Iets gaat mis (planten)


Krueger004

New member
Lid geworden
1 mei 2023
Berichten
4
Leeftijd
52
Iemand enig idee wat er fout gaat?
De planten worden bruin en het blad sterft af. Ook groeien ze niet of nauwelijks. Enkel de bodemplantjes groeien redelijk, maar worden ook snel bruin.

Het is een 100 liter bakje en ik voeg tweemaal per week profito plantenvoeding toe (helft van de wekelijkse dosis per keer).
Het licht staat 8 uur per dag aan en ik voeg geen co2 toe.

Ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft, maar het visbestand is als volgt:
IMG_1720.jpeg


-roodkopzalm 9 stuks
-bumblebee platy 3 stuks
-balloon molly 2 stuks
-neocaridina garnaal 8 stuks
 
In profito zit geen nitraat en fosfaat, maar dat hebben je planten wél nodig. Je kunt die twee waarden meten met een druppeltest of bij je LFS laten meten, en dan toevoegen.
 
Er zit genoeg voeding in de voor tijdens de opstartfase maar een wat rijkere waterkolombemesting is wel aan te bevelen.
En... ik zou minimaal 2x zoveel planten erin plaatsen om het goed stabiel te krijgen, en te houden
 
Hoe lang draait het bakje al?
 
Die hoge groene planten heb ik ook. In mijn vorige kleine bakje kreeg ik met hetzelfde te maken lijkt het. De onderste bladeren werden lelijk en gelig. De groei was langzaam. Dit alles gebeurde pas na lange tijd, de bak draaide al meer dan een jaar. In mijn vorige aquarium deed ik helemaal geen bemesting. Ik heb de planten overgezet naar mijn nieuwe aquarium, waar ik all in one voeding geef en ze groeien en stuk mooier. Ook de bladeren zijn veel groter en zitten dicht op elkaar. Je herkent de plant bijna niet meer terug
 
@TLS het bakje draait nu zo'n 2,5 maand

Ik herken zoiets wel. Planten zijn niet altijd goedkoop maar je aquarium staat er verre van voldoende vol mee. Zoals al hoger staat helpt het inderdaad om flink wat planten toe te voegen (snelgroeiers die CO2 niet zo van doen hebben zoals Belgisch Groen) en ook nitraat en fosfaat. Zal dan wel in gang schieten. Bakje is nog verre van stabiel na een goeie 2 maanden. Succes en geduld !
 
Iedereen bedankt voor de reacties, ik kan weer even vooruit. Ik zal jullie zo af en toe op de hoogte houden.
 

Terug
Bovenaan