Hulp voor mijn oom


J

Joooke

Guest
Hoi,

mijn oom kreeg een poos terug planten van mij en nu probeer ik hem te helpen om deze mooi te laten groeien.
Nu heeft hij echter volgend probleem:

15 dec:

Ik dien elke dag 4 � 5cc toe van profito en 5cc procarbo. De planten groei(d)en goed maar nu stagneert de boel. Ik krijg groene algen op de bodem en de bladeren van de planten worden bruin (een soort heel korte bruine alg) en onderaan de stengels aan de �lucht�worteltjes van de planten krijg ik een groene alg (type blauwe alg maar groen).

Ik heb de helft van het water ververst (wegens algen op de bodem) waarbij ik goed water heb laten stromen tussen de keitjes op de bodem (soort bodembreiniging gedaan dus). Ik heb de groene algen zo goed als mogelijk van de planten proberen te halen. Maar dat help niet. De groene algen op de bodem komen terug. De oudere blaren van de plantjes worden weer bruin.

Geef ik nu teveel ijzer en te weinig CO2? Of is het net omgekeerd? Of geef ik gewoon teveel messtof? Of heeft het dan weer met de belichting te maken?

(>> extra info gevraagd)

17 dec:

Bak: 400 liter

De lampen:

3 uren per dag ��n lamp (�s morgens en �s avonds anderhalf uur) en 8 uren per dag 3 lampen. De lamp van �s morgens en �s avonds is nog relatief nieuw , de andere twee zijn al een paar jaar oud. Alle lampen zijn aquastars.

Waterwaardes:

Ph 7.5
Gh >14
KH 6
NO2 0
NO3 40
NH3 0
PO4 <0.02.
Temperatuur is altijd rond de 20-22 graden

Ik heb meteen de ruiten gekuist en zo ongeveer 4/5 van het water ververst met puur stadswater (alleen het warme water dat ik erbij voegde was regenwater). Verversen lijkt aangewezen bij een te hoog nitraatgehalte, niet?

Ik heb een tijdje na de verversing nog eens de NO3 gemeten: 25

Ik heb ook eens de NO3 waarde van puur stadswater bij ons gemeten: 25
Uiteraard heb ik meteen ook de NO3 waarden van ons regenwater gemeten: 12,5 !!!

Er zit dus meer nitraat in ons leidingwater dan in ons regenwater! Aangezien de PH waarde en de GH waarde ook behoorlijk hoog scoren, maak ik er dus meteen werk van om 1/3 water te vervangen door regenwater. Of zit ik hier ook fout?

(Tips gegeven. PO4 omhoog naar 0.1 of 0.2, tips hoe NO3 te beperken)

Dan volgend bericht gekregen:
Joke,

Ik heb vandaag geprobeerd om het fosfaatgehalte te verhogen en ik ben deerlijk gemist (denk ik).

Je gaf me eerder door dat jij een PO4 gehalte tussen 1 en 2 ppm aanhoudt dus heb ik oplossing versterkt en bijgevoegd zoals ik eerder berekend had op de calculator om het gewenste resultaat te behalen. Toen ik de PO4 testte, kwam ik op dik 1,2 ppm. Als ik echter kijk op mijn testblaadje van de JBL-test voor PO4, (http://www.jbl.de/de/aquaristik-suesswa ... etail/3017) dan ligt een goede waarde tussen 0,02 en 0,1 ppm. Dus zat ik v��l te hoog. Dat was dus even paniek in de rangen.

Ik heb meteen twee derde van het water weer ververst en ben benieuwd wat een nieuwe meting straks zal opleveren. Ik zal dan (misschien) aanvullen zoals op blad 2 berekend tot ik aan (zeg maar) maximum 0.1 ppm kom. Ik had voordien al de oplossing versterkt zodat ik wel erg weinig zal moeten toevoegen.
 
Er werd dus de voorbije dagen al heel wat aan die waterwaardes gesleuteld.
Ik hoop dat dit niet schadelijk zal zijn voor zijn vissen.

Kan er iemand helpen met info en richtlijnen?
Ik heb foto's ontvangen per mail, probeer er nog een paar op dit forum te krijgen.

Alvast merci vanwege mijn oom en ikzelf
 
948112joooke_0_82_nonkel_luc_3.jpg


978968joooke_0_82_nonkel_luc_1.jpg


349847joooke_0_82_nonkel_luc_2.jpg


296169joooke_0_82_nonkel_luc_4.jpg


(kan de foto's niet draaien, zie niet direct hoe ik dit moet doen via mail)
 
Fosfaat mag tussen 1 en 2 liggen.
Voor nitraat Limnobium indoen. zijn Nitraatvreters.
De bleheri Lateriet bolletje.

Dat groen worden komt van kiezelalg. veroorzaakt door silicaten in het water.
En voeding verminderen.
Planten moeten eerst het nitraat uit het water consumeren.
 
En als nitraat terug onder de 10 zit de voeding langzaam opdrijven of moet deze eerst tegen de 0 zakken?
 

Terug
Bovenaan