Iemand ervaring met Dennerle Dosator?


tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Berichten
330
Locatie
Boxtel
Website
vissenpraat.wordpress.com
Ik voeg al een tijdje voedingsstoffen toe voor de planten in mijn aquarium. Nu ga ik in de zomer iets meer dan 3 weken op vakantie en ik was aan het zoeken naar een oplossing voor deze periode. Toen ik dit tegen kwam:

dennerle-dosator-de-4585-e40ad8e9.jpg


https://www.youtube.com/watch?v=OtK56ZeVVY8

Als het goed werkt wil ik het eigenlijk gaan gebruiken om het hele jaar de planten te voorzien van voeding.

Heeft iemand ervaring met dit product? ik ben erg benieuwd.
 
Geen ervaring mee maar lijkt me best een mooie oplossing voor een vakantieperiode, al gaan ze er wel van uit dat je hun voedingen er bij gebruikt natuurlijk ;)
Voor 12/13 Euro zou ik wel durven proberen denk ik..
 
Ondanks een oud topic toch een reactie.
Ik ben de dosator gaan gebruiken omdat wij met regelmaat een weekend weg zijn naar de camping en ik een gedoseerde plantenvoeding wilde toedienen. Het werkt zeer eenvoudig en is goed bij te houden.

Ik heb bijna twee jaar een behoorlijk zwarte penseelalg probleem gehad in mijn Rio300. Die zwarte pluche plekken zie ik nu langzaam afnemen. Daar waar het afgeboend is, is het niet meer teruggegroeid, het groeit niet meer aan op de ruiten en waar het nog zit (op het kienhout zitten wat groeven waar het nog in groeit) breidt het zich in ieder geval niet meer uit. Sinds ik de dosator gebruik, gebruik ik ook deels osmosewater bij het verversen en breng ik het op de juiste ph waarde alvorens ik de bak bij vul. Ik denk dat een stabielere PH icm. de dosator de zwarte alg terug dringt. Het is nog niet weg maar het is niet langer meer een doorn in het oog. Ik gebruik Dennerle V30 icm. S7 en de ijzertabletten. Niet goedkoop inderdaad maar gezien het resultaat, heb ik de uitgave er voor over.

Mijn div. Microsorums blijven mooi groen, de Bucephalandra's en Anubias hebben geen algrandjes meer aan hun bladeren en de Limnobium groeit de bak uit. Ik ben dusdanig tevreden dat ik na 5 maanden gebruik in mijn Rio300 nu ook een Dosator heb gekocht voor mijn Rio125. Daar heb ik nooit een algprobleem gehad gelukkig maar ook hier handig bij langdurige afwezigheid.
 
Hmmmm....interessant! Ik kende dit product nog niet. Bedankt voor het omhoog schoppen van dit oude topic :thumbs:
 
Als je de dosator gebruikt en je doet een waterwissel, kan hij dan blijven hangen? Of te wel lekt je meststof niet weg als de dosator droog staat?
 
Probleem met dit soort dingen is eigenlijk hetzelfde als wanneer je een printer koopt. Die dingen zijn op zich (te) goedkoop maar je betaalt voor de inkt. Denkelijk zal hier iets vergelijkbaars gebeuren, het verdien model zit niet in de dosator maar in het product wat je erin stopt. Nou ja, er zit een zeker gemak in waarvoor je dan de prijs neerlegt. Of het beter is waag ik te betwijfelen...
 
@benvo bedankt voor je zorgen, maar het beantwoord niet mijn vragen.
Als ik daarop antwoord heb, kan ik bepalen of het voor mij een bruikbaar iets is.

Overigens ben ik overtuigd, dat gelijkmatig doseren altijd beter is dan grotere hoeveelheden in één keer.
En aangezien je het membraan van deze dosator kan afstemmen op je gewenste dosering door een sticker met "gecalibreerd" gat erop te plakken, denk ik dat verspilling redelijk binnende perken blijft.

Maar ook dat kan een goede vraag zijn aan de gebruikers hier op dit mooie forum.
 
@benvo bedankt voor je zorgen, maar het beantwoord niet mijn vragen.
Als ik daarop antwoord heb, kan ik bepalen of het voor mij een bruikbaar iets is.

Overigens ben ik overtuigd, dat gelijkmatig doseren altijd beter is dan grotere hoeveelheden in één keer.
En aangezien je het membraan van deze dosator kan afstemmen op je gewenste dosering door een sticker met "gecalibreerd" gat erop te plakken, denk ik dat verspilling redelijk binnende perken blijft.

Maar ook dat kan een goede vraag zijn aan de gebruikers hier op dit mooie forum.
Begrijpelijk dat mijn reactie niet je vragen beantwoord. Het was bedoelt als een aanvulling op het gegeven waar wel rekening mee gehouden zou moeten worden.
Daarbij zou ik me kunnen voorstellen dat het voor mensen die niet al te ruim in hun tijd zitten een dergelijk apparaat een optie is.
Wat het gelijkmatig doseren betreft ben ik het helemaal eens met je! Om deze reden adviseer ik altijd om de geadviseerde voedingshoeveelheden om te rekenen naar dagelijkse porties.
 
Ik heb Dennerle zelf maar gevraagd. Als de dosator niet langer dan 20 minuten droog hangt, zal het geen invloed hebben op de werking.
 

Terug
Bovenaan