Hydra, vooruitstrevend in het filteren?

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door luc, 4 apr 2016.

View Users: View Users
  1. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    ja, maar Hydra claimt iets met die kool, wat twinstar blijkbaar niet nodig heeft.

Aan de andere kant slaat er kalk aan bij de twinstar, iets wat je dan weer niet hebt bij de Hydra.

2. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Daarbij geeft een hydra geen bruiswater effect.

Wil je een heldere bak met een twinstar. Zit je iedere 10 minuten naar een bellen mist te kijken:stars:

3. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Er komt uiteindelijk kalk op de gaasjes, inderdaad. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat dit ook gebeurd bij de Hydra, zij het dat het dan wordt opgeslagen in de koolvariant.
    Waarschijnlijk er wel een bruiseffect, als je een stroom door water laat lopen middels een anode en kathode is dit onvermijdelijk, maar wordt dit gemaskeerd door het filtereffect.

4. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Overigens nu lijkt het of ik een voorkeur uitspreek voor een Twinstar. Dat is niet zo. Wel denk ik dat de werking vergelijkbaar is. Waarbij ik nogmaals aangeef geen ervaring te hebben met de Hydra.

5. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Misschien is het een goed idee om mijn (zelfbouw-)twinstar eens over kool te laten werken om te zien wat er dan gebeurt?

6. Paros

Paros

Lid geworden:
    7 feb 2017
    Ik kende dit hele ding nog niet. Als ik het zo lees zal het best eens een plaats in de hobby kunnen gaan veroveren. Noodzaak zie ik niet zelf vind ik te helder water ook iets onnatuurlijks uitstralen. Hypocriet natuurlijk want er is al weing natuurlijks aan een aquarium.

biljoenblik vindt dit leuk.
  7. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Ok, hierbij de waterwaarden na een week Hydra en een week na de waterverversing.

De waarden waren 2-3 uur NA de 50% waterverversing en het toevoegen van voedingsstofjes zoals NO3, PO4 en sporenelementen via EI methode:

KH 9
    PH 7,5
    No3 25
    No2 0
    Po4 2
    Co2 indicator is donkergroen

Dit zijn de waarden een week erna vlak voor de 50% waterverversing:

KH= 9
    GH= 9
    PH= 7,5
    NO2= 0
    PO4= 0,5
    NO3= 10
    CO2 indicator is lichtgroen

Opvallend is de PO4 en NO3 daling. Nu weet ik niet of dat aan de Hydra ligt of aan het verbruik van de planten. Ik heb voorheen nooit gemeten.
    PH is gelijk gebleven, KH is stabiel op 9, GH setje vanmorgen nieuw gekocht, 9. NO2 zoals verwacht op 0.

NO3 en PO4 is niet zo schrikbarend laag dat mijn planten er last van zouden ondervinden. Maar wel iets om rekening mee te houden.

Voor de rest draait het aquarium goed. water is kristalhelder zonder rare geurtjes. Planten groeien goed en maken overdag veel belletjes aan. Opvallend: de bruine alg is sterk op zijn retour, apparatuur blijft voor het eerst weer schoon. Ik durf wel te stellen dat dit door de Hydra komt.

Volgende week begin ik met osmose water, alle spullen heb ik ervoor in huis. Ik wil graag de GH en de KH wat lager hebben. Wat raden jullie me aan?

8. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Dat lijkt me perfect te verklaren door het verbruik van de planten.
    1-1.5ppm PO4 verbruik per week is niet zo gek.
    Hetzelfde voor de NO3.

Op zich is dit goed nieuws. Dat wil zeggen dat de Hydra geen invloed heeft op deze. :)

9. Erik79

Erik79

Lid geworden:
    7 feb 2017
    It's dit niet gewoon oxidatie /chemische filtering net zoals met ozon?

10. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Ik doe dezelfde test nogmaals, na de waterwissel en een week erna. Met FE kan ik je helaas niet helpen, zo'n setje heb ik niet in huis.

Tot nu toe tevreden over de Hydra en ik kan de Ei methode blijven toepassen zonder dat er tekorten ontstaan. Sporenelementen zullen ook wel goed zitten, ik doseer 2x de aanbevolen hoeveelheid Provito.

11. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Hierbij de waterwaarden voor een 2de testje zoals de vorige.

Waterwaarden NA de 50% waterwissel, waarvan de helft osmose, en NA het toedienen van NO3, PO4 en 30ml Provito:

GH=7
    KH=7
    Ph=7,5
    NO2=0
    NO3=25ml
    PO4=2
    Co2 indicator is donkergroen.

Door 25% osmose te gebruiken is de GH en KH gezakt van 9 naar 7. Ik wil geleidelijk aan naar GH en KH op 4.

Over een week, voordat ik de waterwissel doe, weer de waterwaarden om te kijken wat de Hydra ermee doet. Tot nu toe ziet het er goed uit qua NO3 en PO4 voor mijn plantjes :)

12. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Ok daar gaan we weer. Testjes gedaan een week NA de waterwissel en vlak voor het 50% verversen:

GH=6
    KH=6
    Ph=7
    NO2=0
    NO3=15ml
    PO4=0,5
    Co2 indicator is lichtgroen.

GH en KH zijn 1 punt gedaald, PO4 en NO3 zijn ook weer iets gedaald. Deze 2 laatsten dalen door het verbruik van de planten denk ik.

Kunnen we nu stellen dat de Hydra niks raars doet met de waterwaarden en dan vooral PO4 en NO3? Er blijft immers na een week een restwaarde over zodat planten niks te kort komen.

Apparatuur blijft nog steeds schoon, geen aanslag van bruine alg meer te zien. Ruiten van binnen bijna geheel aanslag vrij. Mijn Hydra gaat nu de 3de week in, ben vrij positief en zie geen rare dingen in mijn bak gebeuren behalve dat het water kraakhelder is en dat ook blijft tussen de verversingen door. Geen rare dingen te zien aan de vissen.

13. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Lijkt me idd heel normaal. :)
    Geen zichtbare tekorten bij de planten? Dan denk ik vooral aan ijzer?

14. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Je herkent een tekort aan ijzer toch door dunne bladeren en/of gaten in de bladeren? Totaal niks van te zien tot nu toe.

In provito zit toch ook ijzer? Ik geef de dubbele aanbevolen hoeveelheid.

15. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Ijzer tekort merk je vooral aan bleke toppen.
    Maar ik ga er dus van uit dat er geen probleem is. :)

16. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Dat zou ik dan het beste kunnen herkennen aan mijn sterrenkruid maar die heeft grote groene koppen erin. Nog niks mis mee dus :)

17. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    ijzer kan je ook in de bodem stoppen,he. Lateriet bolletjes.

Lateriet is ijzer.

18. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Ik heb lateriet en kleipoeder in de bodem verwerkt, dat doe ik bij elk aquarium.

19. Rogerke45

Rogerke45

Lid geworden:
    24 dec 2012
    Hierbij de waterwaarden voor een 3de en laatste testje zoals de vorige.

Waterwaarden NA de 50% waterwissel, waarvan de helft osmose, en NA het toedienen van NO3, PO4 en 30ml Provito:

GH=6
    KH=5
    Ph=7
    NO2=0
    NO3=30ml
    PO4=2
    Co2 indicator is donkergroen.

GH en KH hebben vrijwel mijn streefwaarden door osmose gebruik. Lager wil ik niet gaan.

Zoals voorspeld met een gebruik van een Hydra in het begin: nu wat korte draadalgjes zichtbaar. Lijken niet goed door te groeien, na een cm of 4-5 worden ze grijs/wit en sterven dan af.
    Planten groeien goed door, geen zichtbare verschijnselen van tekorten. Opvallend: apparatuur blijft al 3 weken brandschoon. Keramiek in de co2 difusser blijft stralend wit. Ruiten aan de binnenkant opvallend weinig aanslag. Qua onderhoud neemt de Hydra dus wel degelijk veel extra werk uit handen. De "potgrondlucht" die ik altijd had tijdens het schoonmaken van het externe filter is ook zo goed als verdwenen. Je ruikt hem nog ietsjes.

Over een week weer de waterwaarden voor de waterwissel.

20. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Potgrondlucht? Die mag jij best ruiken ,hoor. Dat zijn de bacterie die aan het werk zijn. Zou dat niet zo zijn, ook niet goed.
    WAt doe jij ook af en toe? Poepje ruiken? dat is goed. zijn je darmen aan het werk.

Dus laat je filter gaan.

willem666 en biljoenblik vinden dit leuk.