Ik heb planten ;-)


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Ik kom uit een Tanganyika en Malawi "wereld", planten waren daar een "doodzonde". Nu ik een Z.A. bak heb, heb ik dus nu "last" van planten.

Mijn bak is 300*75*65(waterhoogte incl. zand), ong. 1250 liter netto water.
Ik heb in mijn bak de volgende planten staan (niet zoveel, aantallen staan erachter)
Drijfplanten (helft opp.vl. bedekt):
Ceratopteris cornuta. Drijvend eikenblad
Pistia stratiotes

Rest:
Sagittaria subulata (5 bakjes (invitro bakjes??) gepoot, na 3 weken bijna alles dood
Vesicularia dubyana 'Christmas', paar plukjes op hout
Echinodorus Bleheri(3 planten)
Echinodorus ozelot (2 planten)
Vallisneria gigantea??(langs de kanten 3 plantjes)
Nymphea glandulafera(2 kleine stekjes)
Hydrocotyle leucocephala

Bak draait nu 2 maanden, zitten sinds 2 weken 16 maanvissen in. De rest van de vissen komen over 2,5 week.

Ik voed nu met 120 ml Profito 1 keer in de week.

Ik vervang momenteel 1 keer per week 40% van mijn water. Als er straks meer vissen in zitten wordt dit 2 keer in de week 30% of 1 keer per week 50%. Begin met het eerste....

Ik gebruik geen CO2. Heb een filterzand (Wildkamp) bodem, en kleistaafjes bij elke plant geplaatst.

Ben ik "goed" bezig of zou ik iets anders moeten doen.
 
Lijkt mij prima.. Ja ik denk dat 2x 30% beter is dan 1x 40% schoonmaken
 
Lijkt mij prima.. Ja ik denk dat 2x 30% beter is dan 1x 40% schoonmaken
Mbt waterwissels denk ik dat ook, daarom begin ik ook daarmee, zo hou ik ook een evt. nitriet-piek na het introduceren van een grote groep nieuwe vissen in toom.
 
Op zich lijkt het niet slecht. Je hebt echter geen inzicht in NO3 en PO4, dus dat maakt het inhoudelijk informatie geven of je planten het een beetje willen gaan doen wel lastig. Heb je bij de Vallisneria en de Echinodorussen iets van klei bollen gedaan?

Kijk wat er gebeurd, en stuur bij als je waarneemt dat dit nodig is!

Heel veel succes met je groep manen!
 
Op zich lijkt het niet slecht. Je hebt echter geen inzicht in NO3 en PO4, dus dat maakt het inhoudelijk informatie geven of je planten het een beetje willen gaan doen wel lastig. Heb je bij de Vallisneria en de Echinodorussen iets van klei bollen gedaan?

Kijk wat er gebeurd, en stuur bij als je waarneemt dat dit nodig is!

Heel veel succes met je groep manen!

Ja ik heb er kleistaven bij gedaan.... niet bij de Vallisneria, mijn ervaringen uit het verleden waren niet zo goed...
 
Even een paar opmerkingen.....Allereerst, waar komt toch het credo vandaan om elke week zoveel water te verversen?? Dit is kolder en alleen van toepassing in een bak met veel vervuilers en weinig planten en andere omzetters ( dus idd bij een Afrikaanse chiclidenbak).

Als je zo'n mooie plons water hebt dan is ( praktijk ervaring van meer dan 30 jaar....) 1 x per MAAND 40-50 % waterwissel, met tussendoor wel het verdampte water bijvullen meer dan voldoende om je bak in topconditie te houden.

Voor een goede waterhuishouding is verder nodig: een filtercapaciteit van MINIMAAL 4 x je bakinhoud per uur, bij elke waterwissel aanvulling vaste plantenmest ( bv duplaplant) in de ½ van de door fabrikant voorgeschreven hoeveelheid en elke dag vloeibare plantenmest ( bv Duplaplant24) ook weer in de helft van de hoeveelheid.
Verder is VEEL licht ( lumenstroom) een must voor je plantengroei , reken op 40 lumen per liter ofwel 50.000 lumen, en dat voor 10 uur per dag, ervoor en erna kun je dan minderen. Beetje fatsoenlijke T8 levert 85-90 lumen per watt, dus je kunt de benodigde hoeveelheid lampen/watt zelf uitrekenen.
Daarnaast is het cruciaal dat je CO2 gaat gebruiken, doe jezelf een groot plezier en neem voor jouw bak minimaal 2 diffusors en elektronische PH meting/sturing.

Wat ik hierboven heb beschreven leidt tot heel veel plezier met je planten en vissen en ook en vooral tot minimaal werk en onderhoud.

Nog een gegeven: als je niet in een door zware chemische industrie vervuild gebied woont, probeer dan REGENwater in enkele grote tonnen op te vangen.
Filter dat minimaal 48 uur (langer mag ook) over kool, om de eventuele verontreinigingen eruit te halen en je hebt optimaal wissel water voor een ZA bak.

Ieder zijn meug, maar ik weet al vele jaren dat deze methode WERKT!
 
Even een paar opmerkingen.....Allereerst, waar komt toch het credo vandaan om elke week zoveel water te verversen?? Dit is kolder en alleen van toepassing in een bak met veel vervuilers en weinig planten en andere omzetters ( dus idd bij een Afrikaanse chiclidenbak).

Als je zo'n mooie plons water hebt dan is ( praktijk ervaring van meer dan 30 jaar....) 1 x per MAAND 40-50 % waterwissel, met tussendoor wel het verdampte water bijvullen meer dan voldoende om je bak in topconditie te houden.

Voor een goede waterhuishouding is verder nodig: een filtercapaciteit van MINIMAAL 4 x je bakinhoud per uur, bij elke waterwissel aanvulling vaste plantenmest ( bv duplaplant) in de ½ van de door fabrikant voorgeschreven hoeveelheid en elke dag vloeibare plantenmest ( bv Duplaplant24) ook weer in de helft van de hoeveelheid.
Verder is VEEL licht ( lumenstroom) een must voor je plantengroei , reken op 40 lumen per liter ofwel 50.000 lumen, en dat voor 10 uur per dag, ervoor en erna kun je dan minderen. Beetje fatsoenlijke T8 levert 85-90 lumen per watt, dus je kunt de benodigde hoeveelheid lampen/watt zelf uitrekenen.
Daarnaast is het cruciaal dat je CO2 gaat gebruiken, doe jezelf een groot plezier en neem voor jouw bak minimaal 2 diffusors en elektronische PH meting/sturing.

Wat ik hierboven heb beschreven leidt tot heel veel plezier met je planten en vissen en ook en vooral tot minimaal werk en onderhoud.

Nog een gegeven: als je niet in een door zware chemische industrie vervuild gebied woont, probeer dan REGENwater in enkele grote tonnen op te vangen.
Filter dat minimaal 48 uur (langer mag ook) over kool, om de eventuele verontreinigingen eruit te halen en je hebt optimaal wissel water voor een ZA bak.

Ieder zijn meug, maar ik weet al vele jaren dat deze methode WERKT!

DANK!

Het fanatisme van de waterwissels komen zeer zeker uit mijn Afrika verleden ;-) Heb eigenlijk altijd grote Malawi of Tanganyika bakken gehad. Nu voor het eerste een ander continent.
De vele waterwissels komen echter ook van Jos Hut om de groei van mij Maanvissen te stimuleren.

CO2 is mij afgeraden omdat dit slecht is voor het zuurstofgehalte in de bak.

Ik filter nu met 2*Eheim 1200XL en 1 Fluval fx6. Ik probeer de stroming zo veel mogelijk te dempen zodat mijn maanvissen er geen last van hebben, maar wel dusdanig dat de bladeren in mijn bak zachtjes "deinen". Bij elkaar is dit bijna 6000 liter per uur.

Ik gebruik led verlichting 2*simu-sticks (95cm), 2*60cm (33W) en 2*70cm (39W) Mitras LB daylight (alles van GHL), verder heb ik elektronische pH, temp, EC meeting.
Ik heb dus niet al te veel licht boven mij bak liggen (advies min. 0.3W per liter). Maar heb de Ledbars dusdanig gepositioneerd dat ze precies boven de planten liggen. Ik hou de drijfplanten zoveel mogelijk boven de planten weg. De drijfplanten krijgen zeker genoeg ;-)
Maar nu ik hier over na denk heb ik dus eigenlijk heel erg weinig licht boven mijn bak. Maar dat is juist om mijn vissen zich goed te laten voelen....

Dus dat maakt het allemaal iets complexer...
 
Het zou handig zijn als we de waterwaarden weten;)
 
Het zou handig zijn als we de waterwaarden weten;)

Ach ja...

NO3: 10 (dus aan de lage kant volgens mij)
NO2: 0
GH: 4-5
KH: 1,5
pH: 6,9
CO2: 15
Temp: 25,5
 
No3 van 10 kan genoeg zijn maar die mag ook best 20 mg zijn hoor. Ook de po4 is voor planten belangrijk maar die test staat er niet bij. Het is belangrijk dat je voor de planten voldoende voeding ter beschikking hebt en afhankelijk van licht en co2 zal dat meer of minder nodig zijn.
Heb je zo n lage kh in je kraanwater?
 
No3 van 10 kan genoeg zijn maar die mag ook best 20 mg zijn hoor. Ook de po4 is voor planten belangrijk maar die test staat er niet bij. Het is belangrijk dat je voor de planten voldoende voeding ter beschikking hebt en afhankelijk van licht en co2 zal dat meer of minder nodig zijn.
Heb je zo n lage kh in je kraanwater?
De KH in mijn kraanwater is 3 (GH 7-8)... maar soms twijfel ik aan de teststrips.. ik gebruik de JBL proscan set... zal van het weekend weer eens de druppeltest gebruiken. voor PO4, NO2 en NO3.

Wat is goede volledige mest... moet niet teveel werk zijn ;-) Ik gebruik nu de Profito. Is deze beter dan bv de Florena van Sera of de "All-in-one" van PlantedBox?
Dan is volgens mij de Profito het goedkoopst....
 
Profito is niet compleet, dus je kan beter gebruik maken van stock oplossingen via lid backplay of de All in One, dan heb je een complete plantenvoeding
 
Profito is niet compleet, dus je kan beter gebruik maken van stock oplossingen via lid backplay of de All in One, dan heb je een complete plantenvoeding
Is de Florena ook niet compleet? Wat verkoopt @backplay ?
 
Ik zou het inderdaad bij backplay kopen.

Dit is de complete voeding:
Complete: 1 Liter = 9 euro
Bevat alle macro en micro elementen voor een goede plantengroei.
Het ijzer is gecheleerd met sterke chelaten waardoor het ook goed werkt in water met
een hoge hardheid en pH.
Samenstelling:
Nitraat, Kalium, Fosfaat, Magnesium, Ijzer (DTPA, EDDHA), Mangaan (EDTA), Boor,
Zink (EDTA), Koper (EDTA), Molybdenum, Kobalt, Ascorbinezuur, Kaliumsorbaat.
Dosering:
1 – 2 x per week 10ml per 100L.
10ml op 100L:
NO3 = 6,1 mg/l
K = 4,7 mg/l
PO4 = 0,4 mg/l
Mg = 0,4 mg/l
Fe = 0,12 mg/l
Mn = 0,040 mg/l
B = 0,026 mg/l
Cu = 0,003 mg/l
Zn = 0,003 mg/l
Mo = 0,002 mg/l
Co = 0.001 mg/l
 
Florena is nitraat en fosfaatvrij, dus zeker niet helemaal compleet. Ik heb zelf geen ervaring met de spullen van backplay, maar ik weet zeker dat je deze informatie van iemand snel gaat krijgen!

Edit: ik zei het toch....... lol
 
En de no3 en po4 eventueel los:

Basic N: 1 Liter = 6 euro
Geconcentreerde stikstof voeding op basis van nitraat.
Bevat extra kalium en magnesium.
Samenstelling:
Nitraat, Kalium, Magnesium.
Dosering:
1 – 2 x per week 10ml per 100L
10ml op 100L:
NO3 = 10 mg/l
K = 7,5 mg/l
Mg = 1 mg/l

Basic Fosfor: 1 Liter = 2 euro
Geconcentreerde fosfaat voeding.
Samenstelling:
Fosfaat, Kalium.
Dosering:
1 – 2 x per week 10ml per 100L
10ml op 100L:
PO4 = 1 mg/l
K = 0,2 mg/l
 
Ik schrik van deze snelheid, komt dat door de plantenVOEDING? Heb een pb naar Backplay gestuurd. Nu even afwachten... denk ik ...
 
Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling....Gewoon uit ervaring, niet uit boeken. Als je CO2 toevoegt en je hebt een Kh van 3-4 en een Gh van 4-6, dan kun je, MITS voldoende planten en licht in je bak, vrijwel nooit te veel CO2 toevoegen. De planten zullen onder invloed van het licht gaan assimileren en zullen dan ( populair gezegd) de C ( koolstof) en O2 ( zuurstof) uit de CO2 gaan splitsen, de C gebruiken ze voor hun eigen opbouw en de O2 is, op een klein beetje na, "afval" en wordt in opgeloste vorm aan het water afgegeven.
Dat gaat door ( mits voldoende licht , planten en CO2) totdat zelfs het water verzadigd raakt met O2, dat is weer te zien aan de vele ritsen fijne belletjes die dan aan de planten opstijgen. dan is het zaak om het aantal bellen , te reduceren, net zolang ( maar wel heel geleidelijk met tussen pauzen van enkele uren)totdat er nog maar een paar belletjes opstijgen, en dat als de lampen allemaal samen zo'n 3-4 uur aan zijn. Dan is de verhouding tussen de CO2 wat de planten aankunnen en het zuurstofgehalte van het water ( tegen de 100%) optimaal. Voer verder de druk op de uitgaande slang naar de diffusor nooit hoger op dan 0,9 BAR. Beter geleidelijke en langdurige toevoeging, dan snelle en stootsgewijze toevoeging.
 
@BigSmoke, bedankt voor de info.... weer wat geleerd.

@Jessica87, bedankt veel geleerd... heb nog niets van @backplay gehoord... of moet ik hem op een andere manier benaderen?

Maar 1 punt heb ik nog niet uitvoerig belicht (letterlijk). Mijn verlichting. Ik heb zoals hierboven beschreven LED verlichting en belicht zeker niet "over". Ik heb echter mijn lampen best lang aan. De Daylights gaan aan 9.00 en uit rond 21.30 uur uit. Ik heb vanaf 6.00 en na 21.30 nog 2 simusticks om zons-op en ondergang te simuleren. Ik laat deze 2 tussen de "midden" erg terugzakken. Ook de Daylights laat ik rond de middag minder schijnen (50%). Vooral omdat ik meen te herinneren dat deze dip helpt tegen algengroei.

Als dit niet precies genoeg is kan ik alle schema's (welke leds ik op hoeveel % heb draaien) kan dit ook. Maar doe ik in de basis iets verkeerd?
Ik wil namelijk 's ochtend voordat ik naar het werk ga voldoende licht hebben om mijn manen te voeren. Ook 's avonds wil ik eigenlijk kunnen genieten van een verlichte bak.
 
Een opmerking nog, naast de goede, eerder geven adviezen, geef plantenvoeding per dag. Niet per week. Planten kunnen maar gelimiteerd opnemen, weinig zinvol dus om de weekvoorraad erin te kieperen.
 
Een opmerking nog, naast de goede, eerder geven adviezen, geef plantenvoeding per dag. Niet per week. Planten kunnen maar gelimiteerd opnemen, weinig zinvol dus om de weekvoorraad erin te kieperen.


Maar voor als ze gelimiteerd zijn dan is mijn vraag gelijk hoelang ze daarmee kunnen doen. Zal ook wel weer van het licht afhangen en wel of geen co2 natuurlijk.
Ik heb weleens gelezen dat planten die je koopt ook voor wel een week " reserve" hebben.
 
Ik ga nu over naar 2 waterwissels per week als voorbereiding op de nieuwe vissen. Wil wel wat doen met mijn water (voor de vissen), want tijdens een waterwissel stijgt de pH naar 7,3 om binnen een dag naar 6,9 te dalen en op dat niveau te blijven.
Maar zal dan ook 2 keer per week plantvoeding toedienen.... nu nog even alleen profito, hopelijk krijg ik snel reactie....
 
Ik zie de eerste alg op het hout verschijnen. Dus moet de boel even in de gaten houden......
 

Terug
Bovenaan