Hulp van een expert gevraagd :D


K

Kennydj

Guest
Hallo allemaal!

Ik heb geprobeerd om mijn weg te vinden op dit forum maar hier is zoveel informatie dat ik de weg ben kwijt geraakt.

Ik had even wat vragen voor de experts ter zaken over het houden van een aquarium.

Eerst en vooral, hoelang zou ik mijn vissen kunnen houden terwijl ik op vakantie ben en een voerautomaat aansluit? De langste periode zou iets van een 2 maanden zijn, kunnen de vissen zolang blijven met alleen een voerautomaat en geen onderhoud aan het aquarium? Ik kan mijn vader wel vragen om intussen hier en daar wat standaard onderhoud te doen maar hij wil er niet dagelijks mee bezig zijn.

Ik zou liever een zeeaquarium gehad hebben dan een zoetwateraquarium maar overal waar ik lees lees ik dat dit veel moeilijker is om te houden en het onderhoud bijna onmogelijk is zonder ervaring met zoetwatervissen. Aquarium zou komen in het midden van het huis waar de zon nooit rechtstreeks op schijnt en dus vooral indirect licht zou hebben.

Ik ben een gepassioneerd duiker en ik ben helemaal gebeten door de fauna en flora die ik vol bewondering kan bekijken tijdens mijn duikexcursies. Ik ben al jaren aan het dromen van een compleet zeeaquarium in mijn huis. Als ik in het land ben zou ik met alle plezier veel werk steken in deze kleine biotoop maar wat als ik weg ben?

Is er in mijn geval een optie om een aquarium te houden, en welke soort en wat houd ik best in het achterhoofd?

gr. Kenny
 
Hoi Kenny. Welkom op het Aquaforum!

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Als je met regelmaat 2 maanden weg bent is het houden van een aquarium mijn inziens helaas geen optie.

Alleen het voeren van de vis is niet voldoende je zal een aquarium echt moeten onderhouden en regelmatig bijsturen. Een aquarium zo lang alleen laten, of dat nou zoet of zoutwater is, is geen optie. Alleen het water wisselen, wat eigenlijk wekelijks moet gebeuren, wordt al een probleem al zijn daar automatische systemen voor. Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn met allerhande apparatuur maar voordat je dit werkend heb opgezet moet je je toch wel tot een behoorlijk geavanceerde aquariuaan rekenen. Ik heb zelf wat ervaring met grote automatisch gestuurde zee-aquaria en die controleerde wij toch dagelijks. Met geen moment zijn die langer dan 2 dagen zonder controle geweest. Het zijn allemaal fragiele systemen die je soms met instinct of ervaring moet besturen, alleen techniek is niet afdoende.

Het zou kunnen werken als je vader een aantal keer in de week langskomt en eenmaal per week groter onderhoud doet zoals het bijhouden van plantjes, alg, koralen, ruiten schoonmaken, substraat schoonhouden, vis controleren op ziektes en water verversen. Maar eigenlijk is hij dan het aquarium aan het opbouwen en onderhouden en kan hij hem beter thuis zetten :)
 
Met zulke lange vakantieperiodes in het verschiet zou mijn 1e antwoord nee zijn.

je vader kan best even een paar weken op een zoetwateraquarium letten met goede instructies, maar met zeewater moet je daar niet aan willen beginnen (ook voor hemzelf niet, kan je m niet aandoen mijn inziens :))).
enige optie die je dan hebt is om of een goede bevriende zeewater aquariaan te vragen, of zelfs iemand in te huren (dat is mogelijk, maar prijzig).
 
En kijken, kan de vloer dat wel dragen?
Juist als hij midden in de kamer staat , is dorzakken best mogenlijk.
Tenzij het een betonvloer is, en geen hout of kanalen vloer.
 
Zeeaquarium: niet aan beginnen met jouw afwezigheid. Is erg complex, ook met zoetwater ervaringen.
Een niet te grote zoetwater bak zou kunnen mits je ervaring zou hebben en dit kan overdragen aan je vader, wekelijks water verversen en overig onderhoud is toch wekelijks nodig.
Ik zou het bij duiken houden voorlopig....ik ga vaak naar Bonaire om te duiken en ben daar momenteel met mijn divemaster opleiding bezig. Hou het geld op zak voor wat extra duiken zou ik zeggen en laat gezien je afwezigheid de investering voor een aquarium voorlopig even achterwege totdat je meer tijd thuis bent.
 
Ik heb ook een zeewaterbak en veel onderhoud en meten is vaak wel nodig dus als je vaak/lang afwezig bent zou ik zeggen niet doen. Het is veel gevoeliger dan een zoetwaterbak en het is altijd handig als je al ervaring hebt vanuit de zoetwaterwereld.
Maar zoals Marcel ook opmerkt hebben ook zoetwater bakken het nodige onderhoud nodig en daar zal je vader dan denk ik wel bereid voor moeten zijn om dat te doen en er een beetje kennis van hebben. Als er in een bak iets misgaat zit een leek snel met de handen in het haar en dat moet je niet willen lijkt me.
 
Zou niet aan deze hobby gaan beginnen met vaak 2 maanden afwezigheid, helaas een Aquarium is geen zelf supported biologische geheel dat zichzelf kan onderhouden zoals in de natuur.
Mits je Vader elke week het onderhoud wil doen zoals 30% waterwissel en eventueel afhevelen van bodemvuil en toedienen van planten mest in een beplant aqaurium, en de dagelijkse controle op de vissen en het filter uitvoeren zodat 24uur feiloos blijft draaien.

Zee Aquarium al helemaal niet aan beginnen omdat deze water waardes kritischer zijn voor vissen en dagelijks de lagere dieren zoals anemonen en dergelijk plankton moeten krijgen, ook moet het zoutgehalte en nitraat regelmatig gecheckt worden omdat deze waardes kritische zijn voor de lagere dieren en de vissen.
 

Terug
Bovenaan