Iemand ervaring mee?

Robinson

Member
Lid geworden
24 november 2014
Berichten
6
Heeft iemand hier ervaring met een zelfbouw filters als deze in dit filmpje?
 
Ik heb de mijne net afgemaakt en is nu aan het indraaien.
 
Dat is een druppelfilter van het oude stempel en die voldeden altijd uitstekend. Alleen zijn 2 dingen essentieel:
1) zorg voor een goede lichtafdichting, anders groeit de filter in no time dicht met algen.
2) zorg voor een lek-alarm, als een van de mandjes namelijk verstopt raakt loopt e.e.a. over en door de kieren van de mandjes eruit!
 
Dat is een druppelfilter van het oude stempel en die voldeden altijd uitstekend. Alleen zijn 2 dingen essentieel:

2) zorg voor een lek-alarm, als een van de mandjes namelijk verstopt raakt loopt e.e.a. over en door de kieren van de mandjes eruit!

Als je de hele 'toren' in een teiltje zet. Met in dat teiltje een afvoer naar het aquarium, dan heb je hier geen last meer van.

Ze zullen zeker voldoen. Maar het ziet er niet uit!! Zo'n toren van pisa op je bak.
 
Ze zullen zeker voldoen. Maar het ziet er niet uit!! Zo'n toren van pisa op je bak.

Dat lijkt mij dus ook, er zijn zoveel andere alternatieven dat ik niet weet waarom je dit zou doen :S
 
Deze is waterdicht alleen aan bovenzijde is een opening voor instroom van water,
WP_20170417_00_56_29_Pro_LI[1].jpg


zo'n model heb ik eventjes gehad, voldoet wel, maar is toch steeds weer een heel gedoe.
Ik persoonlijk was dan ook hartstikke blij toen EHEIM met de 2227 / 2229 (interval) filterpot kwam. Ik heb deze nog steeds in gebruik en voor mij is het de beste filter aller tijden, hij combineert namelijk het druppelfilter met EN een nat droog systeem EN de gemakken van een potfilter. Is technisch heel goed doordacht, maar had en heeft toch wel veel kleine (on) hebbelijkheden, en als je daar de trucs niet voor weet dan erger je je geweldig op dit systeem. EHEIM heeft het dan ook uit de handel genomen. Ik moet zeggen , tot mijn spijt.
 
Ik heb deze filter gebouwd voor een 2 meter bak waar 8 kleine discussen in komen, zodat deze hopelijk een paar vormen om later mee te kweken.
Dit gebeurt allemaal in mijn schuur, daarom is het niet heel belangrijk hoe het eruit ziet, mocht je zo'n filter in je huiskamer hebben kun je er altijd een kastje voor maken om het uit het zicht te houden.
Misschien is het aan te raden om de binnenkant van het kastje met piepschuim oid te isoleren, je hoort het water wel vallen. (45-50DB)

Hopelijk doen de foto's het....


ZFv2CNfPZ2fzvFnPhGj1jUcHgQHduDei.jpeg


Het geheel staat in een kuip met bodemafvoer, mocht de boel verstopt raken en overstromen komt het water alsnog in het aquarium terecht
ZFv2CNfPZ2fzvFnPhGj1jUcHgQHduDei.jpeg

Dit is zojuist getest en ging perfect, er blijft alleen wel een laagje in de bak staan...
ZFv2CNfPZ2fzvFnPhGj1jUcHgQHduDei.jpeg

Filtermedia van boven naar beneden:

Lade 1: Filterwatten, grove filtermat.
Lade2: Medium filtermat, fijne filtermat
Lade3: Plastic pannenschrobbers.
Lade4: naam vergeten
ZFv2CNfPZ2fzvFnPhGj1jUcHgQHduDei.jpeg

Lade5: Siporax.

Het kastje had ik nog staan.
De pomp JEBAO DCS-4000 83 euro
Filtermateriaal kun je zo gek maken als je wilt, voor mij was de siporax het duurst, 50 euro.
Dat spul uit lade 4 was zo'n 20 euro, de pannenschrobbers een tientje en de matten ook rond de 20 euro.
Totaal zo'n 100 euro aan filtermateriaal
Nog een paar meter slang 30 euro.

Alles bij elkaar 213 euro.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor vergelijking, een fluval fx6 kost 325 euro zonder het filtermedia. 425 euro totaal dus.
Daarnaast hoop ik met de tricklefilter zuurstofrijk water te krijgen, en kan ik de lades met het filtermedia schoonmaken zonder het filter uit te zetten.

Foto is dan wel leuk denk ik;)

Voor foto's zie bericht hierboven :petjeaf:
 
Deze is waterdicht alleen aan bovenzijde is een opening voor instroom van water,
Bekijk bijlage 12204

zo'n model heb ik eventjes gehad, voldoet wel, maar is toch steeds weer een heel gedoe.
Ik persoonlijk was dan ook hartstikke blij toen EHEIM met de 2227 / 2229 (interval) filterpot kwam. Ik heb deze nog steeds in gebruik en voor mij is het de beste filter aller tijden, hij combineert namelijk het druppelfilter met EN een nat droog systeem EN de gemakken van een potfilter. Is technisch heel goed doordacht, maar had en heeft toch wel veel kleine (on) hebbelijkheden, en als je daar de trucs niet voor weet dan erger je je geweldig op dit systeem. EHEIM heeft het dan ook uit de handel genomen. Ik moet zeggen , tot mijn spijt.
Heb je deze nu nog?
Ik heb er namelijk ook eentje (de eheim interval) 2dehands op de kop getikt en vind nergens een handleiding van.
 
Terug
Bovenaan