Hydra en poelslakken


Jonathan Kramer

Well-known member
Lid geworden
28 oktober 2011
Berichten
210
Sinds kort heb ik Hydra ontdekt in mijn black sakura bakje. Ze hebben zich aardig vastgenesteld aan de voorruit. Mijn kolonie wordt steeds kleiner en nu heb ik de oorzaak dus te pakken.

Nu ben ik aan het kijken naar oplossingen voor dit plaagdiertje en kom ik al snel op Flubenol 5% terecht. Het werkt snel en goed. Ik ben geen voorstander van chemische spulletjes en gebruik ze liever niet, daarom zat ik ook te denken om een grote poelslak in te zetten, de natuurlijke vijand van Hydra. Ik heb hier een vijvertje waar ik wel een paar uit kan vangen. Is het verstandig om te doen?
 
Zo'n natuurlijke vijand lijkt me minder schadelijk dan een flinke dosis medicijnen. Er van uitgaande dat de vijver gezond is. Een grote poelslak is na afloop ook gemakkelijk te verwijderen. Ik veel aquaria komen poelslakken voor, weliswaar kleintjes, maar het meest voorkomende probleem hierbij is dat ze zich explosief kunnen vermenigvuldigen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Zo'n natuurlijke vijand lijkt me minder schadelijk dan een flinke dosis medicijnen. Er van uitgaande dat de vijver gezond is. Een grote poelslak is na afloop ook gemakkelijk te verwijderen. Ik veel aquaria komen poelslakken voor, weliswaar kleintjes, maar het meest voorkomende probleem hierbij is dat ze zich explosief kunnen vermenigvuldigen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dank voor de snelle reply. Het is een gezonde vijver met aardig wat vegetatie en een goede waterkwaliteit. Ik houd ook stekelbaarsjes in deze vijver, maar het lijkt me niet verstandig om die bij een kolonie garnalen te plaatsen.
 
Ik heb zelf geen poelslakken, maar zie wel regelmatig een hydra. Haal ze dan met de hand weg als ik erbij kan, maar zie toch steeds weer nieuwe. Is de poelslak net zo effectief als flubenol? Binnenkort gaan de vuur/sakura garnalen over naar het grote aquarium, maar kan denk ik beter eerst de hydra uitroeien zodat ze niet meeverhuizen naar de grote bak of niet? Als ik zelf een topic moet openen dan doe ik dit hoor, maar wat raden jullie aan?
 
Ik raad je aan om toch voor flubenol 5% te kiezen als je echt zeker wil zijn dat de hydra niet meeverhuist naar de grotere bak. Het met de hand verwijderen van deze diertjes werkt niet (helaas maar waar), want ze delen en vermeerderen zich heel snel weer op. Het is vooral dankzij stofvoer dat hydra zich snel weet te vermeerderen.

Als je liever de natuurlijke weg als mij bewandelt is een poelslak effectief, maar minder. Flubenol doodt hydra en planaria binnen een korte tijd, maar ook alle slakken in de bak.
 
Hoe kan je dan voorkomen dat je hydra krijgt? Ik heb alleen garnalen op het moment en geef dus ook alleen voer dat uiteen valt en dus stoefvoer wordt. Ook heb ik veel anatome helena slakken, wil eigenlijk niet dat deze ook allemaal het loodje leggen... Kan ik iets doen waardoor de slakken wel in leven kunnen blijven?
 
Eruit halen ,he.
Dat is de enigste manier.
 
Het is eigenlijk niet tot nauwelijks te voorkomen. Het lift meestal met planten mee en vermeerdert zich als er veel voeding is. Het lijkt me beter als je idd de helena's weet te verplaatsen.
 
Maar komt de hydra dan niet net als planaria mee met de slakken zodat ik ze daarmee alsnog over zet in mijn nieuwe bak?
 
Planaria kan idd meeliften in slakkenhuizen, maar ik geloof hydra niet. Slakken zijn de natuurlijke vijanden van dit poliepje.
 
Jonathan Kramer zei:
Sinds kort heb ik Hydra ontdekt in mijn black sakura bakje. Ze hebben zich aardig vastgenesteld aan de voorruit. Mijn kolonie wordt steeds kleiner en nu heb ik de oorzaak dus te pakken.

Ik kan het bijna niet geloven of heb je hele grote Hydra's?
Kan dat ze pas vrijgelaten garnaaltjes vangen maar dan zou je populatie minder uitbreiden en niet steeds kleiner worden denk ik dan.
 
Klopt het dat hydra niet in slakken(huisjes) gaat zitten en ik de slakken dus veilig over kan zetten naar de grote bak? Kunnen ze wel op de huisjes zitten zodat ik ze maar beter eerst af kan spoelen voordat ik ze over zet?
 
Ik verwoordde het een beetje rigoureus. Ik zie geen jonkies meer, waar er eerst talloze te vinden waren. Het glas is bezaait met die poliepen. Zo sterft de kolonie langzaam uit.

@Susanne; schoonspoelen zou niet zo veel uitmaken. Ik zou de gok er op wagen door ze over te zetten.
 
Mocht iemand hier anders over denken of andere ervaringen hiermee hebben dan hoor ik dat graag. Anders zet ik ze over, wil ze niet allemaal laten sterven door flubenol toe te voegen.
 
Is geen garantie natuurlijk maar heb al aardig wat bakjes hier en daar met hydra gezien alleen nog nooit dat ze op slakken of andere levende dieren zaten Susanne.


Ah op die manier Jonathan.
Ik heb weleens van een andere methode gelezen maar kan wat eng klinken want is met een koperdraad en iets van een 6 volt batterij.
Kan totaal geen kwaad voor andere bewoners maar de hydra zou er gelijk van doodgaan.
 
Ik ken het verhaal. Van de batterij en de hydrabestrijding. Ik heb het wel eens geprobeerd. Het hielp bij mij niet.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Laat eens 1 druppel azijn in het water vallen.
IK zag ze ineen krimpen.
 
Bertus zei:
Laat eens 1 druppel azijn in het water vallen.
IK zag ze ineen krimpen.

Dat kan geen kwaad voor vissen, garnalen en slakken en is dat zeker weten effectief? Misschien is voor zekerheid gaan met de flubenol beter.

Denk jij dat de hydra sowieso niet op de slakken gaat zitten en dat ik die dus veilig kan verplaatsen naar de grote bak?
 
Heb je anders niet eerst een klein tijdelijk bakje voor de slakken?? Iets van een Curverbak bijvoorbeeld??
 
Niet echt, maar die zou ik wel aan kunnen schaffen. Hij moet dan alleen wel dicht omdat de slakken er anders uit kruipen.
 
Wanneer kan ik ze dan over doen in mijn nieuwe aquarium? Hoe weet ik dat ik dan geen hydra meeneem naar mijn nieuwe bak? Zie nou trouwens geen hydra, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het er ook niet is.
 
Hydra verdwijnt niet zomaar,hoor.
Zitten vast op glas ,en gaan niet weg.
 
Hydra's vermenigvuldigen zich erg snel als er veel voedsel voorhanden is. Ze gaan graag op plaatsen zitten waar ze in de stroming zitten zodat ze met hun vangarmpjes van alles kunnen vangen dat langs komt. Kleine diertjes en visjes zijn een geliefde prooi. Ook levende Artemia worden gegeten.

Hydra 's hebben een hekel aan een sterk wisselende temperatuur van het water. Warm water wordt erg slecht verdragen.

hydra's horen bij de zogenaamde holtedieren. Mijn ervaring is dat medicatie die bedoelt is om huidproblemen te genezen ook wel werkt bij de bestrijding van Hydra 's . Goede ervaringen heb ik met Alparex en Dactycid van Colombo.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Kunnen die beide middelen veilig gebruikt worden in combinatie met garnalen, slakken en vissen en zijn ze 100% effectief? In ieder geval die dactycid is niet veilig voor slakken...
 
Ik zou het niet gebruiken als er slakken in je bak zitten. Kun je de slakken niet overzetten tijdelijk. Bij de Action heb je vrij goedkoop zo n plastic bak met deksel namelijk. ben je voor een paar centen klaar en dan kun je een halve dosering Flubenol gebruiken. Bij mij was dat altijd voldoende en na 24-36 uur waren ze verdwenen.
 
Dan heb je grotere kans dat ze het overleven, En de hydra,s ook verdwijnen.
 

Terug
Bovenaan