Iets leuks bij 2 sluiers


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Nou zoals ik in mijn voorstellen topic al aangaf http://aquaforum.nl/threads/beginner-gaat-niet-verkeerd.98788/ heb ik een 120x40x50 met 2 sluiers er in. Op de bodem ligt filterzand en ik heb een hamburger matten filter. Het aquarium draait nu een maand, sluiers zitten er al vanaf het begin in (beginnersfoutje I know) maar ze vermaken zich best het water is helder, alles groeit als kool, ja de sluierstaarten zijn nog heel klein. Als ze groot zijn mag ik een groter aquarium van mijn vriendin.

Ik heb tot op heden per week 30% water verwisseld.

De sluierstaarten zijn in een opwelling gekocht. Had er niet bij stilgestaan dat die niet in een tropisch aquarium kunnen. Wist ook niet dat die niet samen met andere vissen kunnen. Mijn vader had vroeger een aquarium van 2.5 meter lang en daar zat echt van alles door elkaar in. Ook sluierstaarten.

Maar goed mijn aquarium is dus nu iets onder kamertemperatuur, 17 a 18 graden of zo. Ik dacht dat het wel een optie was om het nog iets te verwarmen om in de buurt van de temperatuur van een andere vis te komen.

Vanwege de 50 liter regel doe ik er dus nog 3 sluiers bij.

En iedereen zegt appelslakken er bij. Dat doe ik dus ook. Er is iemand die heeft jarenlang vuurgarnalen of hoe heten ze bij sluierstaarten gehad, dat doe ik dus ook. Ik ga 2 stapeltjes natuursteen maken dus volop schuilplaats en ik ga ook nog meer planten halen, zo dadelijk, maar goed de hoeveelheid plant is in die maand tijd zo ongeveer verdubbeld al.

De vraag is nu wie weet er nog meer leuke bewoners voor mijn aquarium, liefst vis.

Ik heb nu alleen knabbel en babbel.

Plan is nu:

Knabbel babbel, kwik kwek en kwak de sluiers.
Vuurgarnalen.
Appelslakken.

Maar het leukste lijkt me toch nog een ander visje (1 of meer) er bij, nogmaals grootte van het aquarium is geen issue want de sluiertjes zijn nu maar een paar cm groot en een groter aquarium kan altijd nog.

Ik wil wel verder met de sluiers want ik ben voor Knabbel en Babbel gegaan, weliswaar impuls. maar ik laat ze niet in de steek.
 
Nou ik heb iets leuks bij 2 sluiers hoor. 3 sluiers erbij. Ik heb nu knabbel en babbel, dat zijn 2 zwarte slome telescoopsluiers. 3 hyperactieve "witte" (ik noem het roze) sluiers, kwik kwek en kwak. Maar goed ik was bij de Hornbach om watermeetspul en zo te kopen, en meer planten, ik heb nu echt heel veel planten en toen heb ik in een impuls (vriendin is ook schuldig) 2 koppels halfsnavelbekjes gekocht, john, paul, georg en ringo. En 5 garnalen, dave dee dozy beaky mick & titch. 1 garnaal te weinig dus. Ik had allemaal stenen in het aquarium gelegd en ik vermoed dat daar de garnalen in verdwenen zijn want die zijn weg. Ik denk niet dat ze al opgegeten zijn door de sluiers want ik heb wat ontmoetingen garnaal-sluier geobserveerd en zo'n garnaal springt dan 20 meter weg met een noodvaart. Piepkleine garnaaltjes zijn het anderhalve cm of zo.

De halfsnavelbekjes zijn wel een issue. Ik denk aan de ene kant dat het best een goeie koop is, immers ze zwemmen alleen maar aan de oppervlakte en dat is precies de plek waar de sluiers bijna nooit komen. Aan de andere kant lijkt het me een moeilijke vis ivm breken snavels etc. Er is ook dat stukje agressie. Maar je ziet ik heb weer wat gekocht zonder eerst op onderzoek uit te gaan. Ik las dat ze evt vermeerderen bij 26 graden celsius en dat ze niet oud worden. Mijn plan is dus voorlopig om ze op een graad of 22 a 23 te houden heb de indruk dat de sluiers dat niet onaangenaam vinden. Ik heb trouwens vroeger in een enorme vijver ook sluiers gehad en die lagen op zonnige dagen op ondiepe stukken te bakken in de zon en werden enorm dus die max 20 graden regel die geloof ik niet.

Qua vis beschouw ik mijn aquarium (240 liter) wel als vol, zeker nu het allemaal zo klein is, maar in de nabije toekomst (want ik heb de smaak te pakken) behoren meer en/of grotere aquaria tot de mogelijkheden.
 
Sluiers vinden het fijnst tussen de 18-24 graden ikzelf heb mijn aquarium altijd op 22 graden staan. Ik geloof dat halfsnavelbek vissen in brak water moeten worden gehouden bij een wat hogere ph waarde dus niet heel geschikt om samen met sluiers te houden. Ook moet je voor deze vissen drijfplanten in je aquarium toevoegen. Tevens denk ik dat als je sluiers wat groter worden dat uit nieuwschierugheid aan de halfbekken gaan knabbelen.
 
Staat onderaan in de karakter alinea, ken die vissen niet heel goed dus zou kunnen dat ze ook in zoet water goed doen.

Goede site trouwens erg veel informatie over veel vissen te vinden. :petjeaf:
 
Tot nu toe racen die halfsnavelbekken constant aan de oppervlakte heen en weer en ze eten muggen. Ik las inderdaad ook iets over klein beetje zout toevoegen maar dat ga ik nog maar even niet doen. Eerst maar eens wat water gaan testen met mijn dure test set. Maar goed ze zijn dus zo snel ik denk niet dat een sluierstaart de kans krijgt om een hapje te nemen. Overigens zei die verkoper niks over brak water.als ie day geweten had zou hij het zeker gezegd hebben. Heb het ook nog met een bekende aquarium winkel in Breda gesproken en die vindt het prima vis aangezien ze toch alleen maar aan de oppervlakte zitten waar de sluiers niet komen. En die had geen belangen want die had ze mij immers niet verkocht.
 
Snavelbekken zijn absoluut niet geschikt voor bij sluiers. Ze houden niet van drukke medebewoners zoals sluiers. Probeer als het even kan informatie van handelaren hier te checken. De meeste verkopers hebben weinig tot geen verstand van vissen. Sterker nog als jij morgen een aquariumspeciaalzaak of dierenwinkel wil beginnen, en je kan een lening krijgen dan mag je bij wijze van overmorgen open. Zonder een enkel diploma of verstand van zaken. (Dit willen ze inmiddels wel veranderen bij wet)

50 liter per sluierstaart is inmiddels achterhaald. 50 is het absolute minimale maar 70 liter per vis is sterk aanbevolen.

Probeer ook je enthousiasme wat te temperen, en niet zomaar van alles te kopen. Meestal loopt dat slecht af en is het door alle teleurstellingen al snel einde hobby. Sowieso hebben de meeste mensen maar ongeveer 3 jaar een aquarium terwijl de meeste vissen veel ouder kunnen worden.
 
Als je het mij vraagt denk ik dat voor een zichzelf respecterende vis 1000 liter nog niet genoeg is. Ik vind zelf ook dat ik nu geen vis meer moet kopen. En ik kan ook niks zinnigs zeggen over deze combi maar het is nu een paar dagen en volgens mij moet de eerste sluier de eerste snavelbek nog tegenkomen. De sluiers zitten nooit aan de oppervlakte en die snavelbekken alleen maar. Maar ik zal het ook eerlijk zeggen als het niet werkt.
 
Is gelukkig al veranderd! :D
Het is geloof ik nog steeds niet helemaal verplicht.

En het is belachelijk dat mensen die al 30/40 jaar in die branche zitten maar geen diploma's hebben een extra scholing moeten gaan volgen. Ook al hebben ze aantoonbaar verstand van hetgeen wat ze verkopen.
 
Het is geloof ik nog steeds niet helemaal verplicht.

En het is belachelijk dat mensen die al 30/40 jaar in die branche zitten maar geen diploma's hebben een extra scholing moeten gaan volgen. Ook al hebben ze aantoonbaar verstand van hetgeen wat ze verkopen.

In dit topic staat meer info over de diploma's.

Ik ben het zeker met je eens dat het soms waanzin is als mensen al zo veel goede en aantoonbare ervaring hebben en alsnog dat diploma moeten halen.

https://www.aquaforum.nl/threads/bedrijfsmatig-huisdieren-houden.95244/
 
Nou ik meld me weer even ik was dus die man met 5 sluiers 4 appelsakken en 4 halfsnavelbekken en 5 garnalen. In een bak van 120x40x50 met een hamburger mattenfilter. Op zich leek alles goed te gaan echter ik had dus naast mijn 2 zwarte telescoopsluiers die ik (onwetend als ik ben/was) had gekocht als "inwerkvisjes" nog 3 witte sluiers gekocht. En in het begin ging dat dus wel goed samen.

De halfsnavelbekken en de sluiers hebben volgens mij sowieso geen last van elkaar maar dat terzijde.

Anyway 3 die witte sluiers gingen op een gegeven moment als een stel piranha's achter 1 zo'n zwarte telescoopsluier aanzitten. En dan echt uhuhurenlang net zolang dat de zwarte zich ging verstoppen tussen het steen of achter het hout. Of maar gewoon op de grond ging liggen. Daarnaast ziet ie er verschrikkelijk afgemat uit en heeft schubben verloren.

Rare is dat ie wel ontzettend levenslustig is. Altijd als eerste gaat eten en zo. Maar na een nachtje achtervolgd te zijn door die witte is ie dus op. Ik heb het eerst "opgelost" door die zwakke zwarte af en toe even in een emmer met een waterplantje te doen zodat ie rust heeft. Later vond ik dat oneerlijk en ben ik juist die hyperactieve witte gaan afzonderen als ik merkte dat ze weer achter die zwarte aanzaten.

Op dit moment heb ik die 3 witte in een speciekuip in mijn hobbykamer zodat die 2 zwarte eindelijk rust hebben. Je merkt dat ze dit echt op prijs stellen. Die 2 zwarte zijn ook 2 hele lieve hondstrouwe beestjes. Komen altijd voor mijn gezicht hangen als ik naar het aquarium kijk.

Ik ben dus van plan om het hele stel, de 3 witte en de 2 zwarte dus, naar buiten te doen. In eerste instantie naar een IBC die ik in de schuur heb, met 1000 liter en 2 kleine Koi erin, dat is weer een heel ander verhaal en dan op den duur naar de vijver. Er is hier een vijver maar die moet dan wat dieper en dat regel ik graag, dat soort dingen vind ik leuk.

Nadeel van die IBC in de schuur is dat het water momenteel 2 graden celsius is. :D

Dat wou ik zelfs die 3 gruwelijke witte piranha sluiers niet aandoen.

Vandaar dus even de bovengenoemde oplossing.

Over de 120 cm bak: het water is gewoon van goede kwaliteit. Ik test het met druppels. Het staat vol met planten en ik ververs wekelijks zo'n 30 procent. Ik zou zeggen dat hij gewoon geschikt is voor 5 sluiers.

Maar het lijkt erop dat 240 liter toch te klein is voor 5 sluiers of zo. Wat ik wel opvallend vind is dat ik dat agressieve gedrag meestal juist meemaakte na waterwissels.

En ik heb besloten dat ik althans in mijn aquarium toch van de sluiers af wil. Ik bedoel de bak is behoorlijk groot vind ik zelf maar als ze elkaar nu al het kot uitvechten. Ik bedoel die 2 zwarte zijn sinds begin december wel wat gegroeid maar groter dan 6 cm zijn ze niet en die witte woestelingen zijn zelfs nog kleiner.

Het lijkt me leuker om er toch iets tropisch met kleine vissen van te maken maar dan moet er wel een goeie oplossing komen voor die sluiers, hetzij in de vijver, hetzij bij iemand anders.
 
Wat je beschrijft lijkt op paai gedrag. Ik zie het bij mijn eigen sluiers ook af en toe en altijd dezelfde van de 3 is het bokje. Ik denk dat de zwarte telescoop sluiers ook een dikkere buik hebben dan de witten vandaar dat er achter hun wordt aangezeten. De reden hiervoor is dat ze de eitjes uit de buik proberen te drukken en bib een dikke buik denken ze dat die via eitjes heeft.
 
Dacht ik eerst ook punt alleen is dat deze zwarte die altijd de sjors is vergeleken bij die andere zwarte echt een mager scharminkel is. Die andere zwarte is inderdaad 2x zo dik dan die witte maar die wordt dan weer niet of nauwelijks lastig gevallen. En ik weet ook niet of paaigedrag wel normaal is bij sluiers die pas 5 a 6 cm groot zijn. Het lijkt in mijn ogen veel meer op het is hier te vol laten we eens een zielig zwak visje pakken. Zo zag het er in ieder geval uit. Daarnaast dient nog opgemerkt te worden dat die zwarte leuke droopies zijn terwijl die witte hysterische piranhas zijn qua gedrag dus het is ook gewoon echt oneerlijk. En ik weet ook niethoe lang paaigedrag duurt maar dit duurde al weken. Bij vlagen dan want af en toe kwam ik tussenbeide met een waterwissel of zo. Die zwarte is echt een extreem zielig bijna dood visje behalve als die witte er uit zijn nu vermaakt ie zich weer best.
 
Da's grappig daar zat ik echt net naar te kijken naar die vis.
 
Maar goed ik weet dus wat ik met die sluiers doe: die gaan naar de vijver. Er is al een vijver maar ik leg er 1 aan op een andere plaats waar meer ruimte is. Dan maak ik m ongeveer 2 bij 3 en dan het diepste gedeelte 1.5 meter. De salamanders etc die nu in de oude vijver zitten gaan dan naar de nieuwe vijver en dan gaat de oude vijver dicht. Ik vind dat ik dan best verantwoordelijk met mijn sluiertjes omga. Moet alleen vriendin nog even ompraten maar dat lukt wel. En dan wil ik in mijn bak in de woonkamer iets van een leuk schooltje van kleine visjes. Ik hou van vissen die er zo "normaal" mogelijk uitzien eigenlijk. Maar een school, en dan echt Een School lijkt me heel leuk.
 
Net met vriendin gesproken en die vijver kan niet groot genoeg worden of zo. En ik maak ze echt heel diep.Dat is echt een super biotoob voor sluiers. Ben ik daar vanaf :D
 

Terug
Bovenaan