Iemand ervaring met Oryzias javanicus?


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,840
Ik heb mijn Dennerle Scaper's tank nu een maand of 3 staan en ik ben niet echt tevreden.
De blauwoogjes waren niet echt een succes of misschien ook wel, aangezien ik er nog een volwassen van over heb, plus 8 jongen die best wel groot worden al, richting de 3 maanden oud nu.
Verder zitten er nog 1 mannetje en 3 vrouwtjes van de Pseudomugil gertrudae in. Twee mannetjes zijn eruit gesprongen.

Omdat het zo dramatisch verloopt met een hoop dode vissen van de grond rapen (zelfs met afdekstrip) ben ik me aan het bezinnen over andere vissen. Het idee van een speciaalaquarium of biotoopaquarium staat me erg aan, maar omdat het bakje zo klein is moet je toch zo klein mogelijke vissen nemen en ontkom je eigenlijk niet aan het mixen van werelddelen.
Ik vind de Oryzias javanicus erg leuk, maar ik lees dat ze 4,5 cm groot worden en 60 cm nodig hebben. Dan is mijn 45 cm lange Scaper's tank dus te klein. Heeft iemand deze vissen in een kleine bak gehouden? Hoe is dat gegaan?

Een ander idee is om meer richting een echte aquascape te gaan, met echt kleine nanovissen.
Vanwege mijn algen neig ik ook naar een kleine Otocinclus-soort, waarschijnlijk affinis, die wordt 6 cm begreep ik.

Ik ben er nog niet uit, ik neem de tijd voor deze beslissing, ik heb de tijd. Voorlopig zwemmen er nog vissen in het aquarium, 13 stuks nu. Ik koop niets bij, ik doe niets weg, maar ondertussen informeer ik mezelf.
Of misschien over een tijd toch maar een grotere bak. Dit is wel frustrerend. Het is heel mooi, maar te klein voor de vissen die ik leuk vindt. Dilemma's, dilemma's.
 
Gisteren op expeditie naar de Rifwachter geweest. Heb de Oryzias nog eens bekeken, ik vind ze nog steeds heel leuk, maar naar diverse sites te hebben bekeken en aangezien een groter aquarium er niet in zit voorlopig zie ik toch maar af van deze prachtvisjes. Ik heb wel 4 Otocinclus Vittatussen besteld. Hopelijk gaan die met de algen aan de slag en duurt het niet zo lang voor ze er zijn!
 

Terug
Bovenaan