Iedere dag een dode CR garnaal

  • Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum

E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Daar ben ik weer... inmiddels draait mijn bak nu een jaar. Soms gaat het een tijdje goed en dan is het weer mis, zoals nu.. de afgelopen weken valt het mij op dat er iedere dag weer 1 of 2 dode garnalen liggen die vervolgens door de rest opgegeten worden. Ik heb zojuist de waterwaarden gemeten:

Bij de kweker zaten de garnalen op 50% kraanwater en 50% osmose/regenwater.
Bij mij zijn ze eerst volledig overgegaan op kraanwater. Langzaam overgegaan in 100% osmosewater. Nu gebruik ik 50% osmose en 50% kraanwater. Het osmosewater maak ik aan met: Bee shrimp mineral GH+ (tot een waarde van 200 ppm = 300 us).

ppm: 196
us: 294 (bij de kweker was deze waarde ongeveer t zelfde)
temperatuur: 23,4 graden
ph: 6,0
kh: 2 dh
gh: 7 dh (tijdje geleden was dit nog 8)
nh3/nh4: 0,0 mg/l
no2: 0,0 mg/l
no3: 2,0-5,0 mg/l
po4: 0,0-0,5 mg/l

leidingwater: GH 6 dh

- Ik ververs ongeveer iedere 7-10 dagen 20% van het water.
- Ik gebruik eens in de drie dagen een beetje HS crusta chitin+ poeder (zodat de garnalen beter kunnen vervellen).
- Bij het verversen voeg ik een beetje easylife profito toe (plantenvoeding).
- Af en toe easylife voogle (voor een beetje weerstand).
- Het aquarium bevat een sponsfilter en een PH-verlagende bodem.

Voer wissel ik af:
- Tetra crusta menu
- Shrimps forever complete
- Sera shrimps natural garnalen futter

Sinds vandaag wil ik dit voer nog meer afwisselen met af en toe een sliert spaghetti of een stukje komkommer.

Valt jullie iets op aan de waterwaarden? Of ligt t hier niet aan?

Alvast bedankt,

Groetjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto’s

573BC605-5115-43AA-89D5-BE7B01EF0007.jpeg


73D131A5-E2FF-4AE4-B371-12C1E8B55B65.jpeg


3069FEFC-C042-4E3A-BDE5-661FFD71DDD7.jpeg


341F7917-1E5B-4CB7-93DE-AAA2C955C36A.jpeg


32043898-C507-4F31-BFB3-AF284F824BE4.jpeg


452FCC5E-E7EB-49F8-AD8A-1BD109DFF6C5.jpeg
 
Ik zie niets vreemds en heb zelf in 2016 door kruisbesmetting ook een groep cr verloren en dat heeft ook manden geduurd met de ene maand meer doden dan de andere maand.
Zie je niets aan de dode garnalen en vertonen ze vooraf geen raar gedrag?
 
Zie zo 123 niks geks aan de waarden,wat is de temperatuur?
Op de foto ligt ook een dode,een groot vrouwtje als ik het goed zie.
Spaghetti is leuk voor de foto maar is niet direct goed voedsel voor de garnalen.
 
Ik zie niets vreemds en heb zelf in 2016 door kruisbesmetting ook een groep cr verloren en dat heeft ook manden geduurd met de ene maand meer doden dan de andere maand.
Zie je niets aan de dode garnalen en vertonen ze vooraf geen raar gedrag?

Nee niks valt mij op.
Wat is kruisbesmetting precies?

Ik heb wel sinds vorig jaar geen nieuwe garnalen aan de groep toegevoegd. Ik weet niet of er sprake kan zijn van inteelt?
 
Zie zo 123 niks geks aan de waarden,wat is de temperatuur?
Op de foto ligt ook een dode,een groot vrouwtje als ik het goed zie.
Spaghetti is leuk voor de foto maar is niet direct goed voedsel voor de garnalen.

23,4 graden
Op de foto ligt inderdaad ook een dode garnaal..

Tijdje geleden had ik het idee dat het meestal vrouwtjes waren. Toen is mij opgevallen dat mannetjes achter de vrouwtjes aangingen en ze verzwakte en ze het vrouwtje opaten. Nu hebben ze meer schuilmogelijkheden (boven bij de bladeren).
 
Nee niks valt mij op.
Wat is kruisbesmetting precies?

Ik heb wel sinds vorig jaar geen nieuwe garnalen aan de groep toegevoegd. Ik weet niet of er sprake kan zijn van inteelt?
Dan wordt de oude of de nieuwe groep ziek van iets wat de andere groep dus bij zich draagt waardoor ze doodgaan. De dragers ervan kunnen er soms wel tegen. Bij mij heeft een nieuwe groep waarschijnlijk een ziekte meegebracht maar zeker ben je natuurlijk nooit.
 
Dan wordt de oude of de nieuwe groep ziek van iets wat de andere groep dus bij zich draagt waardoor ze doodgaan. De dragers ervan kunnen er soms wel tegen. Bij mij heeft een nieuwe groep waarschijnlijk een ziekte meegebracht maar zeker ben je natuurlijk nooit.

Aah oke, maar ik ben begonnen met 15 CR garnalen en heb sinds die tijd geen nieuwe meer toegevoegd. Heb de garnalen nu bijna 1 jaar
 
Is de GH waarde met 7 niet aan de hoge kant? Want ik lees op internet dat CR garnalen het liefste zacht water hebben (voor de vervelling?).
 
Weer lekker gelezen :oops::sorry:
Temperatuur mag wel iets zakken maar zal het probleem niet zijn.
 

Mijn Duits is niet heel goed. Ik lees dat spaghetti niet goed is? Ik wist niet dat spaghetti niet goed was voor garnalen. Wel had ik gelezen dat ze het niet te vaak mogen hebben en dat je het niet te lang in het aquarium moet laten liggen. Maar hier gaan ze niet dood aan hoor... ik heb dit toevallig vandaag pas voor de 1e keer gegeven.. Dit is dus niet de reden, waardoor ze dood gaan.
 
22-22.5 graden is genoeg en zou zelf stoppen met de plantenvoeding voor de zekerheid want voor de planten die je hebt is het niet eens nodig.
Bij die Echinodoris kan je beter wat voeding bij de wortels stoppen,wel diep genoeg zodat de garnalen er niet bij kunnen.
 
Spaghetti is inderdaad dodelijk voor je garnalen, komt door de zetmelen, dus niet meer geven daarvan. Op internet staan helaas ladingen foto's en filmpjes die je maar beter niet na kan doen.
 
Ik heb het ook rond de 22 graden in de bakjes en zoals John al zegt stop eens met plantenvoeding.
 
Wat een naar verhaal.
Ik heb het zelf ook gehad met mijn samengestelde groep crystal reds
Ik heb van alles geprobeerd en voorzichtig aangepast. Ik verloor er af en toe 1 en ben er nooit achtergekomen waardoor.
Ook werden er geen crystals zwanger.
Na 1,5 jaar heb ik de groep verplaats naar een ander nieuw aquarium en binnen een jaar waren er 6 zwanger nu zwemt er weer voolop jong grut door de bak.

Wat het was, geen idee?

100% osmose tds 140 met gh+
Bodem ammonia.
Ph 6,5
Kh 0
Gh 5
 
Wat een naar verhaal.
Ik heb het zelf ook gehad met mijn samengestelde groep crystal reds
Ik heb van alles geprobeerd en voorzichtig aangepast. Ik verloor er af en toe 1 en ben er nooit achtergekomen waardoor.
Ook werden er geen crystals zwanger.
Na 1,5 jaar heb ik de groep verplaats naar een ander nieuw aquarium en binnen een jaar waren er 6 zwanger nu zwemt er weer voolop jong grut door de bak.

Wat het was, geen idee?

100% osmose tds 140 met gh+
Bodem ammonia.
Ph 6,5
Kh 0
Gh 5

Ik heb wel op dit moment een stuk of drie vrouwtjes erbij zitten die zwanger zijn. Dan heb ik een tijd dat ik heel veel jongen overal zie en dan is t weer paar maandjes stil..
Kan t zo zijn dat ze stoppen of minderen met voortplanten als de bak voller wordt? Naar mijn mening is er nog genoeg ruimte in de bak.
 
Zou t misschien met voer te maken kunnen hebben? Ik probeer regelmatig af te wisselen tussen die drie soorten voer.

De garnalen krijgen nu vooral het ‘sera’ voer aangezien de andere 2 potjes bijna op zijn. Is alleen sera voldoende? Heb ook cattapabladeren in t aquarium liggen.
 
Ik denk zelf ook dat ze minder jongen krijgen als de bak te vol wordt maar dan moet je wel heel wat hebben lopen hoor. Vijf per liter moet kunnen en soms heb ik ook maanden geen eitjes hier en dan opeens zie je weer diverse met eitjes rondkruipen.
 
Ik heb zelf niet zo een hoge pet op van Sera voer.
Ik gebruik voornamelijk garnalenvoer van Shrimps forever.
Verder regelmatig verse groente.

Zou t misschien met voer te maken kunnen hebben? Ik probeer regelmatig af te wisselen tussen die drie soorten voer.

De garnalen krijgen nu vooral het ‘sera’ voer aangezien de andere 2 potjes bijna op zijn. Is alleen sera voldoende? Heb ook cattapabladeren in t aquarium liggen.
 
Ik heb vaak 3 soorten voer die ik doorelkaar mik zodat er altijd afwisseling in het voer zit. Mocht er ergens een tekort zitten dan is de kans groot dat het wel in het andere potje zit;). Daarbij doe ik het vak nog door de pepermolen heen zodat er veel fijn voer bijzit voor de kleintjes.
 
Ik denk met een goede gh en de juiste voeding dat dit soort stenen niet nodig zijn. Kwaad zal het ook niet kunnen natuurlijk.
 
Valt me op dat er ook wel enorm veel garnalen in de bak zitten,is natuurlijk een mooi zicht maar is weleens goed om de groep wat uit te dunnen voor de kweek merk ik hier.
 
Hoeveel heb je er ongeveer in en hoeveel liter is je bak? Ze worden een kleine 1,5 jaar gemiddeld dus als je er al wat ouderen in hebt zitten dan ontkom je na verloop van tijd niet aan enkele doden.
 
Hoeveel heb je er ongeveer in en hoeveel liter is je bak? Ze worden een kleine 1,5 jaar gemiddeld dus als je er al wat ouderen in hebt zitten dan ontkom je na verloop van tijd niet aan enkele doden.

Eerst waren het vooral grote garnalen inderdaad. Nu zie ik ook de jongere garnalen erbij zitten (van paar maanden tot een half jaar oud).
Mijn bak is volgens mij tussen de 60-80 liter. Heb nu denk ik zo'n 100-150 garnalen? Vind het erg moeilijk om dit in te schatten haha.
 
Valt me op dat er ook wel enorm veel garnalen in de bak zitten,is natuurlijk een mooi zicht maar is weleens goed om de groep wat uit te dunnen voor de kweek merk ik hier.

Dat valt volgens mij heel erg mee als ik andere bakken bekijk..
Ik was ook van plan om wat garnalen weg te doen, maar nu er regelmatig een dood gaat, durf ik dat niet zo aan..
 
Ik zie dat ze bij onlineaquariumspullen ook gedroogde erwtenvlokken verkopen als voer voor de garnalen. Eten ze dit? Want ik heb nog een hele bak voor de hamster staan..

Ook zie ik veel verschillende soorten voer staan. Van shrimps forever hebben ze ook probeer pakketten met 9 soorten verschillend voer. Is het goed om zoveel voer met elkaar af te wisselen? Of kan ik beter afwisselen tussen 3 soorten voer bijvoorbeeld?
 
Nou ja als ze dat daar verkopen dan eten ze dat vast ook wel. Het is natuurlijk gewoon gedroogde groente.
 
Eerst waren het vooral grote garnalen inderdaad. Nu zie ik ook de jongere garnalen erbij zitten (van paar maanden tot een half jaar oud).
Mijn bak is volgens mij tussen de 60-80 liter. Heb nu denk ik zo'n 100-150 garnalen? Vind het erg moeilijk om dit in te schatten haha.


O, maar dat is niet echt veel voor zo n bakje hoor. Ik heb er wel 200 in een 30 liter gehad.
 

Terug
Bovenaan