Iemand hier, die mij zou kunnen helpen !!??


L

Loïsjoyce

Guest
Hoi allemaal,

Ten eerste moet ik bekennen dat ik niet zo heel veel verstand van deze site heb. Ik heb dan ook geen idee of ik mijn probleem op de juiste plek geplaatst heb.

Mijn probleem.

Vorige maand ben ik op mijzelf gegaan. Ik ben nogal een dieren-freak, dus zonder huisdieren hou ik het echt niet uit. Van veel dieren heb ik aardig wat kennis ( Opa incl. boerderij), maar niemand in mijn familie heeft vissen, dus daar weet ik weinig tot niets vanaf.
Vriendlief is iets minder gek van dieren, en dus kwamen we met een goede midden weg; Vissen. Goed ingelezen op internet etc. Als verrassing kwam de beste vriend van mijn vriend op mijn housewarming met goudvissen aanzetten. Ik schrok me dood, het waren er namelijk 5! En ik had een aquarium van 30 bij 30 cm. Veel te klein natuurlijk!! Ik had verwacht dat het een paar guppen zouden worden.
De volgende dag natuurlijk meteen naar de Hornbach geracet voor een nieuw aquarium, met de afmeting 30 bij 60. Het liefst had ik een vijver voor ze gekocht, want als ik ergens niet tegen kan zijn het wel dieren in te kleine ruimtes. Helaas is er voor een vijver in mijn 2 kamer appartement zonder tuin,nou niet echt de ruimte... En een groter aquarium is helaas ook geen mogelijkheid, al had ik het graag gewild. Maar goed, nieuw aquarium, visjes erin, twee plantjes, zuurstofpompje, wat Goldfish aquasafe druppels erin. De eerste dagen ging het prima, maar toen begon een van mijn vissen alleen maar op de bodem te liggen. Na twee dagen overleed hij. Ik was er niet lekker van, omdat ik geen idee had waar het aan kon liggen.
Na de dood van dat visje, begon mijn kleinste goudvisje, genaamd Lucifer ( die als enige een naam heeft overigens) ook vreemd gedrag te vertonen, terwijl hij altijd het pittigste was. Nu ligt op de bodem, eet wel gretig,maar lijkt wel bang voor mijn andere vissen.Mijn grootste goudvis, zit hem soms ook achterna.
Lucifer is van het zelfde goudvissen soort, als het overleden visje. Daarom lijkt het wel, alsof hij zijn maatje mist. De overige 3 vissen, zijn een ander goudvissen soort. Het lijken wel sluiergoudvissen. Ik heb foto's van ze, maar weet helaas niet hoe ik die hier moet plaatsen..blond.. Ik heb dus ook geen idee wat voor soorten het precies zijn. Maar ik zag wel dat het twee verschillende soorten waren.

Wat moet ik nu doen?
Ik heb Lucifer nu weer even alleen gezet in het 30 bij 30 cm aquarium, zodat de andere hem niet lastig kunnen vallen. Ook in dit aquarium blijft hij gewoon op de bodem liggen, maar eet wel.
Wel zwemt hij een beetje raar. Hij is niet meer zo soepel. Het lijkt bijna wel alsof hij verstijft.
Is hij ziek?
Met mijn andere goudvissen is niks aan de hand. Die lijken het prima naar hun zin te hebben.

Ik zal even precies neerzetten, hoe ik ze verzorg. Misschien doe ik wel iets fout.

* Ze zitten in een aquarium van 30 bij 60. In het aquarium zitten 2 plantjes, en een waterpompje.
* Ik haal elke zaterdag 1/3 water uit het aquarium, en ververs dat met nieuw water. En voeg dan ook een druppel Goldfish aquasafe toe.
* Een keer in de maand verschoon ik het hele aquarium
* Ik geef ze vlokken, soms speciale goudvis korrels, en af en toe krijgen ze broccoli of rijst (gekookt), en laatst heb ik ze ook wat kleine maden gegeven.
* Ik geef ze 1x per dag eten. En af en toe s' middags voor ieder nog ��n goudviskorreltje, omdat ze wel 24/7 honger lijken te hebben.( Ik krijg wel eens de vraag: Geef je ze �berhaupt wel eten? Zodra er mensen bij hun aquarium komen, komen ze meteen naar je toe, omdat ze eten willen)

Ik heb echt geen idee wat er met Lucifer aan de hand is, of wat ik nu kan doen? Het ziet er in ieder geval heel zielig uit. IEMAND!?!?
 
Ik vrees dat het gewoon aan de behuizing ligt.
In dergelijke kleine bakjes verkommeren ze volledig.
Waarschijnlijk is de filtering ook verre van toereikend met NH3/4 en NO2 pieken tot gevolg.
Als de beestjes niet snel in een grotere, ingedraaide bak terecht komen vrees is dat ze hun vriendje achterna gaan...

Misschien gewoon terug brengen naar een lfs. Al betwijfel ik of ze een aftakelende vis gaan willen...

Heb je geen vriend met een vijver? De tijd van het jaar is ideaal om over te zetten.
 
Je moet minimaal 50 liter per vis rekenen qua inhoud van je aquarium ( en voor Oranda en Ryukin zelfs meer) en daarbij een aquarium hebben van minimaal 1 meter. Ook als je maar 2 goudvissen zou hebben.
jij hebt er nu 4 dus dat zou minimaal 200L moeten zijn en een lengte van minimaal 1M,
dus een aquarium van 100x50x50 zou voor nu perfect zijn.
Daarnaast moet er een filter op die minimaal 3 x de gehele inhoud van het aquarium per uur rondpompt.
Elke week 50% verversen en 3 tot 5 keer per dag voeren ( ze hebben inderdaad heel de dag door honger, want ze hebben geen maag).

Wel goed dat je lekker veel varieert met het eten.

Wat ik daar lees is 1 je bak niet ingedraaid en 2 heb je veel te veel vissen op een te kleine ruimte.
Heb je een druppeltest?
Ik denk namelijk dat je waterwaarden niet goed zijn, misschien ammoniak of nitriet in je aquarium.
Voordat je de vissen in je aquarium stopt, moet je aquarium 4 tot 5 weken indraaien (meeste zeggen 3, maar ik vind dat toch te weinig als ik kijk naar mijn eigen bak en informatie op internet). Je moet tijdens het indraaien telkens kleine hoeveelheden pure ammoniak toevoegen als voeding voor de bacteri�n.


Er moet namelijk een cyclus ontstaan in opbouw en afbraak van bepaalde stikstoffen.
De vissen en planten scheiden ammonia af, deze wordt omgezet in ammoniak, wat giftig is voor de vissen.
Als je een ammoniak piek krijg, ontwikkelen zich bacteri�n die de ammoniak omzetten in nitriet.
Dit is minder giftig dan ammoniak, maar nog steeds heel giftig.
Omdat de bacteri�n die ammoniak omzetten in nitriet zich sneller vermenigvuldigen dan de bacteri�n die nitriet in nitraat omzetten,zul je dus een nitriet piek krijgen.
Nitraat is minder giftig dan nitriet, maar nog steeds giftig in grote hoeveelheden.

Ammoniak moet 0 zijn en Nitriet moet ook 0 zijn, Nitraat raden ze aan om onder de 20 te houden, liefste onder de 10?

Effecten van ammoniak en nitriet vergiftiging:
Ammoniak komt in water voor als het ammonium ion (NH4+) dat veel minder giftig is dan ammoniak. Zeker bij pH waardes lager dan 7 zal de hoeveelheid ammoniak ten opzichte van het ammonium klein zijn. Daarom zal er in een aquarium waarbij het water een pH � waarde heeft van onder de 7,5 nauwelijks last van een ammoniakpiek. In zeewater, met een pH van boven de 8 is de kans hierop groter.
Naast het feit dat ammoniak reageert met (onderdelen) van de huid tast ammoniak het immuunsysteem van de vis aan. De vis loopt dus kleine beschadiging op en wordt door het aangetaste immuunsysteem kwetsbaarder voor andere ziekten. Nitriet is giftig omdat het zich bindt aan de rode bloedlichaampjes en daardoor de zuurstofopname beperkt. Belangrijkste symptomen van zowel ammoniak als nitriet vergiftiging zijn:

openstaande kieuwen en een moeilijke "ademhaling"
afzondering
lusteloosheid
liggen op de bodem
rode (ge�rriteerde) huid
eventueel verhoogde slijmproductie van de huid
verkramping

Dus... goed je waterwaardes testen..
als je nitriet in je bak hebt zou ik elke dag 50% verversen tot het 0 is.
Bij ammoniak weet ik niet wat geadviseerd wordt? Volgens mij ook verversen, want dit is giftig.
Als je nitraat hoger wordt dan 10 ook verversen, maar als je cyclus in orde is, zal dit niet snel gebeuren.
Aangezien je toch elke week 50% ververst.

Ik zou dus nu je water elke dag 50% verversen en je waterwaarden laten testen bij een LFS.

Als je bovenaan op het woordje foto's drukt, en da foto's via site uploaden kiest kan je ze daarin uploaden.
Dan krijg je een link die je moet kopi�ren en plakt in het bericht dat je hier wilt neerzetten :D
 
echte goudvissen horen toch echt in een vijver thuis
spijtig dat je ze gekregen hebt van iemand die er niks van wist

voorlopig zou ik elke dag water gaan verversen en zo snel mogelijk een vijver zoeken

wel kan je in dat formaat bakje een mooi groepje tropische visjes houden ( vraag hier wel eerst raad of je zit weer met vissen die niet passen als je het advies van de meeste winkels volgt )


verder nooit heel je aquarium tegelijk verversen omdat dan al je bacterieen voor het filter weg zijn en je weer begint aan de cyclus met amonia .........
 
Wacht even, Misuzu. 50l per vis en 100 cm. zwemruimte is voor gewone goudvissen veel te weinig, dan vergroeien ze alsnog en kunnen ze na een jaar hun kont niet meer keren. Een ruime vijver is d� plek voor deze vissen omdat ze zo groot worden.

Fish_-_Nick_Richards.jpg
 
Dat klopt, maar ze schrijft dat het sluierstaart goudvissen lijken te zijn

Lo�sjoyce zei:
Lucifer is van het zelfde goudvissen soort, als het overleden visje. Daarom lijkt het wel, alsof hij zijn maatje mist. De overige 3 vissen, zijn een ander goudvissen soort. Het lijken wel sluiergoudvissen. Ik heb foto's van ze, maar weet helaas niet hoe ik die hier moet plaatsen..

Dus ik wacht op de foto's, maar geef wel de informatie over de sluiers, verversen moet ze sowieso
 
Vaak worden comets i.p.v. sluiers bedoeld Ter informatie voor de TS: comets zijn gewone goudvissen met een lange staart, sluierstaarten hebben een lange dubbele staart.
 

Terug
Bovenaan