Hypessobrycon amandae zijn bleek.


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,122
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Hallo allemaal, ik kocht rond september een groepje van 6 vuurtetra's, ze waren prachtig van kleur, en na 3-4 weken werden ze bleker, en sommige zelfs wit.Ik heb toen een topic geopend maar er kwam geen oplossing. De situatie is ietsjes verbeterd en er zijn geen witte vissen meer, maar ze zijn ook niet mooi op kleur.
Ik heb hier al lang gezocht, om te kijken wat de oorzaak is, maar mijn bak voldoet aan alles.

Er werd gezegd dat het door de voeding kon komen: Ik voer micro wafers van hikari en 3 keer in de week (of vaker als ik kan) diepvries voer.

Het kan ook dat de bak te licht is: Nee, er hangen twee ikea ledstrips boven de bak, dit is zekers niet teveel, ik heb ook nog drijfplanten, dus het kan niet.

Anderen zeggen dat een lager ph kan helpen: 6.5 lijkt me toch laag genoeg?

Roofvissen: Er zijn geen roofvissen aanwezig (tenzij de trichopsis pumila als rovers tellen. Maar ze zwemmen nooit achter de vuurtetras)

Schuilplekken: Meer dan genoeg. Soms zie ik zelfs geen vissen in mijn bak....

Beplanting: 1 bos vallisneria in het midden van de bak, en 2 crypto's aan de zijkanten.


Wat kan het dan WEL zijn?
 
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat het voer misschien niet klein genoeg is. Ik heb ook microvoer, maar moet dat zelfs nog fijn wrijven omdat ze het anders niet naar binnen krijgen.
Verder zou ik het niet weten. Qua eisen is volgens mij mijn aquarium bijna gelijk en zelfs op een lichte bodem en pH 7 kleuren ze hier mooi oranje.
 
Ja ze krijgen gemalen microwafers.
Ik zal proberen om met dat voer te voeren, Erik.
 
soms kan rood diepvriesvoer helpen, maar let op de rest die in je bak rondzwemt. + niet te veel, want aangezien het nogal vettig is kunnen ze problemen krijgen met hun spijsvertering
 
Ik denk dat de Amandae geen rode muggenlarven kunnen eten, ze zijn zo klein. Wat wel kan is Rotifers dat is ook rood.
 
Rode mug is ten eerste helemaal niet zo vet (als vaak (impliciet) beweerd wordt). Zoek maar eens op de site van hobbywkekernaar voedingswaarden diepvriesvoer.
Daarnaast zijn er voldoende andere kleinere diepvriesvoeders met rode kleurstoffen: cyclops en daphnia intensive red.
 

Terug
Bovenaan