Hulp nodig verzorging sluierstaarten


H

Heleensluierstaart

Guest
Ik hoop dat iemand mij kan helpen...
Een week geleden ben ik naar een plaatselijke dierenspeciaalzaak geweest en heb daar vier sluierstaarten gekocht: 1 leeuwenkop, 2 wat grotere goudsluierstaarten en één kleine zwarte sluierstaart met bolle oogjes. De verkoper adviseerde mij een aquarium van 60 liter (en vertelde mij niet dat ze ook nog een stuk groter gaan worden). Ik heb er drie plantjes in staan, een goed lopend filter en een verwarmingselement. Daarnaast liggen er grove kiezels op de bodem, een stuk hout en twee lavastenen.
Ik ben veel gaan lezen over de sluierstaarten (ik wil er namelijk echt goed voor zorgen) en al snel kwam ik erachter dat het een veel te klein aquarium is voor de vissen. Ik ben gelijk terug gegaan naar de winkel om verhaal te halen maar daar vertelden ze voor mij dat de grootte van de bak nu nog prima is (omdat ze nog jong zijn) en dat ik pas over 3, 4 a 5 jaar een grotere zou moeten aanschaffen. Mijn vraag is, wat is nu waar? Ik vertrouw de dierenwinkel namelijk niet helemaal met wat zij zeggen maar ik heb er zelf ook niet veel verstand van...
Daarnaast zijn er nog wat dingen waar ik tegen aan loop. De vissen happen veel naar lucht aan de oppervlakte. Ik heb er een zuurstof tinbrengende schelp in, een ander klein zuurstofapparaatje en verschillende planten. Gister heb ik het water laten testen en alle waarden zijn goed (dus ook de ph waarde) maar toch blijven ze regelmatig aan de oppervlakte naar lucht happen.. Ik las dat dit slecht is voor sluierstaarten, weet iemand wat ik kan doen?
Als laatste zijn de vissen vaak actief maar hangen ze soms ook hele lange tijd een beetje stil in het aquarium, het lijkt bijna alsof ze slapen. Soms hangen ze met hun lichaam bijna verticaal (dus met hun hoofd naar boven en hun staartvin naar beneden). Weet iemand waar dit gedrag vandaan komt?

Heel graag zo veel mogelijk advies, ik wil namelijk mijn vissen goed verzorgen!!

IMG_2606.JPG


IMG_2607.JPG


IMG_2595.JPG
 
Je bak is veel te klein
Weet je dat goudvissen tamelijk in een vijver horen en NIET in een aquarium
Dus ofwel ga je terug met de vissen naar de winkel en koop je andere kleinere vissen ofwel leg je een vijver aan ;)
Je kunt nog een iets grotere bak kopen
Maar dan gaan ze ook minder lang leven ik hok 2 a 3 jaar en 4 is ook veel te veel voor een 60 liter bakje

(Kijk nooit naar mensen met een 20 liter bakje dat is een soort van dierenmishandeling want hun ingewanden blijven groeien maar hun lichaam niet dus uiteindelijk gaan ze jammer genoeg dood
)

Hopelijk heb je hier iets aan :D
Vraag misschien ook aan andere mensen
Zij weten misschien nog tips ;)

Laat zeker iets weten later
 
Sluierstaarten vervuilen heel veel en schijden hormonen uit als je hun water niet regelmatig ververst kan Dit tot vergroeiing
Leiden dus regelmatig verversen
Er is min. Een 100 liter bak nodig om min.1 en max. Maar dan als je veel ververst 2
Dan zit je aquarium helemaal vol

Moest je toch een vijver willen zou je 2 meter op 1 en 1 m diep voor 1
 
Ja zoiets in die richting en veel verversen anders gaan ze voor de 50 % dood :(
 
Oke bedankt voor de reacties! Dan zal ik toch voor een grotere bak moeten kijken... Een vijver is geen optie namelijk
 
Ja dat is het het beste is wel inderdaad irritant ik had hetzelfde probleem maar met andere vissen en je bent super blij met die vissen en dan hoor je dat ze er niet in passen dat ze niet de juiste waarden hebben en zo voort dat is we stom maar het is het beste voor je visjes :D
 
ben absoluut geen goudvis kenner maar:

grotere bak is inderdaad wel een must om het "beste" voor je dieren te krijgen, tevens al een flinke waterwissel van 50% per week.
een mooi buitenfilter op de bak schijnt ook geen overbodige luxe te zijn.

af en toe ook is wat diepvriesvoer, maar ook groente bijvoeren (erwten bijvoorbeeld) doet ze goed.

bied je ze dit dan krijg je mooi volgroeide dieren van een +/- 20 cm.
 
ben absoluut geen goudvis kenner maar:

grotere bak is inderdaad wel een must om het "beste" voor je dieren te krijgen, tevens al een flinke waterwissel van 50% per week.
een mooi buitenfilter op de bak schijnt ook geen overbodige luxe te zijn.

af en toe ook is wat diepvriesvoer, maar ook groente bijvoeren (erwten bijvoorbeeld) doet ze goed.

bied je ze dit dan krijg je mooi volgroeide dieren van een +/- 20 cm.
Doperwten blijken een laxerend effect te hebben, dus ik weet niet of het goed is om die vaak te voeren. Meestal worden allenen erwten gevoerd bij verstopping van de darmen.
 
nooit wat van gemerkt als ik doperwtjes heb gegeten...

Dat had ik inderdaad gelezen, word ook gevoerd bij verstoppingen etc, maar ik dacht dat het allround ook goed voer was om te voeren.

afijn zoals ik al zei ben ik geen goudvis kenner en is een beetje fact checken nooit weg :rolleyes:
:petjeaf:
 
Ik zou elke dag even 50% verversen, omdat je niet echt een sterk filter hebt, en geen ingedraaide bak (aquarium moet 4 weken indraaien, ivm ammoniak/nitrietpiek).
Als je vissen scheiten, word die scheit omgezet in ammoniak, wat heel giftig is, bacterien de bodem en filter zetten dar im in het iets minder giftige nitriet, en dat word weer door bacterien omgezet in het niet giftige nitraat wat word gebruikt door de planten. Stikstofkringloop
Alleen jij hebt die bacterien niet, dus je krijgt een ophoping van afvalstoffen. Daarom elke dag even 50% verversen, voor de zekerheid.

Als je een grotere bak neemt, raad ik je een goed en sterk buitenfilter aan.
Doe daar dan gelijk de vissen in, want je moet wat, nu zitten ze te klein, zonder goed filter, in een niet ingedraaide bak. De nieuwe bak is dan ook nog niet ingedraaid hoor, maar dan zou je een ammoniak en nitriet druppeltest (of colombo testkoffer voor drie tientjes), kunnen halen, en elke dag testen. Als er dan iets inzit, meteen de helft verversen. Zo door, tot je niks meer meet.;)k

1 meter wel genoeg voor sluiers, maar het liefst groter. 50 liter per sluierstaart.
Je zou ook de sluiers eruit kunnen doen, bak indraaien, en kleinere tropische vissen kopen, als je geen plek ofzo hebt voor een grotere bak. Deze kunnen namelojk wel in 60cm.;)k


Wel goed dat je hulp bent gaan zoeken, en je je aan het inlezen bent. Dat zouden meer mensen moeten doen:thumbs::thumbs::thumbs::thumbs:
 
Ik heb al lange tijd sluiers en ben net als jou begonnen met 60 liter. Goudvissen is een slecht idee om in een aquarium te houden maar sluierstaarten kan wel. je heb ong. 50 liter nodig per vis dus een aquarium rond de 200 liter met een zeer groot filter. Het gaat bij een filter om vermogen wat hij rond pompt per uur. Bijv. jbl 1501 pomp meer rond dan een jbl 901.

Ik neem aan dat je het aquarium niet een maand heb laten indraaien. Met 4 sluiertjes en de 60 liter gaat dit gegarandeerd fout. je sluiers worden ziek tot de dood erop volgt.

Om je te helpen om ze de eerste tijd zolang je geen groter aquarium heb te laten overleven wat tips zodat ze niet ziek worden.

Koop een druppeltestje NO2 en NH3 zodat je zelf kan meten. Geen strips! Je waterwaardes kunnen in jou situatie nooit goed zijn. Weet niet hoe de lfs test maar onmogelijk. Koop een thermometertje en tuinslang.

Door de vervuiling in je aquarium gaat de NH3 hard oplopen. Dit is giftig en dodelijk voor je visjes. Na een week of 3/4 ontstaan er bacterieen in je filter en bodem die het vuil gaan omzetten naar NO2 dit gaat ook oplopen en is in hoge concentratie ook giftig. Als er voldoende bacterieen in je filter zijn gegroeid worden je waterwaardes lager en stabieler hoewel je 60 liter nooit op nihil kan houden.

Het enige wat je nu kunt doen is verversen, verversen en verversen. Grote hoeveelheden. Zolang je nog geen druppels heb moet je om de dag zoveel mogelijk oud water eruit halen en vers water van dezelfde tempratuur toevoeg. Hier geld niet de regel 25%.

Als je druppels heb kun je zien dat als je NH3 op 0,5 staat en je ververs de helft hou je 0,25 over dit is nog veel te hoog. Probeer NH3 onder de 0,1 te houden.

Makkelijkste om te verversen. Tuinslang leeg in aquarium hangen. De andere kant waar je het vieze water wil hebben even goed aan de slang zuigen dan loopt het water er zo uit. Wel oppassen met het stuk wat in je aquarium hangt dat je vissen er niet in de buurt zwemmen want er onstaat zuigkracht en kan een oog van een sluier kosten. Waar je loos moet wel lager zijn dan je aquarium, moet naar beneden lopen. 80 % eruit bih hele hoge waardes die je in het begin echt wel zult hebben!

Vullen; aquariumwater tempraturen. is het bijv. 21 graden dan vullen met water van 21 graden. Max 1 graad verschil en liever wat te warm dan te koud. Tempratuurschommelingen zijn funest voor je vissen. Beste emmer vullen die tempraturen. Zorgen dat water er langzaam in gaat zodat de bodem niet omhoog stuift. In je bodem zit weer veel NH3 die anders los komt.

Dit alles is wel wat stress oor je vissen dus je kunt een emmer maken van dezelfde tempratuur als je aquarium en je visjes met een maatbeker met water vangen en in de emmer doen en ze daar zolang even in laten totdat de klus is geklaard. Is het kklaar dan laat je de emmer met vissen in je aquarium zakken. Beter in bakje met water vangen dan beschadig je ze niet. Niet jagen gewoon maatbeker onder water houden ze komen vanzelf uit neiuwschierigheid kijken dan schep je ze zo op.

Jonge sluiertjes hebben meerdere kleine maaltijden per dag nodig. 3 tot 6 keer per dag wat geven. Niet de regel wat ze binnen 5 minuten op kunnen want dan vreten ze zich dood. elke dag wat groente word ook op prijs gesteld. gekookt zonder kruiden. alle erwten soorten, spruit, bloemkool, brocolie etc. Erwten moet het velletje af!

Kijk op marktplaats voor minimaal 200 liter aquarium en een extern filter vanaf 900 liter per uur. of 2 van 700 liter ook goed. Beter een langer aquarium dan een hoog aquarium.

Juist jonge sluiers hebben de liters en ruimte nodig om mooi en gezond uit te groeien. anders vergroeien ze. Omdat ze klein gehuisvest zijn groeit de vis aan de buitenkant niet en worden niet zo groot maar de binnenkant en ogen wel. Je kunt je voorstellen grote organen in een te klein vissen jasje.

Is het verversen teveel werk en groter aquarium gen optie zoek dan een nieuw huisje voor ze. Ze gaan op een gegeven moment echt ziek en erger worden.

Je zult een maand erg druk zijn met verversen maar op een gegeven moment word je hier heel behendig in. Zijn ook makkelijkere manieren maar dan moet je van alles kopen dus dit sla ik maar even over. Als je straks groter aquarium heb kun je hier altijd nog in verdiepen.

Succes
 
Vergeten maar heel belangrijk. Je filter niet gaan schoonmaken!!!! Weet niet wat voor filter je heb maar aleen als hij bijna geen water meer uit spuit de bovenste sponsjes even licht uitspoelen. Beter nog een filter erbij doen.
 
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.. Ik heb na lang twijfelen en alle reacties hier te lezen besloten de drie grote sluierstaarten terug te brengen naar de winkel, in de hoop dat ze een goed onderkomen krijgen. Ik woon in een studentenkamer en een groter aquarium was naast de kosten geen optie omdat ik er geen ruimte voor heb. Ik heb in plaats daarvan drie kleine sluierstaarten (het formaat van de zwarte) genomen. De zwarte sluierstaart is opeens ook veel actiever en hangt niet meer zo stil!
 
Sorry dat ik je moet teleurstellen, maar goudvissen zijn groepsvissen, 1 vissie is dus niet happy....

Best kun je ze allemaal wegbrengen, en tropische vissen erin doen, zijn er genoeg die in zo'n bak passen;)k
 
Je zal naar een bak van minimaal 100cm, en liever 120cm moeten kijken, anders zitten ze écht veel te klein. Ook 100 liter is te klein helaas.

Liever 120 als minimum inderdaad. Ook kleine visjes worden (daarnaast soms vrij snel nog) groot, ze hebben de ruimte en hoeveelheid water echt nodig. Niet om je af te kammen of vervelend te doen.. Het zou juist rot zijn voor je als blijkt dat het water goed houden eigenlijk niet blijkt te lukken zonder een belachelijke hoeveelheid onderhoud (niet ideaal naast studie :Dk), waardoor je weer extra kans loopt op (onnodige) sterfgevallen. Je hebt er nu alsnog vier in zestig liter en de "houdbaarheid" van dit concept is helaas gewoonweg erg beperkt (gebleken).
 

Terug
Bovenaan