Ik heb advies nodig want ik weet het niet meer :(


Liekjuh

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2019
Berichten
104
Leeftijd
47
Hallo allemaal,
I
Ik heb eigenlijk julie hulp nodig :engel:
Op dit moment heb ik een juwel bak van marktplaats van 54 liter met tl.
Om te kijken of we het leuk vinden. Maar een oud bakkie, draait verder goed.
Maar tl moet vervangen. Mijn vraag zal ik de tl vervangen en deze bak opnieuw inrichten of ga ik voor nieuw?
We vinden het dus heel leuk :cool:

Nu twijfel ik dus of ik de overstap zal maken naar een bak met led en filterzand. En wil ik jullie advies omdat ik verdwaal in alle keuzes.
Wat zijn mijn wensen:

1)Hij moet op de eetkamertafel passen dus 60 of 80 centimeter
2) wat willen we er wsl in houden,
Corydoras panda oid , khulli , garnaaltjes, middelbaar wsl
kardinaal tetra of de groene variant (zijn iets kleiner volgens mij)
bovenlaag goede tips zijn welkom:thumbs:

Ik zat dus te kijken bij juwel maar las dat dit toch matige kwaliteit was.
Ik heb een superfish led 70 gezien maar twijfel over de kwaliteit.
En bij een 80 cm bak heb je bij juwel zo'n filter in de hoek en is d aat niet onhandig?
Kortom zoals je al leest chaos:stom:

Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Want ik weet het niet meer en ik wil zo graag gaan opstarten:help:

O ja w aat ik nog wil toevoegen is dat ik niet constant met een strip boven de bak hang.
Maar wel netjes de waterwissel doe.
Pas een x laten testen en toe was alles ok
 
Hij zit er volgens mij al heel lang in.hij geeft wat rozeachtig licht en mn planten groeien niet goed maar dat kan ook komen dat ik geen plantenvoeding toevoeg.
Dat las ik vd week ergens.
Dus ik dacht de bak is oud en de tl wsl ook en ik wil een hele nieuwe indeling dus mss een andere bak.
Weet eigenlijk ook niet waneer tl vervangen moet wirden
 
Nouja als de hobby je bevalt, en je kan wat groter en nieuwer dan zou ik dat zeker doen.
 
Ik zou voor een 80 cm gaan. Ga eens rustig op internet kijken wat je mooi vind. Dennerle heeft ook leuke bakken, Eheim, aqualantis, allemaal goed. Ook juwel is niet slecht. Het is maar wat je wilt en vooral wat wil je uitgeven.
 
Houd er in ieder geval rekening mee dat een 80cm bak icm stenen en bodem etc al snel 100 tot 150kg kan wegen. ;) als het geen degelijke tafel is en het blad gaat buigen word de bak niet goed ondersteund met alle gevolgen van dien!
 
Met een 80cm kun je inderdaad net even iets meer doen. Maar goed het moet wel kunnen natuurlijk.
 
je stelt veel vragen die smaak gevoelig zijn if afhankelijk van de andere vraag.

juwel zijn prima aquariums. maar de afwerking is vaak wat minder.
zelf ben ik helemaal weg van de oase Higline serie. maar die zijn niet compleet 3x zo duur als een juwel.

de interne filter is hier best veel besproken. qua handigheid is intern juist het fijnst. geen slangen buiten je bak en al het water blijft in je bak. het filtert alleen vaak niet voldoende.

het gekozen merk aquarium heeft geen invloed op je vissen.

een 80cm is echt anders dan 60cm. je hebt veel meer keuze uit vissen, meer water dus in principe stabieler ed.

maak eerst een keuze welk formaat je wil, dan welk merk, dan de vissen.
 
Ik ben zelf tevreden over de ferplast Dubai 80. Wel een bak met tl verlichting, maar stuk degelijker gebouwd dan juwel qua kap
 
Je moet toch niet het volledige aquarium vervangen omdat de tl minder fel brand? De lichtsterkte van een tl vermindert met verouderde, gewoon een nieuwe lamp in en het is terug in orde.
Maar natuurlijk is een upgrade naar een nieuwe, groter, bak altijd leuk;).
Ik heb mijn 80cm aquarium al enkele jaren op een tafel staan (zo een oude met dikke stevige poten). Deze staat rechtstreeks onder 2 poten om voldoende ondersteuning te geven. Het is mogelijk, maar toch riskant.
Voor de bovenste water lagen kan je eens kijken naar bijlzalmen. Ik heb er geen ervaring mee, maar heb er al redelijk wat van gehoord op dit forum
 
Wat de tl betreft kan een colour tl zijn of gewoon af meestal te zien aan de zwarte randen aan begin en einde tl buis
wat betreft de overstap naar led daar zijn wel een aantal valkuilen waar je even aan moet denken bv het niet regelbaar zijn van de led juwel bv levert bakken af met niet dimbare led verlichting
en dat zorgt voor de nodig problemen in de bak door te veel licht.
dus als je voor led gaat kijken of je deze kan dimmen.
 
Super bedankt voor alle tips en dingen waarop ik moet letten. Zoals oa de tafel en dimbare led.
 

Terug
Bovenaan