Ideale stroming diffusor


X

XfiXit

Guest
Hallo allemaal,
Ik zit nog in afwachting op een up! Atomizer uit alibabaland. Tot dan gebruik ik een glazen diffusor die ik al jaren heb liggen.

Nu komen er ongeacht de werkdruk grotere en zeer fijne bellen uit. De diffuser hangt sinds gisteravond in de draaistroming (tegenover de spraybar, waar het water afbuigt en langs onder terugstroomt.

De fijne bellen waaien mooi over de voorgrondplanten, alleen de grotere stijgen op 3/4e van de bak naar het oppervlak.

Is dit voldoende? Of kan ik de stroming nog meer Tweaken?
 
Je kan makkelijk testen of je voldoende co2 hebt met een co2 continutest Ronald. De grote zullen vanzelfsprekend niet helemaal oplossen in je bak en dardoor heb je weer verlies. Het is lastig te beoordelen hoeveel bellen niet goed oplossen. Hoe kleiner de bellen des te beter het is.
 
Als je grote bellen hebt uit je diffuser zullen die niet weggeblazen worden worden door je filter. Meestal moet je een difufusor 24 uur in het water hangen voordat je hem kan gebruiken. En als die er wat langer in hangt zal die beter gaan werken.

Met een atomnizer is dat ook zo, het duurt ongeveer 4 weken voor een atomnizer goed is ingedraaid. Tot die tijd zal je grotere bellen hebben.

Ik gebruikte zelf ook een glazen difufusor en heb een atomnizer van JBL aangeschaft om precies dezelfde reden.
 
Tot dan gebruik ik een glazen diffusor die ik al jaren heb liggen.
Het zou natuurlijk best wel eens kunnen zijn, dat het diffusor membraam inmiddels dichtgeslibd zit met vuil. Ik leg hem dan een halve dag in een glazen pot met 50% Glorix en 50% water. Daarna goed spoelen met water d.m.v. een spuit met slangentje. Daarna eventueel nog een aantal uren in een watervoorbereider laten liggen.
Je zult zien dat je opeens hele fijne belletjes co2 krijgt.
 
@jessicapilon ik heb ook op advies van een zekere John meerdere drop checkers besteld in alibabaland. Idee was om er twee weg te hangen om de distributie te kunnen controleren. Zijn inmiddels bijna aangekomen volgens de track en tracé.

@JDS hij heeft een dag in een glas water gelegen zonder te functioneren. Nu hangt hij er al weer een 5tal dagen in draaiend.

@robru dikke kans dat hij inderdaad wat dichtgeslibd is dan. Je zou denken dat 3,5 bar dat wel schoonblaast. De atomizer zou er een dezer dagen moeten zijn, hopelijk wordt het dan wat beter.
 
Net als een Atomizer kan het een 4 tal weken duren voor hij goed ingedraaid is.
Maar ik blijf zeggen 3.5 bar is heel hoog.
Op een Atomizer zet ik hier niet meer dan 2 bar.
 
Die 3,5 bar is de max van de regulator, heb hiermee zitten spelen om het beter te krijgen. Maar hij staat weer op 1,5-1,7 nu.

De UP Aqua atomizer is net binnen gekomen, alleen de drop checkers zijn nog onderweg dus....
 
ik heb ook op advies van een zekere John meerdere drop checkers besteld in alibabaland. Idee was om er twee weg te hangen om de distributie te kunnen controleren. Zijn inmiddels bijna aangekomen volgens de track en tracé.

Ik ken hem niet maar dat was een prima advies volgens mij;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Klopt! Hier hebben ze hem allemaal niet ingewaterd van te voren. Kende dit topic al maar nog ff doorgescrolt. Bedankt!

Meteen aansluiten en ff wat grotere belletjes dan maar. Ik heb nu ook grove bellen dus erger kan het niet worden :p
 
De kunst van een Atomizer dat je zulke kleine belletjes creeerd dat ze al in je slang opgelost zijn. En dat is uitproberen met de werkdruk. Je moet zoveel druk geven als minimaal vereist is om de co2 door je membraan te kunnen laten gaan.
Als je een co2 nevel krijgt is dat niet zoals het hoort. De wat grotere belletjes blijf je altijd houden die gaan gewoon je bak uit.
Jammer maar tis niet anders.

Een atomizer kan tot 50% zuiniger zijn met co2 als een gewone deffusor.
Maar verlies blijf je altijd houden.

Ik ben toen van 105bpm naar 73bpm gegaan ..een winst van 32% en met die 73bpm ook nog meer opgeloste co2 volgens de test van Dennerle.

Heel veel succes met de Atomizer je gaat er een hoop plezier van hebben.
 
Zo, de atomizer is 1,5 uur geleden aangesloten, en ik heb geen mist gezien. Hij staat op 2,2 bar, 1 bel per seconde en ik zie enkel af en toe microbelletjes rondzweven door de bak.

Enkele planten geven al assimilatiebellen, of dit nog van de 10 liter water is die ik heb aangevuld of van de CO2 weet ik niet, maar bijzonder snel vind ik het wel
 
Het verschilt per Atomizer wat de werkdruk is maar ik zal beginnen met de minimale werkdruk die nodig is.
Meestal 1.5 á 2 bar.

Je blijft altijd belletjes zien.
Zoals ik al eerder aangaf....
Het duurt 4 weken voor de Atomizer goed ingedraaid is.
Dus nog ff geduld hebben. De belletjes worden vanzelf minder.

Hoe zachter je water is hoe minder co2 je nodig hebt

Het optimale is geloof ik KH-5.
Vandaar dat de droptests meestal geleverd worden met een flesje KH 5 water om hem bij te vullen.
Maar dit weet ik niet zeker.
 
De meeste drop checkers (30mg/l) zitten op KH 4 zover ik gevonden heb. Maar goed.

Ik vind de belletjes juist alles meevallen, had na al die horrorverhalen een soort witte waas aan bellen verwacht.
 
Hier staat de UP aqua atomizer ook op 4 bar afgesteld. Ongeveer 110 bpm.

De UP aqua heeft een hogere druk nodig dan een JBL. Dat komt omdat deze een keramisch membraan heeft.
 
Ik wist het ook niet zeker want ik heb een dennerle test en die gebruiken geen kh water

Die zijn dan al pre-mixed toch? De checkervloeistof is niet anders als een indicator vloeistof + een vloeistof met een vaste KH zodat ze de CO2 kunnen berekenen.

Dus jouw vloeistof is gewoon al voorgemengd om een foutmarge uit te sluiten.
 
Wat voor membraam heeft de jbl dan?

Dat is een combinatie van kunststof met keramiek.
Om wat precieser te zijn. Polyethyleen met keramiek.

6EB38CB5-46B3-4E81-9479-A09DDB2361D2.png
 

Terug
Bovenaan