identificatie alg


V

vriend van de cory

Guest
upload_2018-2-26_20-27-51.png


De vraag is simpel, welke alg overwoekert mijn bak???

De foto ziet er stukken erger uit dan de situatie eigenlijk is hoor :p .
 
Bruinalg (brown diatoms).
Zie je meestal bij een opstart. Oorzaak is veelal teveel silicaten en teveel nh3/nh4. Meestal het gevolg van een slechte bacterie ontwikkeling.
Je hebt 2 soorten: een slijmerige bruine sunstantie en een draadachtige vorm. Je zou JBL BactoPond kunnen gebruiken
om het herstel te versnellen. gewoon een tijdje handmatig verwijderen, komt vanzelf goed .
 
Ik heb gewoon de lichten vergeten uit doen voor een weekendje weg te gaan haha , dit is het resultaat van 48 uur licht . De bak draait nu ook een maand dus ja .
Zoals je ziet heb ik de draadachtige vorm. Maar ik ben blij te horen dat het van zelf weg gaat gaan .

Ik snap niet dat er teveel silicaat of NH3/4 in komt want ik heb echt veel waterwissels gedaan.
 
Je zit dus nog net in de opstartfase en dat zal er ook mee te maken hebben. Zoals Cor al zegt zoveel mogelijk weghalen en bacteriën toevoegen en dan geduld hebben.
 
Je zit dus nog net in de opstartfase en dat zal er ook mee te maken hebben. Zoals Cor al zegt zoveel mogelijk weghalen en bacteriën toevoegen en dan geduld hebben.
spijtig genoeg is mijn geld op lol. Het zal voor volgende week zijn.
heb geen idee, ik weet wel dat er meer dan 50 verschillende soorten diatomen bestaan :eek:
Ja volgens mij nog veel meer dan 50. Zo n 10000.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Diatomeeën
Ik las ook dat er duizenden zijn.
 
Hoe ziet je bak er nu uit? Zal een aardige klus zijn geweest om dit schoon te krijgen.
 
Als de alg weg is ga ik kijken wat ik nog van de HC kan redden maar ik vrees dat het niet veel zal zijn. De rest van de planten zou het wel moeten overleven. , Ik ga nu ook weer beginnen hevelen dan ziet het er ook eer beter uit.
 
Als je bak net draait dan zou ik de filter eerst met rust laten ivm de daar te nestelen bacterien.
 
Ik heb op mijn filterinlaat 2 sponzen gehangen en die houden alles op :).
 
Ik zat te denken, ik heb mijn UV lampen aan gezet maar laat ik ze niet beter nog even uit staan?
Het maakt de alg in de filter wel morsdood maar gaat het het er niet voor zorgen dat de bruinalg langer blijft ?
 
Nog een update wat het probleem verergerde was dat mijn filter inlaat sponzen veel water tegenhielden en er veel te weinig stroming was op de bak...
 
Het is de balans, plantenvoeding, co2, licht.... zoals je zelf aangaf weekend lang vrlichting aangehad. Kwestie van tijd van verlichting terug brengen, of je kan ook halverwege de dag 2 uur de verlichting uitzetten heb ik ergens gelezen.

Co2 toevoegen, kalium en sporen elementen... dit heeft mij enorm geholpen zonder allerlei troep erin te gooien.
Bij elke waterwissel zoveel mogelijk verwijderen.

Japonica's en oto's hebben mij ook enorm geholpen

Geduld is het moeilijkst met algen bestrijde.

Ik zag trouwens een foto waar je al aardig huisgehouden heb.
 
Je ziet het op deze foto boven de garnaal en vooral bij mijn langzame groeiers, niet veel meer, eerst leek het net een bak vol spinnenwebben

IMG_20180226_214702.jpg
 
Het is de balans, plantenvoeding, co2, licht.... zoals je zelf aangaf weekend lang vrlichting aangehad. Kwestie van tijd van verlichting terug brengen, of je kan ook halverwege de dag 2 uur de verlichting uitzetten heb ik ergens gelezen.

Co2 toevoegen, kalium en sporen elementen... dit heeft mij enorm geholpen zonder allerlei troep erin te gooien.
Bij elke waterwissel zoveel mogelijk verwijderen.

Japonica's en oto's hebben mij ook enorm geholpen

Geduld is het moeilijkst met algen bestrijde.

Ik zag trouwens een foto waar je al aardig huisgehouden heb.[/QUOTE

Ik doseer elke dag de nodige voedingstoffen en controleer ze met de tests. CO2 meter is altjid geel. Ik hoop dat de bak gewoon snel herstelt na zo een fout.

Otos hebben mij hier ook zeer goed geholpen. Ik ben ook aan het overwegen om een paar siamese algeneters te kopen.
Spijtig genoeg zie ik elke ochtend nog altijd wat alg die gegroeid is, ik hevel ze gewoon weg .

Maar zoals Cornelius zegt denk ik dat het gewoon diatomen zijn wat dus weinig met licht co2 en andere voedingstoffen te maken heeft en zoals je zegt gewoon geduldig afwachten zal zijn.
 
zou ik een Silicaat verwijderaar proberen? Ik heb nu ook van die flesjes met bacterien gekocht.
 
Maar lees ik nu goed lamp vergeten boor het weekend. Waarom doe je geen tijd schakelaar?
 
Maar lees ik nu goed lamp vergeten boor het weekend. Waarom doe je geen tijd schakelaar?
Heb ik maar ik was wat onderhoud aan het doen vlak voor ik vertrok en ik had de schakelaar even uit gezet zodat het licht aan was terwijl het uit moest staan en vergeten de schakelaar terug aan te zetten...
 
Haha, heerlijk om zo eenvoudig te roepen dat je maar wat geduld moet hebben terwijl ik zelfs giga ongeduldig ben:D:D:sorry:
 
Haha, heerlijk om zo eenvoudig te roepen dat je maar wat geduld moet hebben terwijl ik zelfs giga ongeduldig ben:D:D:sorry:

Hahahaha :p dat is bij iedereen zo denk ik :p zeker als het over hun eigen bak gaat.
 

Terug
Bovenaan