niet na een korte tijd,dan zul je de uitvoerslang van de jbl zelf moeten aanzuigen,nogmaals tot dat je hoord dat de pomp zich vult.De stekker van de pomp weer in het stopcontakt als de pomp zich gevuld heeft.
Zet je een jbl pomp terug na schoonmaken,en beide in en uitlaat liggen / hangen onder water dan heeft de pomp een probleem met zich te vullen en werkt de hevelwerking niet goed,hij kan zich zelfs vullen via de uitstroom van het filter,maar loopt dan niet genoeg vol met water om weer op te starten.

Ik hoop dat je er iets mee kunt,,
Gr.bert
 
Heb je een rio met de oude verlichting of met de (nieuwe) LED verlichting. Mocht je TL hebben dan kan het zijn dat een van de buizen defect is, meestal kun je aan de uiteinden wel een beetje zwart zien. Zou toch in dat geval een nieuwe halen of als je zelf niet kan iemand anders even laten halen. Je woont zo te zien dicht bij de stad dus er moet morgen ook wel wat open zijn. Voor je vissen is het op zich niet erg maar je plantjes gaan 2 weken zonder licht niet halen ben ik bang. Ik had bij m'n oude rio ook de T5 TL's en wanneer er Ć©Ć©n defect was deden ze het gelijk allebei niet. 'T is handig voor zulke gevallen een reserve buis te hebben leggen, ik weet het heb je nu niks aan. Sterkte ermee in ieder geval en alvast een fijne en veilige vakantie gewenst!

Gr
Stefan
 
Nog even een correctie,de inlaat mag onder de waterlijn hangen,,:oopss:moet dus zijn,,onder de waterlijn.
 
De filter kan je vrij snel proefondervindelijk vaststellen waar het probleem is.
Begin bij beide afsluithendels toe te zetten.
Haal de vuilwater kant uit de filter en doe die in de emmer. Heb je veel stroming dan is die goed. Terug sluiten en terug op de filter, zet die open.
Neem dan de properwater slang en doe het uiteinde (kant aquarium dus) in de emmer, zet de filter kraan open. Veel water? dan is de doorstroming in de filter goed.
Doe alles weer zoals het hoort en zet de pomp terug aan. Veel water? probleem opgelost, het was wss lucht. Niet veel water? pomp kapot of slecht aangesloten.

De verlichting daarentegen... kan je tijdelijk oplossen door een leeslamp boven/voor je bak te zetten. Die gaat ook op de timer werken
 
@treb heeft het al toegelicht.

als je het filter hebt gereinigd en er weer onder hebt staat stuit je de toevoer aan en zuig je even aan de afvoer om de hevelwerking op gang te brengen.
de filter loopt dan helemaal vol.
pas als hij vol is zet je hem aan anders werkt hij inderdaad niet of nauwelijks (ik heb een oude filter zonder starthulp)
 
Dank jullie wel allemaal! Na aanzuigen deed de filter het idd weer een stuk beter! Nog niet net zo'n harde straal als eerst het geval was maar zeker genoeg om mijn plantjes de komende twee weken goed te voorzien van co2..

Mijn lichtbak, ooit een jaar of 5 geleden door Bertus van dit forum gefixt toen ik er kortsluiting in had gehad, had nu toch echt de geest gegeven. Dus ik heb een helialux spectrum aangeschaft. Niet heel lang over nagedacht maar moest een snelle beslissing maken en hoop dat ik r geen spijt van krijg.

Iemand een tip over die lichtprofielen? Welke is goed voor een nog indraaiende bak met co2 toevoeging en wel aardig wat plantjes? Plantenbak kan ik het nog niet noemen maar dat moet t wel worden zegmaar..
 
Van de helialux ga je Wss geen spijt krijgen, is een mooi stuk techniek.
Qua lichtprofiel kan ik je niet echt helpen, ik weet ook niet wat er voorgeprogrammeerd staat
 
Normaal zoek ik dat soort dingen altijd helemaal van tevoren uit maar nu heb ik 1 halve dag om de boel in te stellen ? waarom gebeuren dit soort dingen nou altijd op e meest onhandige momenten hĆØ?
 
Kun je de verlichting niet zolang in een schakelklok pluggen en na je vakantie goed instellen als je daar rustig de tijd voor kunt nemen?
 
Ze heeft toch al nieuwe ledverlichting gekocht? Gewoon lekker standaard laten en niet te lang aan, en dan na je vakantie finetunen. Moet prima kunnen.
 
Sorry mensen,
ik regeerde te snel omdat er nog een laatste post was keek ik niet goed naar de datum. Ze is natuurlijk nu al op vakantie :daisy:
 
Haha! Ik ben inderdaad op vakantie geweest.. heb de helialux op het standaardprofiel aangezet en ben op hoop van zegen weggegaan.

Bij terugkomst na twee weken staan mijn plantjes er ietwat verpieterd maar toch veel beter bij dan ik aanvankelijk had gedacht. Uiteraard wat bruinalg in het aquarium en ook wat draadalg maar vele malen minder erg dan waar ik bang voor was šŸ˜€

Ik denk dat de filter het prima heeft gedaan en de verlichting ook maar dat de CO2 niet hoog genoeg stond i.c.m. de nieuwe fellere en langere verlichting. Mijn zusje heeft netjes eens per week de all in one plantenvoeding toegevoegd en gevoerd.

Alle vijf de vissen zijn zowaar nog in leven! Helemaal happy.. en nu rustig alles finetunen idd en zorgen dat de alg weer verdwijnt en de plantjes weer mooi rood kleuren.

Nog wel handig om te vermelden: ik moest de helialux via de smart control updaten naar de nieuwste versie. Toen kon ik de voorgeprogrammeerde lichtprofielen van juwel zo vinden in het onderdeel van de app waar je de profielen instelt.
 
Mooi dat het is gelukt.
Weet niet wat de intensiteit is van het huidige profiel maar dat zou je wellicht kunnen verlagen zonder dat je aan je bemesting hoeft te sleutelen
 

Terug
Bovenaan