Ideale afmetingen plantenaquarium


Gemzo

New member
Lid geworden
24 mei 2012
Berichten
3
Locatie
Gierle / België
Goedemorgen allemaal,

Ik start deze topic omdat ik eigenlijk nog aan het twijfelen ben over de hoogte van mijn toekomstige aquarium. Zou het qua belichting te doen zijn om een bak van 60cm hoog te nemen of hou ik het beter bij 50cm omdat ik hier meer licht in heb (plantenaquarium) ?
Ik heb al gelezen dat het mooier is om een hoog aquarium te nemen, maar Ik las ook ergens dat je beter niet hoger gaat dan je bak diep is omdat dat een beter dieptezicht zou geven. Eigenlijk wilde ik eerst een aquatlantis sublime te nemen en deze zijn wel 69cm hoog. Nu denk ik erover om een aquarium op maat te laten maken : 130x50x ? . Alvast bedankt voor jullie meningen hierover.
 
Een lagere bak zou als voordeel kunnen hebben dat je met je handen beter overal bij kunt komen, wat het plantenonderhoud wel makkelijker maakt.
Ook het dieptezicht is dan mooier, makkelijker om techniek te verbergen.
 
Een afmeting van een aquarium is eigenlijk puur persoonlijk. Je ben afhankelijk van de plaats die je in gedachte hebt. Het is echter wel zo dat hoe dieper je bak, des te sterker moet je verlichting zijn om genoeg licht aan je laag blijvende beplanting te kunnen bieden. Maar nog belangrijker, wat voor soort planten ga je nemen, ga je CO2 toevoegen en andere meststoffen? Allemaal dingen waar je eerst even goed over moet nadenken en uitzoeken, ook mbt je verlichting.

Gr. Ed
 
Een hogere bak is vaak wel lastig met het doen van onderhoud en je hebt er al snel een trapje bij nodig.
 
Hoe hoger je bak wordt, des te meer verlichting heb je nodig om voldoende licht op je bodem te krijgen voor je laagste plantjes.
Met name de kleur rood uit het kleurenspectrum heeft moeite om door te dringen in dieper water.
Dit is niet meteen een nadeel, maar je moet er wel rekening mee houden: een diepe bak vereist een kwalitatief betere verlichting en brengt hogere kosten met zich mee.
 
Diepte en breedte van 60 x 60 is in zowel naar onderhoud als verlichting zonder problemen te doen
 

Terug
Bovenaan