Hulp gevraagd.


A

Antal

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw hier dus vergeef me als ik het niet op de juiste plek post.

Ik heb 3 weken terug een aquarium van 35 liter gekocht. Op dat op verschillende fora gelezen heb dat goudvissen er niet goed tegen kunnen om in vers kraanwater te zwenmen heb ik deze eerst een paar dagen met alleen het water laten draaien. Met toevoeging van een speciaal product dat kraanwater gezonder voor goudvissen te maken. Er staan ook waterplan te en in, pomp met filter en extra zuurstof voor kleine aquarium.

Na een paar dagen heb ik er 3 goudvissen in gedaan. 2 weken lang zwommen ze vrolijk rond. En als er iemand in de buurt kwam, dan kwamen de vissen naar je toe. Ik voer ze een paar keer per dag kleine hoeveelheden. Soms vlokken soms korrels dat wissel ik af. Ze komen meteen eten.

Maar de laatse dagen liggen ze veel op de bodem. Eentje ligt zelfs iets scheef. Deze vis zwem normaal. Maar als deze vis stopt met zwemmen gast deze scheef hangen.Maar als ik ze voer komen ze direct . En zwemmen ze een paar minuten rond. Om erna weer terug naar de bodem te gaan.

HELP, wat kan ik er aan doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies.
 
Heb je niet gelezen dat goudvissen een minimum aan water nodig hebben of hoe groot ze worden?
 
Je moet ten eerste het water verversen.

En 3 goudvissen in 35 l water, ?? Hoe moeten ze dan zwemmen.
Nu worden ze door hun eigen afval vergiftigt.

Goudvissen horen in een vijver,of een 2.00 m bak ,met een goed filter.
 
webhond zei:
Heb je niet gelezen dat goudvissen een minimum aan water nodig hebben of hoe groot ze worden?

Voordat ik tot aanschaf ben over gegaan heb ik eerst het internet geraadpleegd. Daar kwamen zoveel verschillende regels voor. Maar omdat ik vaak tegen kwam 10 liter per vis (dit adviseerde ze ook in de winkel en de fabrikant van het aquarium) Heb ik dit aangehouden.
 
Dat "speciale" produkt om kraanwater voor goudvissen gezonder te maken is puur uit de zak geldklopperij, dat heb je helemaal niet nodig. Het Nederlandse kraanwater is zo ongeveer het beste van de wereld, en de enige die er blij van wordt is de winkelier die het jou heeft verkocht. Wat niet goed is om vissen meteen in een aquarium met vers water te stoppen omdat in dat water eerst een proces op gang moet komen. Deel van dat proces is de z.g. nitrietpiek die na een week of 3 optreedt. En die is dodelijk. Waarschijnlijk is dat bij jou nu aan de orde.

Beter was het geweest om eerst 3 weken zonder vis in te draaien. N�g beter was het geweest om �f een groter aquarium te kopen, �f geen goudvissen. Want in een bakje van 35 liter kan je geen goudvissen houden, zelfs niet eentje
 
Nou,dat is voor een mini visje.
Niet voor een goudvis die 40-50 cm kan worden,hoor.

Neem je niets kwalijk,hoor.
Zo zijn er meer in de fout gegaan,met een goudvissenkom.
 
Zoals de heren voor mij al hebben gezegd is een bak van 35 liter echt VEEL te klein voor drie goudvissen... Niet alleen voor het welzijn van de vis, maar ook voor jou plezier. Op deze manier krijg je namelijk nooit een gezonde bak zonder troep, algen, en andere narigheid.

Mijn advies: Zoek iemand met een vijver en doneer je visjes. Daarna (via het forum wellicht) op zoek naar een nieuw visbestand. Met de juiste adviezen (en helaas vaak niet van de winkelier) kun je van 35 liter echt wel iets moois maken hoor!

google maar eens op "10 gallon tank" ;)

dsc01925.jpg
 
Ja,een garnalenbakje.
Dat is daar prima geschikt voor.
 
Ik heb eens goed gekeken naar mijn vissen en het lijstje dat hier op fodum staat. Het zijn geen gewone goudvissen maar oranje wakin. Ze werden verkocht als gewone goudvissen.

Maar welk soort vis kan ik wel in deze bak laten zwemmen en hoeveel?

Ik vind het jammer dat de adviezen die overal staan niet kloppen en ik net dus verkeerd gedaan heb.
 
Kijk eerst eens waar je huidige vissen naar toe kunnen voor je toe te spitsen op wat er wel kan.

Leuke prioriteit.

De huidige 3 zijn met elke ademhaling een stap dichter bij de dood.

Heb je geen specie kuip oid?
 
Antal zei:
Maar welk soort vis kan ik wel in deze bak laten zwemmen en hoeveel?

Eigenlijk geen. Zoals Bertus al zegt : leuk voor garnalen, maar echt niet voor vissen
 
Garnalen zijn inderdaad een goed idee. En als je toch een visje erin wil zou ik eens kijken naar een rasbora ofzo. Ik heb zelf de brigittae zitten, heel erg leuk.

Maar ik zou eerst even je bak goed opstarten voordat je aan vissen of garnalen begint ;)
 
Vind 35 liter te klein voor vissen, alleen voor garnaaltjes en een paar sierslakken geschikt. Zoek maar snel een vijver voor de goudvissen, voordat ze gaan hemelen. Tot die tijd dagelijks flink water verversen.....
 
Hoi Antal,

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Net als ik ben jij ook misleid door de fabrikant/verkoper. Ontwetendheid. Alle reacties zijn goed bedoeld, hoe vervelend het ook klinkt. Wat ik alleen jammer vind, en dat was ook aan mij gericht, is dat je "maar garnalen moet nemen". Nogmaals, het is goed bedoeld maar niet waarvoor jij gekozen hebt, namelijk vissen. De bak moet groter, minimaal 50 liter per vis zeggen de mensen hier die er echt wel verstand van hebben. Lees het forum maar goed door, dan kom je veel te weten. Ook ik ben inmiddels aan het bekijken voor een veel grotere bak, moet alleen kijken hoe het past.

Voor nu; idd veel en vaak water verversen, filter schoonmaken in oud water, en een klein deel "oud" water in de bak laten. Dan aanvullen met schoon kraanwater.

Correct me if i'm wrong ;-)
 
50l. per vis geldt niet voor gewone goudvissen. Zij hebben zo'n 200l. per vis nodig met de bijbehorende waterverversingen om goed te kunnen groeien.

Wakins groeien trouwens ook ontzettend hard en worden bijna even groot als gewone goudvissen. Mijn Wakin meisje van net een jaar oud tikt bijna de 20 cm. aan.
 

Terug
Bovenaan