HVP Aqua GoldLine


H

Hans Geurtsen

Guest
Na de Aquatlantis Easy LED Universal 2.0 Freshwater verlichting met Luminus controller te hebben geretourneerd (zie mijn andere thread), heb ik gekozen voor de GoldLine LED balken van HVP Aqua. Ik kende HVP Aqua al van de LED strips, die ik een jaar of drie boven mijn vorige aquarium heb gebruikt.

De GoldLine balken mogen het woordje 'Gold' met recht dragen. Niet alleen zien de uiteinden er goudkleurig uit, de balken stralen een enorm hoge kwaliteit uit. Je hebt echt het gevoel een kwaliteitsproduct in handen te hebben. Het voelt echt beter aan dan de plastic balken van Aquatlantis. Waar de bedrading van mijn oude HVP Aqua LED strips nog een beetje knullig was, is dat bij deze GoldLine balken een heel ander verhaal. Degelijk, dik, stevig. Misschien wel té dik. En waarom twee losse draden voor de witte en RGB LED's? Klein nadeel van deze balken, maar liever iets té stevig, dan te gammel!

Advies van HVP Aqua was voor mijn Trigon 350 slechts twee balken te bestellen. De Trigon heeft vier T5 balken (2x895 mm voor + 2x438 mm achter in de hoek; de Trigon is een vrij diep hoek aquarium), in mijn versie ook al LED buizen die vreselijk veel (té veel) licht geven. Toch was ik bang dat slechts twee balken niet zo zeer te weinig, maar vooral een te slechte spreiding van het licht zouden geven. Dus heb ik het advies van HVP Aqua deels in de wind geslagen en 2 x de 895 mm balk besteld, maar wel 1 x de 438 mm. Ratio hierachter: het leek mij minder erg dat de achterste hoek van het aquarium minder goed verlicht zou zijn. Ik heb de balken samen met een 200 watt voeding en de 5-kanaals controller besteld.

De hele set werd keurig de volgende dag bezorgd en vanmorgen heb ik hem geplaatst. Wat opviel was de kwaliteit, met genoemd nadeel van de losse, en vrij dikke (onnodig dik in mijn optiek) draden. Er worden contrastekkers meegeleverd om aan de controller te bevestigen, waardoor het koppelen van de lampen aan de controller erg netjes en makkelijk werkt. Overigens heb ik eerst Wago verbindingsklemmen aan de controller gezet, waardoor ik makkelijker alle draden aan de controller kon bevestigen, in plaats van meerdere draden onder één schroefje te prutsen... Ter info: iedere balk heeft al 2x een vaste voeding nodig; bij vier balken krijg je dus 8 draden onder één schroefje... Dat is eigenlijk niet te doen, vandaar mijn Wago verbindingsklemmen!

Na inschakelen van de verlichting op volle kracht, was ik meteen blij dat ik drie balken had besteld. Echt niet te veel licht! Sterker, ik heb meteen nog een 438 mm balk besteld, want ik vind de hoek achterin toch echt nog te donker! Kortom, de regel twee TL-buizen vervangen door één GoldLine balk, gaat wat mij betreft niet op! In ieder geval niet bij een diep aquarium, als de Trigon. Na het maken van een programma, wat met de software erg makkelijk en zeer flexibel gaat (mits je een beetje doorhebt hoe het programma werkt), heb ik nu weer prachtige verlichting. Mooi gedimd rood in de ochtend, lekker fel voor de plantjes in de middag, en weer wat schemering in de avond. Heel blij met deze set!

Vergeleken met de Aquatlantis Easy LED Universal 2.0 verlichting met de Luminus controller, zie ik de volgende voordelen:
  • Echt apart in te stellen, 4 kanalen per balk: wit (4000K + 7000K), rood, groen en blauw zijn volledig apart in te stellen.
  • Een (voor zover ik weet) onbeperkt (in ieder geval méér dan genoeg!) aantal intervallen programmeerbaar waarbij in ieder interval 5 kanalen individueel in te stellen zijn. Ik heb in mijn geval van alle balken de RGB kanalen aan elkaar gekoppeld (die zijn dus niet per balk individueel te regelen), het witte licht kan ik via de andere twee kanalen voor en achter apart sturen (ik laat het achterin de bak wat eerder donker worden, dat geeft een mooie diepte in je bak).
  • De intervallen sluiten op elkaar aan en lopen daardoor in elkaar over. Een voorbeeld: je programmeert een interval met begintijd 12:00 en alle kanalen op 0%. Volgende interval begint om 12:30 met alle kanalen op 100%. In dit geval zal het licht tussen 12:00 en 12:30 geleidelijk van 0 naar 100% gaan. Volgende interval zet je op 20:30 met alle kanalen op 100%. Het blijft dus tussen 12:30 en 20:30 volledig licht. Volgende interval 21:00 met rood=80%, groen =40%, blauw=60%, wit voor=40%, wit achter=0%. Het wordt dan tussen 20:30 en 21:00 geleidelijk donkerder, achterin helemaal donker en er ontstaat geleidelijk een rode gloed in het aquarium. Enzovoort. Je bent volledig in controle over wat er met het licht gebeurt. Echt véél meer mogelijkheden dan Aquatlantis je biedt!
  • Je kunt in het programma meerdere modi opnemen. Ik heb nu bijvoorbeeld een werkdag programma, een weekend programma en een onderhoud programma. Op werkdagen gaat het licht wat eerder aan om te kunnen voeren, 's-avonds wat eerder uit. Het weekend programma is iets verschoven. En het onderhoudsprogramma stuurt alles op 100% om makkelijk schoon te kunnen maken met maximaal licht. Let wel: je moet handmatig wisselen tussen deze programma's (dat kan met een druk op de knop op de controller).
  • 1% blauw licht geeft een minimale schemering in het aquarium, waar 1% bij Aquatlantis veel te veel licht is, en dan ook nog eens gewoon wit.
Eerlijk gezegd vind ik Aquatlantis slechts een beperkt aantal voordelen op HVP Aqua hebben. De kabels bijvoorbeeld, die zijn wat 'normaler' met fijne connectoren er aan. En de Luminus controller kan via een app geprogrammeerd worden, waar je bij HVP Aqua een Windows computer nodig hebt, liefst een laptop om makkelijk bij de controller te kunnen.

Ik hoop hiermee anderen te helpen in hun keuze voor de juiste LED verlichting!
 
:thumbs: Ben ook aan het rondneuzen voor de hvp goldline. heb de helialux gehad maar was hier niet tevreden over. en heb toen weer de originele leds erin gedaan van juwel die geven mooier licht dan de helialux maar wil toch iets meer licht erin en regelbaar
 
even dit ouder draadje oprakelen... ik twijfel ook om deze aan te schaffen maar ben ook aan het kijken naar de fluval plant 3. is voor een aquarium 1300x420x540mm de lichtkap zal zelfbouw zijn dus ik kan alle kanten uit. ik opteer voor makkelijke plantsoorten zonder co2 en eventueel later naar tanganyika bestand, dus graag wel wat instelmogelijkheden.
ik wil vooral dat mn kleurtjes mooi uitkomen natuurlijk. Ik heb nu op een gelijkaardig aquarium sera xchange daylight en plant, maar dit kan denk ik wel wat beter.

iemand ervaring met deze nog?
 
Ik heb, sinds een maand of 2 denk ik, een Goldline en een RGB in de Rio 240 hangen, in combinatie met een TC421.
In het begin was het wel even wennen, véél minder licht dan de standaard Juwel-verlichting, maar dat was eigenlijk ook precies de bedoeling.
In de ochtend gaat de verlichting heel langzaam aan in het blauw, daarna rood en vervolgens een soort van daglicht. In de avond omgekeerd.
Iedere dag kan ik nu een aantal uren meer genieten van de bak (door zonsopkomst/-ondergang effect).

Ben er zeker blij mee!
 
Hopelijk is de kwaliteit beter geworden van hvp led balken, ik heb er geen denderende ervaring mee.
Heb de set van 6 verschillende maten balken ongeveer 5a6 jaar geleden gehad, na 2.5 jaar begonnen er al balken uit te vallen, volgens hvp mail contact niet ongewoon als de omstandigheden niet perfect zijn (mijn half open aquarium met roosters afgedekt) 15cm vanaf het water oppervlak en weinig vocht ivm rooster.

Mijn vader heeft ergens een 1a1.5 jaar later na mijn aanschaf ook een set gehaald met verschillende lengte balken, deze waren weer iets anders kwa model en uiterlijk, naar mijn idee iets mindere kwaliteit wat ze uit straalden, ook deze balken waren er na een paar jaar helemaal of gedeeltelijk mee gestopt.

Vind dit een vrij kort bestaan voor de led balken, en gezien de omstandigheden bij mij toch redelijk goed waren nog vreemder.

Op dit moment zitten er nog een aantal balken van mij en van mijn vader in zijn bak, maar zeker de helft is er mee gestopt en andere hebben nog maar een paar ledjes over.

Ondertussen al een aantal jaar op kessil en zeer tevreden.

Zeker hoop ik dat jullie meer suc6 hebben ermee
 
Ja de kessil had ik ook al gezien, maar ik zou 2 stuks a80 nodig hebben, maar ik zie dat ze vrij hoog boven het aquarium moeten hangen en dat is niet echt een optie. Ik werk met een gesloten kap(kan wel ronde gaten voor de lampen voorzien maar dan nog hangen ze te laag
 
Om te berekenen hoeveel led licht je nodig hebt boven een planten aquarium moet je het aantal lumen per watt weten, die de lamp produceert.
De HPV Goldline geeft 112 lumen per watt. Voor een planten aquarium heb je al snel 30 tot 40 lumen per liter inhoud nodig.
Er zijn leden die hebben zelfs 50 lumen per liter. De hoeveelheid lumen per liter hangt af van de planten die je wil gebruiken, en van de hoogte van het aquarium.
Hoe hoger het aquarium des te meer lumen je nodig hebt om voldoende licht te laten schijnen op de bodem.
 
het aquarium zal 1300x420x540mm ofwel 260 liter worden (pakweg 50/52 cm waterstand)
wat ik zelf wel merk is dat ik de eerste maanden met de sera controller gewoon de lampen aanstuurde met zon opkomst en ondergang, nu heb ik een paar maanden er een andere controller op met veel meer en geleidelijkere dimfuncties. ik heb op bijna alles nooit meer 100% verlichting omdat dit in mijn opzicht meestal veel te fel over komt...

planten die ik nu heb en die ik wil behouden ( ik wil geen co2 dutch style tank, vind ik wel mooi maar dagelijks snoeien is niet mijn ding)
tijgerlotus, vallisneria,cryptocorine, waterpest, ricca fluantis, javamos,...
allemaal "makkelijke" soorten dus.
visbestand als hoofdvissen een koppel dwarcichliden en een school kardinaal tetra's
 
Tja ieder zn ding maar ik ben wel tevreden over de Aquatlantis led 2.0 met een Lumines controller. Je kan de middelste rij met wit/blauw/rood apart bedienen zodat je wat geler licht krijgt als je dat zou willen.
 
net even ook deze opgezocht.
ja alles lijkt voor die grootte aquarium ongeveer op dezelfde prijs uit te komen 300+ afhankelijk van de controllers enzo. blijkt de fluval plant 3 dan de meest voor de hand liggende optie denk ik minst gedoe kabels,alle mogelijkheden,... enige wat ik ergens gelezen heb is dat hij wat minder licht geeft. Ik ga nog eens wat opzoekwerk doen betreft deze lamp en in een gesloten kap
 
Ik heb, sinds een maand of 2 denk ik, een Goldline en een RGB in de Rio 240 hangen, in combinatie met een TC421.
In het begin was het wel even wennen, véél minder licht dan de standaard Juwel-verlichting, maar dat was eigenlijk ook precies de bedoeling.
In de ochtend gaat de verlichting heel langzaam aan in het blauw, daarna rood en vervolgens een soort van daglicht. In de avond omgekeerd.
Iedere dag kan ik nu een aantal uren meer genieten van de bak (door zonsopkomst/-ondergang effect).

Ben er zeker blij mee!
 
Hoi ik heb een vraag over de clocklist van de tc421 deze is in gedeelt in half uren die van de tc420 kan je per minuut indelen is dit te veranderen op de tc421
 
Nee, dat is niet mogelijk en m.i. ook niet nodig...
Als je bv. instelt dat 14.00u 50% is en 14.30 14.30u 80% dan is 14.15u 60% procent (gaat dus geleidelijk).

Waarom zou je per minuut iets in willen stellen?
 

Terug
Bovenaan