Hulp met EI methode.


Zwart tape gaat uitdrogen, en zwart folie ook, heb het allemaal zelf ook geprobeerd :(
 
Dan is pvc misschien de beste oplossing. Kost toch niks.

Inderdaad!
Ik las ook al dat sommigen bakpapier gebruiken, dat kan veel beter tegen de warmte (in vgl met tape bedoel ik, hé) en kost ook niets dus je kan het desnoods ook nu en dan vervangen.

Maar weer terug naar de bemesting:
Wel of geen carbo toevoegen?

Als je zou starten zonder co2 kan het wel een meerwaarde hebben.
Maar je kan dit eigenlijk nog beslissen wanneer het zover is en je beslist hebt welke planten je gaat houden. Lijkt me makkelijker.

Er zijn nog een aantal andere zaken waarover je even moet brainstormen.
Een cruciale vraag is bvb: "Soil of geen soil?"
Je kan al eens checken wat de voor- en de nadelen zijn van een aquasoil en je eventueel wat inlezen op dat vlak. Dan kan je altijd nog wat gerichte vragen stellen op het forum zodat je een goede beslissing kan nemen.

Een goede aquascape begint echt bij de planning, van zodra de bak opgestart is is het veel moeilijker (en intensiever) om bepaalde zaken aan te passen dus hoe beter je voorbereiding hoe beter je start ...

Je zou volgens mij best starten met het volgende:
Spendeer eens een avondje (of een paar avondjes :p) aan het online bekijken van zoveel mogelijk foto's van zoveel mogelijk aquascapes. Begin zeer ruim en je merkt snel welke stijl je het meeste aanspreekt. Vanaf dat moment kan je specifieker beginnen zoeken. :c
Het plannen wordt echt veel makkelijker en concreter als je eerst weet welke richting je uiteindelijk uit wilt.
Let op: het is een verslavende bezigheid, voor je het weet zit je enkele uren onafgebroken naar massa's foto's te staren. ;)
 
Het plannen wordt echt veel makkelijker en concreter als je eerst weet welke richting je uiteindelijk uit wilt.
Let op: het is een verslavende bezigheid, voor je het weet zit je enkele uren onafgebroken naar massa's foto's te staren. ;)

Hehe en voor je het weet ben je ook uren bezig met een klein bakje te installeren:D
 
Inderdaad!
Ik las ook al dat sommigen bakpapier gebruiken, dat kan veel beter tegen de warmte en kost ook niets dus je kan het desnoods ook nu en dan vervangen.



Als je zou starten zonder co2 kan het wel een meerwaarde hebben.
Maar je kan dit eigenlijk nog beslissen wanneer het zover is en je beslist hebt welke planten je gaat houden. Lijkt me makkelijker.

Er zijn nog een aantal andere zaken waarover je even moet brainstormen.
Een cruciale vraag is bvb: "Soil of geen soil?"
Je kan al eens checken wat de voor- en de nadelen zijn van een aquasoil en je eventueel wat inlezen op dat vlak. Dan kan je altijd nog wat gerichte vragen stellen op het forum zodat je een goede beslissing kan nemen.

Een goede aquascape start echt bij de planning, van zodra de bak opgestart is is het veel moeilijker (en intensiever) om bepaalde zaken aan te passen dus hoe beter je voorbereiding hoe beter je start ...

Je zou volgens mij best starten met het volgende:
Spendeer eens een avondje (of een paar avondjes :p) aan het online bekijken van zoveel mogelijk foto's van zoveel mogelijk aquascapes. Begin zo ruim mogelijk en je merkt snel welke stijl je het meeste aanspreekt. Vanaf dat moment kan je specifieker beginnen zoeken. :c
Het plannen wordt echt veel makkelijker en concreter als je eerst weet welke richting je uiteindelijk uit wilt.
Let op: het is een verslavende bezigheid, voor je het weet zit je enkele uren onafgebroken naar massa's foto's te staren. ;)
Alweer, erg bedankt voor je tips. Ik kijk stiekem (de blackwaters moeten niet jaloers worden :D) al maanden naar verschillende aquascapes en plantenbakken.

Soil of geen soil, dat is een goede. Ik denk dat ik geen soil ga gebruiken, of alleen op bepaalde plekken. Wel ga ik voedingscapsules gebruiken voor de cryptos.
 
Als je geen co2 gebruikt en flink je licht dempt dan zou dat wellicht kunnen met een halve dosis. Ik zou dat even meten om te bepalen want vanaf hier is het lastig te bepalen hoeveel het verbruik zal zijn in jouw omstandigheden.
ook de gewone dosis kan geen kwaad want je ververst toch de helt wekelijks.
 
Soil of geen soil, dat is een goede. Ik denk dat ik geen soil ga gebruiken, of alleen op bepaalde plekken. Wel ga ik voedingscapsules gebruiken voor de cryptos.

Waarom koop je niet een grote zak soil? Kun je heel vaak mee doen! Ja het is een flinke aankoop erbij weer, maar dan heb je ook wat!

Herrinner je je nog dat iwagumi bakje van vorig jaar? Met grind en voedingsbodem.... Nou dat was geen goede combi.....
 
Waarom koop je niet een grote zak soil? Kun je heel vaak mee doen! Ja het is een flinke aankoop erbij weer, maar dan heb je ook wat!

Herrinner je je nog dat iwagumi bakje van vorig jaar? Met grind en voedingsbodem.... Nou dat was geen goede combi.....
Voor 55 liter is 1 grote zak niet genoeg, vrees ik. En wil ik de powder versie, zit ik tegen de 100 euro aan soil, als ik die van ada neem.

Het wordt ook niet echt een aquascape, eerder een zwaar beplante gezelschapsbak.

Als je geen co2 gebruikt en flink je licht dempt dan zou dat wellicht kunnen met een halve dosis. Ik zou dat even meten om te bepalen want vanaf hier is het lastig te bepalen hoeveel het verbruik zal zijn in jouw omstandigheden.
ook de gewone dosis kan geen kwaad want je ververst toch de helt wekelijks.
Zorgt dat dan niet voor algen?
 
Voor 55 liter is 1 grote zak niet genoeg, vrees ik. En wil ik de powder versie, zit ik tegen de 100 euro aan soil, als ik die van ada neem.

Het wordt ook niet echt een aquascape, eerder een zwaar beplante gezelschapsbak.

Die 9L zak lijkt me toch voldoende? Maar €55 bij Azaqua
 
Die 9L zak lijkt me toch voldoende? Maar €55 bij Azaqua
Als ik alles wil bedekken heb ik meer dan 9 liter nodig. Wil ik alleen een deel van het aquarium met aquasoil bedekken is 9 liter wel genoeg inderdaad. Is de grove variant niet geschikt voor cryptos en stengelplanten?

Ik moet nog een schetsje maken.
 
Als ik alles wil bedekken heb ik meer dan 9 liter nodig. Wil ik alleen een deel van het aquarium met aquasoil bedekken is 9 liter wel genoeg inderdaad. Is de grove variant niet geschikt voor cryptos en stengelplanten?

Ik moet nog een schetsje maken.

Waarom gebruik je niet ook een mooi zandstrand? Zegmaar een stenen opstelling in de hoeken, lekker uitgewaaierdm goed dichtgestoken en voorop zand:
0EE1FB09-DA70-4D5B-A8D7-6CDACFC78B08.jpeg
 
Waarom gebruik je niet ook een mooi zandstrand? Zegmaar een stenen opstelling in de hoeken, lekker uitgewaaierdm goed dichtgestoken en voorop zand:
Bekijk bijlage 236932
Zoiets had ik ook in gedachten, maar dan met hogere planten. Wat me ook erg mooi leek:
nature-aquarium-triangle.jpg



Ps: Nu de vragen over voeding voorlopig beantwoord zijn kunnen we beter verder in mijn fotoalbum :p
 
Voor 55 liter is 1 grote zak niet genoeg, vrees ik. En wil ik de powder versie, zit ik tegen de 100 euro aan soil, als ik die van ada neem.

Het wordt ook niet echt een aquascape, eerder een zwaar beplante gezelschapsbak.

Veelal wordt er onder de soil eerst gewerkt met ander materiaal als basis.
Ik heb onder de soil bvb eerst een laag filterzakken geplaatst (gevuld met JBL volcano, dat is eigenlijk fijne lavasteen). Dan heb je dus veel minder soil nodig en kan je toch in de hoogte gaan.
Door de lavasteentjes in de filterzakken te steken gaat het niet mengen en kan je heel makkelijk plaatselijk hoogte creëren zonder risico op verschuiven/verzakken van de lavasteentjes.
Je kan de lava ook makkelijk meerdere keren hergebruiken doordat het niet mengt met je soil.
Nog een bijkomend voordeel is dat je dan je stenen daarop kan plaatsen en je dus geen risico loopt op verzakken/verpulveren van de soil door het gewicht van de hardscape.
En daarnaast blijft je bodem ook luchtig door de structuur van de lava, dus minder kans op verstikking op plekken waar je in de hoogte gaat.
Bovenop de lava giet je dan een laag soil en daarna eventueel een laatste laagje powder (2cm bvb)

Met wel de volgende bedenking:
wanneer je ook het ph-verlagende vermogen van de soil wil benutten heb je natuurlijk wel genoeg soil nodig tov de bakinhoud. Als je enkel plaatselijk met soil werkt zal dat logischerwijs minder invloed hebben op je waterwaardes en zal de soil sneller uitgewerkt zijn. Wat niet noodzakelijk een probleem is natuurlijk, hangt af van je doelstelling, nietwaar.

Zorgt dat dan niet voor algen?

Bij de meeste EI plantenvoeding krijg je zowel aanbevolen dosissen voor bakken mét co2 en voor bakken zonder co2.
Een gewone (grote) dosis zal inderdaad niet perse kwaad kunnen vermoed ik maar als het niet nodig is, is het wel extra verlies natuurlijk.

Ik weet wel dat de EI uitgaat van overschotten maar je moet het ook niet overdrijven natuurlijk. Dus in een bak zonder co2 en gedimde verlichting kan je toch beter wat minder toevoegen imo.
De dosis aanpassen aan de situatie is niet moeilijk dus ipv nog extra weg te smijten pas je dat beter aan, toch?

Je kan voor gemak natuurlijk een All in One oplossing kopen maar als je een paar afzonderlijke flesjes hebt (bvb een flesje micro, een flesje Nitraat en een flesje fosfaat) dan kan je makkelijker op afzonderlijke waardes sturen.
Stel dat je bvb een soil gebruikt, dan kan het zijn dat deze (aanvankelijk) veel fosfaat buffert waardoor dit dus sneller verbruikt dan bvb het nitraat. Met een AIO voeding moet je dan alles extra toevoegen om het po4 tekort op te heffen.
Met aparte flesjes kan makkelijk enkel het eigenlijke tekort aanvullen.
Door dagelijks toe te voegen kan je ook vermijden dat je na een paar dagen een tekort aan een bepaald element krijgt. Want wanneer je na de verversing alles ineens toevoegt voor een hele week zou je in bovenstaand geval na drie dagen misschien zonder fosfaat zitten terwijl dat veel minder het geval is als je dagelijks een kleine dosis toevoegt...
 
Zou deze indeling kunnen (qua planten en voeding)? De bedoeling is ook nog dat er een lang stuk hout uit het eiland komt en boven het zandgedeelte zweeft, met daarop anubias nana petite en java/x-mas mos.

Indeling.png
 
Hydrocotyle groeit enorm snel, dus ik weet niet of dat werkt op zo'n klein stukje. Meen dat deze soort wel zijn meeste voedingsstoffen uit het water haalt en niet zo zeer uit de bodem.
 
Ik zou ook links nog een kleiner stukje met planten maken, want dat geeft soms net een mooier effect
 
Kan een overdose aan co2 kwaad als er geen vissen/garnalen in het aquarium zitten? Ik weet namelijk niet hoeveel lumen de lamp van de home 15 "afgeeft", en ik zal dus moeten gokken. Als een teveel aan co2 voor de planten geen kwaad kan kan ik beter teveel co2 toevoegen dan dat ik te weinig toevoeg en ineens een bak vol alg heb, toch?
 
Vanuit een ontwerptechnisch perspectief. Ik zou die hydrocotyle iets verder naar de voorgrond halen, zodat je goed de mooie bladvorm kan zien van zo'n klein plantje en de cryptocoryne en javavarens achterelkaar geeft denk ik niet zo veel effect, omdat ze vrijwel dezelfde bladvorm hebben. Misschien eleocaris inplaats van de cryptocoryne/java varen. Of nog eleocaris in een rij ertussen zetten. Of wat mij nog mooier lijkt is eleocaris tussen de cryptocoryne wendtii brown zetten in plaats van de groene cryptocoryne. Links een stukje planten is inderdaad een goed idee, want dan heb je wat meer balans. Alhoewel denk ik dat, dat er wel heel raar uitziet. Ik zou de heuvel van planten helemaal door laten lopen naar de andere kant van het aquarium (net zoals in de foto). Dit is een suggestie, ik ben geen expert en 16, maar ik ontwerp tuinen en het komt daar een beetje op hetzelfde neer als aquascape.
 
Zo moeilijk doen hoeft niet hoor Christian, met die mg/l. Koop gewoon een goede dropchecker en houd die groen dan komt alles goed!;)k
 

Terug
Bovenaan