Hyphessobrycon columbianus gezelschapsaquarium?


L

L3ct3r

Guest
Net nu ik dacht mijn keuze gemaakt te hebben kwam ik deze vissoort uit.
Vind er vrij weinig over, maar hier een daar viel de term 'vinnenbijter' en op andere sites dat ze andere vissen kunnen opjagen, maar zonder agressief te worden.

Hier op het forum leek ik op het eerste zicht ook geen zoekresultaten te halen met 'Hyphessobrycon columbianus'.

Daarom vroeg ik me af of er mensen deze vis hebben. en wat ze erover kunnen zeggen.

Op het moment heb ik 6 corydoras paleatus en 1 albino longfin.
dus als het een vinnenbijter is kan het al niet doorgaan :p
 
Dit zijn gewoon hele vreedzame vissen, misschien dat ze eens een keertje elkaar een klein beetje opjagen maar zijn verder gewoon hele rustige vissen. Mooie scholenvissen hoor, al vind ik ze ook een beetje uitzien als Piranha's ;)
 
Heb jij ze gehad?

Ja ik vind ze echt mooi. Kleurrijk maar toch discreet.
Ook nog nooit gezien eigenlijk :)

dat van vinbijter was er precies ook maar gewoon achter geplakt op die site, wou het even checken.
 
Het is wel wat jaren geleden dat ik ze gehad heb, maar zijn gewoon rustig, zoals meeste andere Hyphessobricon (bijv Bloedvlektetra's, Roze tetra's ed) en zwemmen ook in dezelfde waterlagen(midden/onder.
Met schemerig licht kleuren ze ook erg mooi.
 
ok� bedankt, dat is wat ik wou horen :)

bloedvlek of roze tetra waren mn vorige keuze, ben ben blij dat ik deze ben tegengekomen :D
 
Ze worden wel heel snel oud. Met 2 jaar zijn ze wel "op" en mooier worden ze er niet op als ze het eerste jaar zijn doorgekomen. Heb je veel Javamos en geen roofzuchtig vissen dan planten ze zich gemakkelijk voort.
 
zou je hem eerder afraden Botia?

Kan hij zichzelf als soort in stand houden zonder roofzuchtige vissen? 1m30 aquarium met heel veel planten.

En kan hij met Carnegi�lla strigata (gemarmerde bijlzalm) gehouden worden? Want ze zijn wel fel tijdens het voeren heb ik de indruk :p
 
Ik zou hem eerder af dan aanraden. Oude vissen zien er ook echt niet uit. Het lijken wel piranha's. :p Maar ik denk dat hij zich wel instand kan houden in jou bak. Maar dat kan de veel mooiere Moenkhausia pittieri ook.

Als jong dier weinig aan maar als ze ouder dan een jaar zijn...

Volwassen man
QeV_epfjVocWVBJcFLOd6cx97o6NL0Sa.jpeg


Deze zijn ook minder fel.
 
inderdaad ook een mooie vis :D even op youtube opgezocht.
Vind het piranha effect nog wel ies hebben als ik eerlijk moet zijn, die rode vinnen met blauwe schijn op de rug.
Maar heb het liefst iets voor lange termijn als je me snapt

enkel m'n waterwaardes komen niet overeen volgens hobbykwekers.nl

mijn ph is 6.6-6.8 en kh 6, ze kunnen echter pas vanaf een kh van 8 en een ph van 6.4.
Ik weet wel niet in welke mate dit 'bindend' is....

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... iamantzalm

edit: typo
 
De Moenkhausia pittieri in de winkel zijn allemaal nakweek en deze kunnen wel wat hebben. Ik kijk nooit naar waterwaarden, en ik heb met deze vis nooit enig probleem ondervonden.
 
hobbykwekers zei:
Alleen ben ik van mening dat de waterwaarden voor deze soort niet heel veel uitmaken, uiteraard zal een te grote afwijking wel nadelen hebben.

beetje wat jij ook zegt, maar dat is materie waar ik niets van afweet en nooit zelf zou durven doen :p.

Ben nu serieus de afweging aan het maken om voor de diamandtetra te gaan, enigste wat me nog tegenhoud is dat er op hobbykwekers ook staat dat ze gevoelig zijn voor witte stip?
Is daar iets van aan of heb jij er niets van gemerkt?

Normaal wel een stabiele bak, en ga goed met mijn vissen om (al zeg ik het zelf :D )
 
Ik heb ze nooit met stip gehad. Naar mijn ervaring zijn het vrij sterke vissen.

Alleen jammer dat het even duurt voor ze echt mooi zijn.

Zo zitten ze in de winkel
0L1A8678.jpg
 
oke ik ben klaar met het verhoor :D tnx voor de uitleg.

��n van dees dan maar eens langs aquariumwinkels gaan.
Hopelijk vind ik er van deze soort, de kweker waar ik de colombian tetra gezien had heeft ze jammer genoeg niet.
 
Niets te danken. ;)

Deze soort is doorgaans makkelijk verkrijgbaar.
 
De Diamant tetra is echt prachtig, Zeker als ze eenmaal volwassen zijn daar ga je veel plezier aan hebben en inderdaad zijn in veel dierenwinkels wel te verkrijgen.
 
Ik heb nog liggen zoeken, maar hier in (Belgisch) Limburg staan ze nergens op de stocklijst?
Ook niet in de 'grootste' aquariumwinkel.. grootste tussen aanhalingstekens omdat ik er nog nooit geweest ben en dat de mensen van wie de info kom niet per se ervaringsdeskundigen zijn (info komt van faceboehoehoek).

ik heb er nog veel filmpjes van opgezocht en twijfel terug, het lijken een beetje barbievissen met die glinsters, maar dat kan een vertekend beeld van de video-opname zijn :D
 
Ze hebben zoals de naam aangeeft het effect van diamanten maar dat is wat ik persoonlijk zo mooi vind en bij de mannen word de bovenste vin bijna zo lang dat hij over de achterkant van zijn lichaam komt.

In limburg (nl) kun je ze wel vinden
 
Misschien moet je even naar dierentuin Artis waar de mooiste diamantzalmen zitten die ik ooit zag. kan je op de terugweg hier en daar stoppen bijeen dierenzaak en dank zul je ze vast vinden. ;)
 
Amsterdam staat al een tijdje op de agenda ja :p

net ook even je artikel in opbouw gelezen botia, voor achter meer soorten te komen.
daarin staat ook een ander artikel dat de columbian na 1 a 2 jaar op op is,
maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met 'op', want onderstaand filmpje drijft me toch wel in zijn richting eigenlijk .... volwassen columbian van 5 (??) jaar, wat er natuurlijk van waar is

https://www.youtube.com/watch?v=uFz9MsI3pSU

Ik ga de diamantzalm nog zoeken, misschien dat ik hem in werkelijkheid wel mooi vind. Maar hoe het er nu uitziet gaat mijn zoektoch weer moeten herstart worden :D
 
net terug van de winkel, heb 25 a 30 stuks van die diamantzalmen gekocht :D
In de winkel was ik wel meteen verkocht

die columbian tetra niet gezien, dus kon de vergelijking niet maken.

De keuze ging tussen de diamantzalm en de zwarte fantoomzalm.

Ik moet je dus wel gelijk geven dat het een prachtvis is
 
Je gaat er geen spijt van krijgen, geef ze de tijd om te wennen aan je bak en hopelijk maak je gebruik van niet te felle belichting want dan blijven vrijwel alle vissen iets wat flets en niet vol op kleur
 
ik heb ze net vrijgelaten, ze zijn de boel rustig aan het verkennen :)
veel rustiger als mn corys bv.
Ze lijken niet opgefokt, en bewegen al in een schooltje.

had het veel 'erger' verwacht :D
Ze lijken niet eens te hijgen (van de stress), en zijn niet bleek.

so far, so good :thumbs:
 
Dat is leuk om te lezen. :)

Het zijn geen echte scholenvissen maar scharrelen in groepjes rond. Volwassen mannen kunnen enorm naar elkaar pronken en dat ziet er spectaculair uit.
 
zoals je zegt 2 a 3 groepjes, dan weer 2 grotere groepen :p

nu is het moment aangebroken dat ik toch weer aan het twijfelen ben, maar het is toch te laat voor te wisselen :D
zwarte of rode fantoomzalmen spraken me ook erg aan.

Ben eerst in 2 Belgische winkels, maar was echt teleurgesteld. Was trouwens mijn eerste ervaring van een "echte" aquariumzaak.
In deze 2 winkels waren er geen diamantzalmen, maar kon me ook niet innerlijk verzoenen om daar dan fantomen te kopen.
Verder naar Geleen gereden, mooie zaak goed geholpen, het meisje dat daar werkte wist direct waar ik het over had etc etc.

tot nu toe geen uitval, geen afgezonderde, eenzame vissen en ook geen die naar boven gaan om adem te happen.
Enkel dat mijn vriendin klaagt over 'kleur' en dat jij nu zegt dat ze geen echt schoolgedrag hebben, brengt me weer op andere gedachtes, maar dat is de aard van het beestje hier :D .

Ik zal morgen ook wat foto's maken :thumbs:

oh ja nog 1 vraag, filter is een kleine 2 maanden ingedraaid en er zaten al vissen in. Kan ik nu best enkele dagen wat emmers verversen of is het niet nodig?
25x extra ontlasting zal de filter wel wat moeite mee hebben in het begin?

Nogmaals, top geholpen hier :petjeaf:
 
Dit zijn nog baby visjes. Wacht een jaar dan zijn ze vol op kleur dan zie je de schijngevechten. Wat drijfplanten vinden ze ook wel fijn trouwens komen ze alleen maar nog beter van op kleur.

99% van alle zgn scholenvisjes zijn geen scholenvisjes maar groepsvisjes. Fantoomzalmen hebben ook precies hetzelfde gedrag.
 
haha je hebt me net weer een zetje in hun richting geduwd :smitten:

in de winkel was ik rechtstreeks verkocht, ook in hun babykleuren, thuis pas sloeg de twijfel in.
Het leek dat ze anders reageerden als de fantoomzalmen, maar van lichaam hebben ze (semi)dezelfde bouw lijkt me.
fantoomzalmen waren wel met meer in hun bak, dat kan het misschien wat versterkt hebben.

Nu gewoon wachten tot morgen en ze met lampen zien :)
heb trouwens wat drijfplanten maar ze slaan niet echt aan, heb ook nog genoeg planten die wat over hangen, komt (hopelijk) allemaal goed

grtzz en een fijne avond verder
 
Misschien kun je de Salvinia natans verkrijgen deze doen het altijd we lgoed. Zomers worden ze in tuincentra aangeboden voor in drijfschalen en ook op dit forum bied men ze vrijwel wekelijks aan. Mocht je hier en daar ook wat javamos hebben dan is de kans groot dat er opeens kleine Diamantzalmen verschijnen.

Maar goed eerst de komende maanden goed voeren met levend of diepvries voer naast droogvoer en dan worden het prachtige diertjes waar je heel veel plezier aan zal gaan beleven.
 
dan maar eens beginnen zoeken naar salvinia natans.

ik heb al fruitviegjes als levend voer, maar eten ze ook springstaartjes?
De forums waar google me naar toe stuurt moet je eerst registreren om te lezen.. meestal terrariumforums :D
 
Die eten ze vast ook.

Maar je kan bij vrijwel elke winkel wel levende rodexmuggenlarven kopen. En diepvries voer.

Diepvriesvoer
db_509.jpg
 

Terug
Bovenaan