Ik heb een vraag over opstartende bak!


HodHolland

New member
Lid geworden
19 januari 2023
Berichten
1
Leeftijd
23
Goedenavond iedereen!, Ik kon volgens mij niet de goeie threat vinden dus zal het hier proberen!,
Ik heb 2 dagen geleden een aquarium aangeschaft, (Superfish Aquarium Start Kit), Die heb ik 2 dagen doorgespoeld daarbij heb ik een zuurstof plantje en een sierproduct, gekocht,
Het advies wat ik kreeg was Laat het water 2 dagen rond circuleren zodat er goede bacteriën in het water kunnen komen, Dus vandaag Verschillende vissen gekocht bij dezelfde zaak, omdat de verkopers ook wisten wat voor aquarium we hadden aangeschaft,
Natuurlijk netjes de vissen laten wennen aan het water, het water controleren qua warmte etc etc, Alles goed, Na 6 uur helaas alle vissen dood aangetroffen, Weet iemand hoe het kan.... dit was natuurlijk totaal niet de bedoeling...

 
De bak is niet ingedraad en dat is waarschijnlijk de reden geweest.
In 2 dagen bereik je eigenlijk niets, het duurt 3-6 weken voor je daadwerkelijk een redelijke hoeveelheid bacteriën hebt.
Helaas zijn verkopers alleen maar dat, verkopers. 9/10 keer weten ze niet hoe je de vissen daadwerkelijk moet verzorgen.
 
Sowieso wat hierboven gezegd wordt, maar ondanks dat vind ik binnen 6 uur alles dood in een bak die 2 dagen staat wel heel extreem snel.

Heb je metingen van waterwaardes gedaan?
 
Ik ben het met Rens eens en na 6 uur heb je denk ik geen hoeveelheid schadelijke stoffen die de dood zo snel veroorzaken. Ik zou reclameren bij de lfs en ook aangeven dat ze geen juiste info verschaffen.
Hoeveel liter is je bak eigenlijk?
 
Welke soort vissen had je gekocht en wat is je watertemperatuur of instelling van de heater?
 
Sowieso wat hierboven gezegd wordt, maar ondanks dat vind ik binnen 6 uur alles dood in een bak die 2 dagen staat wel heel extreem snel.

Heb je metingen van waterwaardes gedaan?
Kan best zijn maar ik heb ooit mensen in een LFS getroffen met een vergelijkbare situatie.

@HodHolland wat een vervelende situatie om zo te starten. In het filter en in de bodem, decoratie ontwikkelen zich bacteriën die schadelijke stoffen kunnen omzetten. Daarom moet je de bak, de apparatuur weken laten werken zonder een waterwissel. Dan heb je de ammoniak- en nitrietpiek gehad welke giftig zijn voor vissen. Helaas kun je niet altijd de verkoper vertrouwen, uitzonderingen daargelaten maar dat zijn er weinig.



 
Laatst bewerkt:
Sowieso wat hierboven gezegd wordt, maar ondanks dat vind ik binnen 6 uur alles dood in een bak die 2 dagen staat wel heel extreem snel.

Heb je metingen van waterwaardes gedaan?
Op zich zou je na 2 dagen al best een ammoniakpiek kunnen hebben, ook zonder vissen erin. Bv. als je halfdode planten hebt gekocht of soil in de bak hebt.
En ja dan gaat het wel binnen 6 uur dood.
 

Grappig dat die website verteld dat je waterwaarden goed moet begrijpen, en dan vervolgens er een afbeelding van teststripjes bijplaatst :LOL:
 
Ik vind eerlijk gezegd dat die aquariumwinkel je vissen mag vergoeden. Na 2 dagen indraaien je vissen al in je bak doen is absurd kort.
Verder wat zijn de afmetingen van je bak? Op internet vind ik meerdere maten bij de Superfish Aquarium Start Kit.
Welke en hoeveel vissen hebben ze je aanbevolen?
Op welke basis heb je voor dit aquarium gekozen?

Ik ga van onkunde van de LFS (=local Fish Store) uit, tot het tegendeel bewezen is en het advies van deze winkel bevestigd dit maar weer eens. :'(:stom:
 
Het advies wat ik kreeg was Laat het water 2 dagen rond circuleren zodat er goede bacteriën in het water kunnen komen, Dus vandaag Verschillende vissen gekocht bij dezelfde zaak, omdat de verkopers ook wisten wat voor aquarium we hadden aangeschaft,
Natuurlijk netjes de vissen laten wennen aan het water, het water controleren qua warmte etc etc, Alles goed, Na 6 uur helaas alle vissen dood aangetroffen, Weet iemand hoe het kan.... dit was natuurlijk totaal niet de bedoeling...

Kreeg je dat advies bij een echte LFS of van een studentje bij petsplace ofzo?
Wel jammer voor je dat het zo gelopen is en dat je vissen het loodje gelegd hebben.
 

Terug
Bovenaan