Ik ben nieuw hier


azie1meter

Active member
Lid geworden
10 maart 2023
Berichten
39
Leeftijd
35
Goedemiddag,
Ik ben nieuw hier, zal me even voorstellen :) ik heet Tiny en heb nu 3 a 4 jaar een 1 meter aquarium met azie biotoop.
Schooltje Espei, schooltje vijfstreepbarbeel en rode garnaaltjes.
Verder heel veel crypto's en stukken kienhout.
De bak draait vrijwel zonder onderhoud, zou wel iets vaker water moeten wisselen, maar omdat de bak zo stabiel is 'vergeet' ik dat weleens een hele poos, en vul ik het water eigenlijk alleen af en toe aan.
Wel heb ik vrij veel penseel alg op de achterwand groeien, maar ach de garnaaltjes zitten daar heel vaak op te rommelen, maar misschien binnenkort toch eens wat verwijderen.

Heb je nou vragen of aanvullende tips: altijd welkom!
 
Welkom en ik heb je topic even naar voorstellen verplaatst.
 
Verder vind ik de kringloop, het biotoop/ de planten en vissen in het aquarium heel erg leuk en interessant, maar techniek is dus mijn blinde vlek 😅🙈
Voor het opzetten 4 jaar geleden heb ik ervaren aquariaen gevraagd welk filter en welke bak het beste werken etc.

Met de verlichting bijvoorbeeld ben ik een beetje de mist ingegaan (ander topic van mij).
Ik had een tweedehands lichtbalk gekocht die op mijn juwel paste...een multilux
Maar deze multilux bleek een oudere en kapotte t5, waar hij een led in had geklikt met een apart voedingsdraadje 🤨
als deze led het begeeft moet ik dus een hele nieuwe lichtbalk helaas.

Wat dat betreft hoop ik dat ik op dit gebied hier wat hulp kan inroepen, want de techniek is niet mijn sterkste kant 😅
 
Goedemiddag,
Ik ben nieuw hier, zal me even voorstellen :) ik heet Tiny en heb nu 3 a 4 jaar een 1 meter aquarium met azie biotoop.
Schooltje Espei, schooltje vijfstreepbarbeel en rode garnaaltjes.
Verder heel veel crypto's en stukken kienhout.
De bak draait vrijwel zonder onderhoud, zou wel iets vaker water moeten wisselen, maar omdat de bak zo stabiel is 'vergeet' ik dat weleens een hele poos, en vul ik het water eigenlijk alleen af en toe aan.
Wel heb ik vrij veel penseel alg op de achterwand groeien, maar ach de garnaaltjes zitten daar heel vaak op te rommelen, maar misschien binnenkort toch eens wat verwijderen.

Heb je nou vragen of aanvullende tips: altijd welkom!
Penseelalg op de achterwand kan geen kwaad. Het zijn uiteindelijk maar gewoon opportunistische planten die ontstaan zijn omdat er de ruimte voor is en de omstandigheden het mogelijk hebben gemaakt. Ze helpen je aquarium te zuiveren en geven ook zuurstof af. Ze filtreren het water schoon en bieden je garnalen veel plek om rustig te foerageren.

ik zou het lekker laten zitten. Momenteel is er geschat dat er meer dan 50 procent van de zuurstof door algen word geproduceerd door algen zo slecht zijn ze nog niet 😄
 
Welkom op het forum Tiny! 🙃
 
Penseelalg op de achterwand kan geen kwaad. Het zijn uiteindelijk maar gewoon opportunistische planten die ontstaan zijn omdat er de ruimte voor is en de omstandigheden het mogelijk hebben gemaakt. Ze helpen je aquarium te zuiveren en geven ook zuurstof af. Ze filtreren het water schoon en bieden je garnalen veel plek om rustig te foerageren.

ik zou het lekker laten zitten. Momenteel is er geschat dat er meer dan 50 procent van de zuurstof door algen word geproduceerd door algen zo slecht zijn ze nog niet 😄
Leuk om te weten! Ik dacht dat ze anders misschien teveel voeding van de planten zouden wegnemen, maar die doen het verder goed dus...😊👍
 

Terug
Bovenaan