ietsiepietsje groter visbestand


T

thijs v

Guest
hallo mensen ik ga een ietsjes groter aquarium opstarten en ik zou graag wat tips willen horen over een mogelijk visbestand.

mijn huidige aquarium is l60/h50/b40cm en het nieuwe aquarium is l120/h50/b45 cm.

in mijn aquarium heb ik nu:
3x roze tetra
1x appelslak
1x pleco

nu wil ik graag in het grotere aquarium wat garnaaltjes ik zat zelf aan vuurgarnaaltjes te denken want ik ben student en heb niet veel geld te besteden.

mijn vriendin is gek op gekleurde visjes en haar opa had altijd neon tetra's dus die moeten er zeker in :)

om het aquarium veel kleur te geven en lekker actief te hebben zou ik graag nog wat meer gekleurde visjes erin willen hebben en ik denk ook nog een paar roze tetra's en appelslakken.

mijn aquarium krijgt een zwarte grindbodem, ik heb de achterwand zelf gemaakt het is een bruine achterwand met groenzwarte stenen de achterwant steekt 3 tot 12 cm uit, ik heb redelijk wat hout in het aquarium en 3 kokosnoten en ik zat aan naaldgras voorin de linker hoek te denken, CRYPTOCORYNE CRISPATULA over de gehele rechterkant (of een gelijkwijze plant), en in het midden een paar middelgrote planten.

nu weet ik dus alleen niet in welke hoeveelheid ik de vissen moet halen en ik zou graag een paar tips willen krijgen over kleurrijke actieve vissen als het mogelijk is.

nu word het nieuwe aquarium nog niet gebruikt want ik moet de achterwand nog vastzetten en ik moet nog een lichtkap maken (ik vind het geweldig alles zelf te doen :p ) dus heb ik nog even om er over na te denken welke planten en vissen erin komen.
 
Wat ik zelf leuke kleurrijke vissen vind en die zie je ook niet zo massaal als de standaardcorydora, is de corydoras adolfoi, wel zal je dan op zijn minst afgerond grind moeten hebben (sommige mensen zeggen dat zand wenselijk is maar mijn ervaring is dat afgerond grind ook heel goed kan zolang het niet scherp is) die kun je dan best in een groepje van 10 stuks kunnen nemen.
 
heej yvonne het zijn geweldig leuke vissen maar een groep van 10 neemt bijna mijn hele budget voor nu in beslag. ik heb 100 euro op het moment om vissen te kopen en de corydoras zag ik het goedkoopst op marktplaats voor 8 euro per stuk en bijna 100 km verder van waar ik woon dus ik denk niet dat dat hem word :(
 
Waar woon je dan? in Maassluis zit namelijk ook een kweker van de adolfoi en die vraagt er 6,- p/st voor.
 
maassluis is iets te ver weg van goor ;)
goede vraag bertus ik heb eigenlijk geen idee wat voor pleco het is hij werd verkocht als algeneter maar volgen mij is het een plecostomus als ik daar de afbeeldingen van zie.
 
Macropodus opercularis - Paradijsvis interessante vis maar dan wel alleen vrouwtjes want ik heb geen plek voor paring.
Melanotaenia praecox - Dwergregenboogvis vind ik ook een zeer mooie vis.

heeft iemand met deze vissen ervaring?
 
Roze tetra, dat zal de Hyphessobrycon bentosi of Hyphessobrycon rosaceus zijn? Dat zijn groepsdiertjes die je dus absoluut geen plezier doet met zijn drieen. Uitbreiden of ervoor zorgen dat deze bij iemand anders in een groter groepje terechtkomen is hier het advies.
Als ik het goed zie komen deze qua temperatuur wel overeen met neontetra's (23 graden zou goed moeten zijn) en twee schooltjes combineren op 1m20 is geen enkel probleem. Er zijn mensen die geen fan zijn van 2 schooltjes in de middenlaag, maar dat is puur een kwestie van smaak.

Paradijsvissen zijn subtropisch en passen daarom qua temperatuur niet bij de Hyphessobrycons en neontetra's. Wil je paradijsvissen, dan kan dat best, maar niet in deze combinatie.

Als de pleco echt een Plecostomus is, dan wordt dan een bakbeest van jewelste en daarmee te groot voor zelfs je grotere aquarium.

~ Ivo
 
Macropodus opercularis is subtropisch h�? Of wil je dat graag? De Trichopsis pumila misschien een leuk altenatief?
Je zou in een subtropische bak ook een koppel Apistogramma borelli kunnen nemen.

De pleco zou ik weg doen, word een erg fors beest. Een leuk bestandje is:

25x Paracheirodon innesi
15x Carnegiella Strigata
2x Apistogramma borelli
Bij dit bestand zou je de temperatuur rond de 23 graden kunnen houden. 's nachts een afkoeling.

Als je een voltropische bak wil zou dit misschien wel leuk zijn:

20x Paracheirodon innesi
10x Kleinblijvende corydoras
5x Trichopsis pumila

I.p.v de Trichopsis pumila zou ook 2x Colisa chuna kunnen.
Daar zouden dan nog wel een paar kleinblijvende l-nummers bij kunnen.

- Anita
 
Heej Ivo de roze tetra is een rosaceus. Bij de dierenwinkel werd mij gezegd dat drie een goed getal was voor in een 60cm bak maar dat is dan ook een dierenwinkel en geen aquarium winkel... Hoe groot zou de school van de roze tetra's moeten zijn? En kan zo'n school een tijdje in het 60cm aquarium met de hiervoor genoemde dieren tot ik mijn 1m20 bak heb opgestart?

Ik zat voor het schooltje neon/kardinaal tetra's te denken aan een school van 15 is dit teveel te weinig of een goed getal?

Jammer dat de paradijsvissen het dan niet worden hoe zit dat met de dwergregenboogvis?

Mijn pleco lijkt op het volgende plaatje:
http://www.ekmpowershop27.com/ekmps/sho ... -476-p.asp


Ook zag ik iets over zoet water mosselen namelijk CORBICULA JAVANICUS bij aquariaveldhuis. Ze spreken mij op zich wel aan maar ik vraag mij af of ze ook echt nut hebben in het aquarium.
 

Terug
Bovenaan