ijkvloeistof


Bij phmeter.eu kant en klaar dus geen gekloot met zakjes en verhoudingsgewijs nog goedkoper ook
 
Weet iemand ook hoelang ijkstoffen en de bewaarvloeistof houdbaar zijn?
Indien ongeopend geeft Sera zo'n vier jaar aan. Na opening zal dat minder zijn. Maar mits koel en donker bewaart denk ik zeker wel een aantal jaren. Je moet alleen wel oppassen voor verontreiniging. Dus elke keer voor én na gebruik je Sensor reinigen.
 
Ok, ik haal altijd een beetje bewaarvloeistof eruit en doe dat in de dop en dan is het flesje dus open maar ja die krijg ik niet in 2 of 3 jaar op denk ik. Ik werk altijd met kleine flesjes/potjes waar ik wat ijkvloeistof in doe zodat de oorspronkelijke vloeistof schoon blijft.
 
Indien ongeopend geeft Sera zo'n vier jaar aan. Na opening zal dat minder zijn. Maar mits koel en donker bewaart denk ik zeker wel een aantal jaren. Je moet alleen wel oppassen voor verontreiniging. Dus elke keer voor én na gebruik je Sensor reinigen.
Je gebruikt alleen zoveel buffer oplossing als nodig voor het ijken. Daarna gooi je dit weg. Op deze manier zal je buffer nooit verontreinigen.
 
Ok, ik haal altijd een beetje bewaarvloeistof eruit en doe dat in de dop en dan is het flesje dus open maar ja die krijg ik niet in 2 of 3 jaar op denk ik. Ik werk altijd met kleine flesjes/potjes waar ik wat ijkvloeistof in doe zodat de oorspronkelijke vloeistof schoon blijft.
Dat doe ik dus anders; ik gooi de gehele inhoud in een glas waar ik vervolgens de gereinigde sensor inzet. Na stabilisatie is dan de waarde af te lezen. Uiteraard wordt de sensor weer schoongemaakt voor gebruik in de tweede ijkvloeistof of voor gebruik in de bak. De vloeistof zelf gaat weer terug in de oorspronkelijke fles. Van verontreiniging heb ik geen last bij deze werkwijze.
 
Je gebruikt alleen zoveel buffer oplossing als nodig voor het ijken. Daarna gooi je dit weg. Op deze manier zal je buffer nooit verontreinigen.

Klopt en vandaar dat ik de benodigde hoeveelheid uit de fles haal en in een apart potje of maatbekertje doe en dat weg kan gooien:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat doe ik dus anders; ik gooi de gehele inhoud in een glas waar ik vervolgens de gereinigde sensor inzet. Na stabilisatie is dan de waarde af te lezen. Uiteraard wordt de sensor weer schoongemaakt voor gebruik in de tweede ijkvloeistof of voor gebruik in de bak. De vloeistof zelf gaat weer terug in de oorspronkelijke fles. Van verontreiniging heb ik geen last bij deze werkwijze.
Als ex chemisch analist krijg ik hier grijze haren van en de docent een hartverzakking.
Het glas kan verontreinigt zijn evenals je elektrode. En de mogelijk verontreinigde buffer gooi je weer terug tot volgende gebruik.

Goed dat je niet op forensisch lab werkt.
 
Als ex chemisch analist krijg ik hier grijze haren van en de docent een hartverzakking.
Het glas kan verontreinigt zijn evenals je elektrode. En de mogelijk verontreinigde buffer gooi je weer terug tot volgende gebruik.

Goed dat je niet op forensisch lab werkt.

Een forensisch lab is dan ook wat anders... Voor de doeleinden waar deze vloeistoffen gebruikt worden is dit ruim voldoende. Overigens hebben we niet de gewoonte om vervuilde glazen te gebruiken. De electrode/sensor wordt vooraf, als gezegd, gereinigd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een forensisch lab is dan ook wat anders... Voor de doeleinden waar deze vloeistoffen gebruikt worden is dit ruim voldoende. Overigens hebben we niet de gewoonte om vervuilde glazen te gebruiken. De electrode/sensor wordt vooraf, als gezegd, gereinigd.

Een buffer is meestal een oplossing van 2 zouten. Een zuur met zijn geconjugeerde base, of een base met zijn geconjugeerde zuur.

De evenwichts pH is dan de buffer waarde. De buffer heeft ook een bepaalde capaciteit de buffercapaciteit.
Dit is de hoeveelheid zuur of base (vervuiling) die een buffer kan opnemen zonder van pH te veranderen.

Hoe schoon dat jou spullen zijn valt te bezien. Spoel jij alles met demi water? Droog je het af met een doek (wasverzachter)
Potje open dicht open dicht etc. geeft ook vervuiling. CO2 en zuurstof zorgen voor pH verandering.

Dus ook ik krijg hier net zulke grijze haren van als gast07.

John pilon, doet het zoals een echte analist. Beetje uitschenken meten en weggooien.

Als je teven de werking van een buffer snapt, dan snap je ook dat het oplossen van die poeders ook niet nauw komt.
Te weinig water is sterkere buffer. Zelfde pH. Teveel water is slappe buffer, zelfde pH.
Enkel de buffercapaciteit komt in het geding.

Zie ook.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Buffer_(scheikunde)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bestel dat via een tussenpersoon rechtstreeks bij hanna instruments .
Altijd vers , dus lang houdbaar . Ook de reagentia,s voor testen .
 
Als je dat oplost kun je telkens een klein beetje pakken om te gebruiken en daarna weggooien.
 
gebruik je het dan meerdere keren of gooi je het weg en maak je nieuw als je weer gaat ijken?
Ik gebruik het maar 1x en gooi het darna gewoon weg.
Vroeger nam ik wel eens de helft van het poeder en de helft van het water... Maar ik ijk misschien 1x per 3 maanden ofzo, dus dat zijn de kosten niet
 
Ik heb het in een flesje gekocht van ik dacht 100ml en steeds neem ik een beetje in en maatbekertje en gooi daarna de rest weg. Volgens mij kun je het wel vaker gebruiken als je het goed kan afsluiten maar gelet op de kosten doe ik het na gebruik weg.
 

Terug
Bovenaan