Iedere dag een dode CR garnaal

  • Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum

Heb heel veel slakken in het aquarium. Ga even flubenol toevoegen. Heb dit middel gekocht bij online aquariumspullen. Heb 1 zakje van 1 gram. Vind het erg onduidelijk hoe ik het moet gebruiken.. moet ik dit mengen met kraanwater of moet ik eerst osmosewater mengen met mineralen en dan de flubenol erbij?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom nu een middel die de slakken dood? Is volgens mij beter om regelmatig slakken te verwijderen als je vindt dat het er teveel worden. Nu heb je straks een boel dode slakken in je bak die je eigenlijk allemaal uit moet halen omdat je geen opruimers (de slakken) meer hebt.
 
Een paar weken systematisch alle slakken die je tegenkomt dood knijpen (en de kleinere doodgeknepen slakjes mooi laten liggen voor de garnalen) en je bent slakkenvrij zonder de toepassing van gif. Dood knijpen kan met je vingers of met een lange pincet.
 
Je kan ook een plakje komkommer in de bak leggen en daar komen ze doorgaans wel op af en dan afzuigen.
 
Ga even flubenol toevoegen.


Mocht je dit doen dan oplossen in water en dan heb je 100ml water nodig en dat is voor 500 liter aquariumwater. Stel je bakje is 25 liter dan heb je 1/20 nodig van die 100 ml flubenol oftewel 5 ml. Kwestie van even omrekenen voor de juiste hoeveelheid.
Maar ik zou dit wel als laatste middel inzetten.
 
Afwisseling is juist zeer aan te raden.

Maar hoe groot is de populatie ik had er op zeker moment zo een 500 dan is het niet bijzonder dat er geregeld wat aan het einde komen.
 
Afwisseling is juist zeer aan te raden.

Maar hoe groot is de populatie ik had er op zeker moment zo een 500 dan is het niet bijzonder dat er geregeld wat aan het einde komen.
Ik schat 150-200
Zijn nu wel veel jonkies bijgekomen
 
Ga denk ik een slaketende slak kopen. Iemand ervaringen hiermee ? Neem aan dat deze gewoon bij een dierenzaak te koop zijn?
 
Die kunnen dat inderdaad maar vaak zijn het dan wel de zwakke garnalen die de dupe worden.Maar met zoveel slakken ga je met een enkele Helena niet veel beginnen denk ik.
 
Als het je te doen is om de slakken populatie onder controle houden zou ik zelf gewoon de niet overvoeren en geregeld decimeren methode doen.
 
Nou ja "gewoon" steeds zoveel mogenlijk slakjes verwijderen houd dat consenquent en lang genoeg vol en de slakken populatie zal afnemen.
 
Je zou ook je bodem een keer goed diep kunnen afzuigen. Als je een schone bodem heb zul je ze meer op het glas zien zitten.
Dan gewoon met de hand eruit halen.
 
Heb heel wat slakken eruit gehaald met de hand. Dit doe ik nu even iedere dag.
Kunnen die slakken een oorzaak zijn van de garnalen sterfte?

Valt me nog steeds op dat sommige garnalen ‘krom’ zijn. Stel er zit een bacterie in de bak, kan ik dit dan met spul bestrijden.. ?

59C0EF2E-3D88-4396-A548-A86D85F97301.jpeg


C81F1C58-0716-4BB1-BBA7-44D11F37B4C1.jpeg
 
Als je veel slakken hebt, voer je denk ik teveel, dat kan er ook voor zorgen dat je water veel te zwaar belast is met bacteriën, afbraakproducten van het voer etc....en je bodem dus ook...hoe ruikt je water? Misschien toch je bodem vervangen.
 
Nou ik kan je zeggen dat een "kweker" hier in de buurt af en toe Spa in zn bakjes deed om zo co2 erin te krijgen dus dat zou moeten werken al heb ik mn twijfels bij deze methode wel want stabiel is anders wat.
 
Afgelopen dagen af en toe een dode cr aangetroffen.
Ik heb de hele meet koffer er op losgelaten en had alleen een kleine verhoogde concentratie nitriet gemeten. 2 dagen 50% ververst en sponsfilter uitgeknepen.
Nu geen nitriet meer en al 3 dagen geen dode cr meer aangetroffen.

Vandaar mijn vraag :engel:
 

Terug
Bovenaan