hulp ik weet geen raad!


C

chimboy-112

Guest
ik ben bezig geweest om artemia te kweken,
de probleem is dat ik niet weet hoe ik de artemia moet zeven.
Ik heb bijna van alles gebruikt een oude panty, een koffie filtertje door geldproblemen kan ik ook geen zeef kopen van ongeveer 6-, als ik de artemia wil voeren dan voer ik ook de eitjes bij ik weet dat het niet gezond is voor de vissen.

wie heeft er ervaring en kan me uitleggen hoe ik zelf een kan maken zonder een te kopen

Alvast bedankt
 
een theedoek?
is het zelfde als een panty
 
Ik gebruikte altijd een zakdoek, niet zo groot als een theedoek, werkt perfect
 
bedankt voor je tip,
hoe doe je dat precies.


Alvast bedankt
 
de eitjes die niet uitgekomen zijn giet je die ook gewoon bij in de aquarium ?
 
maar de eitjes die niet uitgekomen zijn die kan ik niet makelijk weg halen, en voer ik die ook is dat een probleem?.
Ik zet altijd de koffie filter drie keer in en uit in het water zodat de artemia niet plakt op de koffiefilter maar dan zie ik de eitjes rond dwarrelen die mijn kleine betta visjes opeten

ik had ook nog een vraag, kan ik de artemia groot brengen met gist?
 
Daar heb ik mijn twijfels over. Wel met liquifry.
En ik had daar de fransisco voor.
 
chimboy-112 zei:
ik ben bezig geweest om artemia te kweken,
de probleem is dat ik niet weet hoe ik de artemia moet zeven.
Ik heb bijna van alles gebruikt een oude panty, een koffie filtertje door geldproblemen kan ik ook geen zeef kopen van ongeveer 6-, als ik de artemia wil voeren dan voer ik ook de eitjes bij ik weet dat het niet gezond is voor de vissen.

wie heeft er ervaring en kan me uitleggen hoe ik zelf een kan maken zonder een te kopen

Alvast bedankt

Met een zeefje komen ook de eieren in.

Dus eerst goed tot rust late komen.
 
De eitjes laten bezinken, vervolgens een rietje met je vinger op het ene uiteinde, dan het andere uiteinde in de artemia steken en dan je vinger loslaten.

Je zal zo vrijwel geen eitjes meenemen en veel artemia opzuigen.
 
Verschil is,dat san Francisco beter groter te krijgen zijn.
Zo ,dus.
daZc8i7zBQ3yowk7eJPm1qT6JAULwyxG.jpeg

Maar,durt lang,hoor.
Gaat wel 2-3 maanden overheen.
 
Nadat ze zijn uitgekomen of zelfs nog aan het uitkomen zijn, doe ik het water met eieren en kreeftjes in een litermaat.
Nadat het even staat, houd ik een klein fel wit lampje bij de bovenrand van het water. Daar komen de kreeftjes op af.
Met een loep kun je ze vrij goed zien schommelen dan. Je ziet het dan echt druk worden bij dat lampje.
Met een pipetje zuig ik in zo'n druk krioelende massa de kreeftjes op. De inhoud van het pipetje leeg ik in een glaasje.

Dit herhaal ik tot ik genoeg kreeftjes heb opgezogen. De litermaat zet ik weg (in een donker keukenkastje).

Het water met de kreeftjes (in dat glaasje) is te zout. Dat giet ik om die reden vervolgens in een speciaal artemiazeefje. Dit is zo fijn, dat er geen kreeftje door heen kan, maar nog wel het water.
Ik spoel dan met een klein straaltje water de kreeftjes schoon van het zout. Ik zorg dat ik daarbij het zeefje op het laatste schuin houd zodat de kreeftjes aan een kant bij elkaar op een hoopje blijven liggen krioelen.

Dan draai ik het zeefje om, houd dit boven een (evt. iets groter) glas en zorg dat een nieuw straaltje water dat hoopje losmaakt van die onderkant. De kreeftjes glijden dan dat glas in met het schone water.

Dit giet ik bij de jonge vissen. Soms doe ik dit ook weer met een pipet (en dus evt. met licht om een echt clustertje op te kunnen zuigen per opzuigbeurt), om gericht lekker veel kreeftjes in de buurt van de vissen te kunnen spuiten.
 

Terug
Bovenaan