Hulp gezocht leuk visbestand


K

KiMmi

Guest
Beste forumleden,

Ik heb al een tijdje een klein aquarium (60x30x30). En wilde altijd wel groter gaan. En dat is nu gelukt! Ik heb nu een 2e hands juwel rio 240 aquarium aangeschaft (120x40x50). Hij staat nu nog leeg. Verlichting moet eerst nog in orde worden gemaakt. En zo heb ik nog even de tijd om over een mooi visbestand na te denken.

Vind het wel erg lastig en het is vooral ook keuzes maken. Dus vandaar mijn vraag voor hulp voor een leuk visbestand. Het is wel de bedoeling dat mijn kleine aquarium weg gaat. Daar zitten nu 8 corydoras pygmaeus in. 10 Paracheirodon simulans. Groepje crystal red garnalen. En 3 grote glasgarnalen? En 4 rabbit snail slakken.

Ik wil hiervan niet alles over gooien. Wil in ieder geval wel mijn slakken meenemen. Crystal red garnalen vind ik ook super leuk. Maar vind het zonde om ze in het grote aquarium te doen. Omdat je dan wel erg beperkt word aangezien bijna alle vissen garnalen opeten. De grote garnalen zou ik wel graag mee willen nemen en eventueel een paar erbij. Over de Paracheirodon simulans ben ik nog niet helemaal uit. Of ik die mee neem en ga uitbreiden. Maar vind deze soort wel leuker dan de kardinaal of neon tetra's.

Wat ik er in ieder geval heel graag in wil hebben is een groepje corydoras panda (of een andere leuke corydoras soort). En dus de slakken. Ben ook super gefascineerd door de betta's. Heb ook meerdere malen een betta man in de 60x30x30 aquarium gehad. Misschien een mooi groepje betta vrouwen? Aan wat voor een groepje moet ik dan denken? Wat zou daar eventueel bij kunnen? Of andere suggesties... Bedankt alvast voor het lezen en de hulp.
 
Ik heb zelf op dit moment een harem betta's van 1 man met 6 vrouwen in mijn 400 liter aquarium zwemmen. Geweldig mooie vissen die betta's. Ik hou ze op dit moment op 23 graden en dat gaat heel goed. Onderling kibbelen ze weleens een beetje maar verder dan kieuwdeksels naar elkaar opzetten doen ze niet. Tegenwoordig zijn er bij steeds meer winkels betta vrouwen in verschillende kleuren en vormen te vinden. Ik heb ook een groep van verschillende vormen en kleuren. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik denk dat ik nu een beetje aan de max zit qua betta's want ondanks dat zij de enige vissen zijn die bovenin zwemmen, lijkt het wel druk als ze er alle 7 zwemmen. Hiervoor had ik een groep van 5 betta dames in een soortgelijk aquarium(200 liter, je kan in mijn fotoalbum kijken als je het leuk vindt) en dat ging ook super dus een groep behoord zeker tot de mogelijkheid. Persoonlijk vind ik betta dames iets leuker dan de heren want ik vind het karakter van de dames sterker overkomen.

Ik heb geen idee wat je met grote glasgarnalen bedoelt, weet je misschien de Latijnse naam?

Een leuke groep corydorassen kan inderdaad. Ik hou bij mijn harem de corydoras trilineatus.
 
Bedankt voor je antwoord. En wat een mooi aquarium heb je. Zat zelf ook te denken om alleen maar vrouwen betta's te halen. Hier in de winkel heb ik ook al hele mooie betta vrouwen gezien ( met mooie verschillende kleuren).

Ik denk dat ik de Macrobrachium lanchesteri bedoel maar helemaal zeker weet ik het niet.
 
Is het ook mogelijk om een koppel of harem Trichogaster leeri te houden samen met alleen betta vrouwen? Weet dat ze in dezelfde waterlaag zwemmen. Maar mijn ervaring met betta's is dat ze eigelijk het hele aquarium door zwemmen. Heb geen ervaring verder met goerami soorten.
 
Ik heb vroeger een harem Trichogaster leeri gehad en daar ook een paar nesten van opgekweekt. Maar ik zou zelf die 2 soorten niet samen houden in het formaat van jouw aquarium. Het ligt sterk aan de karakters van beide soorten maar je hoeft er maar 1 zeer dominante tussen te hebben en ze verdrukken elkaar. Ik zie mijn betta's ook door het hele aquarium zwemmen maar bij mij zitten ze net zoals de leeri's die ik vroeger had, het grootste gedeelte van de dag bovenin tussen de drijfplanten zwemmen. Ik zou zelf een keuze maken tussen 1 van de 2.
 
Bedankt voor je antwoord. Ga ik er nog eens heel goed over nadenken. En nog eens goed rond kijken in de aquarium winkels. Misschien kom ik wel iets heel anders tegen. Maar wil wel graag een aquarium dat rust uitstraalt. Nog genoeg tijd om een keuze te maken. Maar bedankt in ieder geval.:thumbs:
 
Ben vandaag dus in een grote aquarium winkel geweest. En nu had ik op internet ook al de Trichogaster trichopterus gezien. In de winkel vond ik deze dus ook. Alleen ben ik nu een beetje in de war. In de winkel stond deze onder de nederlandse naam marmer gourami. En in een andere bak zwommen er blauwe spat die ik ook al op internet had gezien. In de winkel zag ik duidelijk verschil in deze 2 soorten. Ik vond de marmer gourami erg mooi. Maar nu thuis gekomen zoek ik de vis op op het internet. En nu zegt het internet dat de marmer gourami de blauwe spat is en andersom. Huh?:S Snap er niks van terwijl ik de marmer gourami veel mooier vond in de winkel. Of het zit tussen mijn oren :D

Zit er dus misschien aan te denken om dus de marmer gourami te nemen met een groepje corydorassen. Aan wat voor een aantallen moet ik dan denken?

Heb natuurlijk nog meer leuke visjes gezien. Paar die me opvielen waren:
- Barbus titteya ( Sherry barbeel)
- Kryptopterus bicirrhis (Indische glasmeerval)
- Barbus oligolepis (eiland barbeel)
- Paracheirodon innesi yellow ( gele tetra)
- Trichogaster leeri ( diamant goerami)
- Synodontis petricola ( Tanganyika meerval)
- Puntigrus tetrazone (Sumatraan) wel super drukke zwemmer :D
- Poecilia velifera ( hoogvinkarper)
- Carinotetraodon travancoricus ( dwergkogelvis)
- Trichopsis pumila ( dwergknorgoerami)
- Sphaerichthys osphromenoides ( chocolade goerami)
- alle corydorassen vind ik wel leuk ( super leuk gedrag dat scharrelen)
- en natuurlijk de mooie sluierstaart goudvissen :smitten:

Met dit lijstje bedoel ik natuurlijk niet dat ik ze allemaal in mijn aquarium wil. ( ff voor de duidelijkheid :thumbs:).
Maar bedoel meer dat deze visjes me wel aan spraken. Misschien iemand suggesties voor een leuk visbestand met een van deze vissen? Weet al dat ik voor de goudvissen een te klein aquarium heb. Vind ze alleen wel heel leuk om te zien, maar dan bij iemand anders :D
En de sumatranen vond ik ook erg mooi. Maar wel best druk en denk dat je daarvoor een speciaal aquarium moet hebben. En de chocolade goerami ook prachtig. Maar lastig te houden heb ik me laten vertellen.

Sorry voor de lange tekst:sorry:, maar hoop dat iemand me kan en wil helpen. Alvast bedankt! :thumbs:
 
Het is heel eenvoudig. Beide zijn Trichopodus trichopterus.
Die soort heeft van zichzelf een gemarmerd patroon, dat vaak maar matig zichtbaar is.

In de vorm 'marmergoerami' is dat marmerpatroon enorm versterkt en steevast goed zichtbaar.
In de vorm 'blauwe spat' is dat patroon meer zoals van nature en zijn de stippen het meest markante.
 
Haha oohhhh...bedankt voor de uitleg :thumbs:
 
blauwe spat - je ziet ook het marmerpatroontje heel subtiel
Trichopodus-trichopterus-foto1.jpg


marmer
IW4GvaLkMG2HnzoM6wW4S-6Je9j0L39o.jpeg
 
Super leuk! Uitleg met foto en al. Super bedankt. :thumbs:

Mag ik dan ook meteen zo brutaal zijn om te vragen wat een leuk en goed bestand is bij deze vis? En moet ik dan voor een koppel gaan of voor een harem? En hoeveel vissen vormen z'n harem?
 
Zou er een groepje barbus titteya bij de goerami's kunnen? Of zijn deze te druk? En gaan ze aan de voelsprieten zitten van de goerami?
 
Zou je ook een harem Trichogaster leeri samen kunnen houden met Trichogaster trichopterus. Dus dan wel 1 man en een paar vrouwen? Maar dan gemengd? En welk leuk scholenvisje kan er nog bij? En wil er ook graag een groep corydoras panda bij houden. Wil kan en wil me helpen :help:
 
Wie kan mij verder helpen. Wil graag dus een koppel of harem van een goerami soort. Weet nog niet zo goed welke. Maar zit te denken aan de Trichogaster leeri of de trichopterus? Had ook nog een andere kleur denk ik gezien opal of opaal? Vond ik ook wel mooi. Hier wil ik dus nog een scholenvisje bij die er goed bij past kwa gedrag. En een schooltje corydoras het liefst panda. Wie kan mij helpen of goed advies geven? En aan wat voor een aantallen moet ik dan denken?

Dus dan
Boven laag : goerami koppel of harem?
Midden laag: schooltje x aantal?
Onderste laag: corydoras panda x aantal?
En wil dan uit mijn andere aquarium de rabbit snails meenemen 4 stuks. En misschien ook de cr garnalen meenemen uit het andere aquarium.

Sinds donderdag is mijn aquarium gevuld met water en aan het indraaien. Heb er nog 2 emmers van mijn andere aquarium erin gedaan. En het sponsje van het filter in dit aquarium uitgeknepen ( voor wat bacteriën dacht ik).

Alvast bedankt voor de hulp
 

Terug
Bovenaan