Hulp gevraagd bij nieuwe bak.


Z

Zaagvis

Guest
Hallo,

Na een 70L bak wil ik gaan uitbreiden met een bak erbij van 80(breed)x40(diep)x50(hoog).

Ik zat te denken aan en schooltje sumatraantjes. Ik las dat sumatraantjes graag aan vinnen kouwen, valt daar de Apistogramma cactuoides ook onder? Anders zou ik er graag een koppeltje bij in doen.

Op de bodem komt zand met kiezels en veel hout/stenen en planten.
Suggesties voor planten en/of andere vissen?

Alvast bedankt,
Zaagvis
 
Sumatranen zullen weinig vinnen bijten als ze in een goede groep gehouden worden. het zijn hele actieve vissen die vaak snel en veel eten.
de Apistogramma zal dit niet kunnen handelen, en erg schuw worden/niet genoeg te eten krijgen.
goede bijvissen voor een school sumatranen zijn bodembewoners, in een 80cm bak kan je denken aan Corydoras, Ambastaia sidthimunki, Botia striata, Panaqolus maccus, echter ook hierbij zal je gericht moeten voeren om ervoor te zorgen dat de sumatranen niet al het voedsel wegkapen voordat het bij de bodembewoners is.

planten heb je eigenlijk een vrije keuze in, sumatranen zullen hier vanaf blijven.
 
Thanks voor de tips. Hoe is bijvoorbeeld de Cherry Barb in combi met sumatraan, is deze ook te rustig?En wat is zo'n beetje het min en max aantal van een sumatraan schooltje in deze bak?
 
Zwemmen samutranen (net als de meeste barbelen geloof ik) niet al wat lager in de bak?

in dat geval zou ik eerder voor de bovenlaag wat gaan zoeken.
 
in een 80cm bak is het niet mogelijk om deze soorten te combineren, de Sherrybarrbelen zullen simpelweg onderdrukt worden. Sherrybarbelen zijn erg rustig, dit gaat niet samen met de dominante en actieve sumatranen. als je ze wilt combineren met andere barbelen zou je kunnen kijken naar de grotere Pethia soorten zoals purperkoppen, en prachtbarbelen. die echter wel een wat lagere temperatuur willen als de sumatranen. ook Danio soorten zouden kunnen, maar ook hier speelt het temperatuurverschil weer op. Danio albolineatus, en Pethia nigrofasciata zijn van beiden de meest geschikte voor wat hogere temperaturen.

Zwemmen samutranen (net als de meeste barbelen geloof ik) niet al wat lager in de bak?

in dat geval zou ik eerder voor de bovenlaag wat gaan zoeken.

sumatranen hebben als uitvalsbasis middenin het aquarium, maar zullen eigenlijk overal wel komen, behalve de bodem.
 
Oke duudelijk! Die purperkopjes zie ik wel zitten, zit er meteen wat meer kleur in de bak!

Het worden groene sumatraantjes, purperkopjes en misschien de ACANTHOPHTHALMUS MYERSI. Zouden hier bijvoorbeeld ook nog bijlzalmpjes of een andere oppervlakte zwemmer bij kunnen?

Kzit aan de aantallen te denken:

Hoofdschool groene sumatraan 14?
Purperkopjes 6 - 8?
ACANTHOPHTHALMUS MYERSI 6?
bijlzampjes?
 
Ah bijlzampjes worden het niet. Ik heb geen osmose apparaat en deze zijn aardig prijzig dacht ik Ook ben ik van plan het aquarium open te laten dus dat wordt hem niet.

Denk dat het ook wat teveel vissen bij elkaar zijn en maak er alleen een barbelen bak van

4 Barbus tetrazona
4 groene barbus tetrazona
2 albino barbus tertazona
5 Barbus puntius nigrofasciatus
5 Puntius conchonius goud

Is dit te veel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een bak van 80 cm lijkt met wat klein voor die soorten. Ze zwemmen veel en snel, overal. Zullen elkaar in de weg gaan zitten, denk ik. Ik heb 7 groene sumatranen en 9 prachtbarbelen in 120cm. Plus nog 2 losse zebradanio’s en 2 kegelvlekbarbeeltjes. Gaat uitstekend!
 
Jo bedankt voor de reactie maar zou je ook een tegenvoorstel kunnen doen oid? Zo kan ik namelijk kijken welke kant het op moet gaan.
Is het niet zo dat de albino, groen en "normale" variant van de Tetrazona eigenlijk gewoon hetzelfde zijn dus samen scholen/zwemmen?
Bij beide Puntius soorten wordt volgens mij vanaf een groepje van 6 aangeraden maar ik dacht dat dit misschien te veel in de bak zou worden.

Kan ik bijvoorbeeld beter kiezen voor Puntius Nigrofasciatus of Puntius Conchonius en er een grotere groep van maken?
 
Thanks Hanna, dit geeft me wel een ander beeld dan dat ik had inderdaad. Dacht dat ik er iets meer bij elkaar kon gooien... Er wordt weer gewerkt in de bovenkamer... tuut tuut vrrrrrrr tuuuuut
 
voorstel:
10 Puntigrus tetrazona (kleurmorph maakt idd niet uit)
8 Pethia nigrofasciata
8 Corydoras aeneus
 
Flip, die Corydoras weet ik niet zeker... ik heb mijn C Palateus in een andere bak moeten doen, omdat er gewoon niks aan voer overbleef. Prachtbarbelen houden van woelen in de bodem, na het voeren zoeken ze de hele bodem af! Ik heb nu niks op de bodem, maar zoals ik al zei: iedereen komt overal.
 
Flip, die Corydoras weet ik niet zeker... ik heb mijn C Palateus in een andere bak moeten doen, omdat er gewoon niks aan voer overbleef. Prachtbarbelen houden van woelen in de bodem, na het voeren zoeken ze de hele bodem af! Ik heb nu niks op de bodem, maar zoals ik al zei: iedereen komt overal.

ik heb ook al eerder gezegd dat je hiermede een risico neemt, echter denk ik dat met gericht voeren de Corydorasjes het best goed zouden moeten doen, zeker de wat grotere en actievere soorten zoals Corydoras aeneus, zouden toch wel een voertabletje af moeten kunnen pakken van de barbelen (die ervaring heb ik in ieder geval wel). anders kan het ook helpen te voeren als de lamp uit is, aangezien de meeste barbelen snachts weinig uitvoeren, en de Corydorasjes dan nogal eens over de bodem struinen.
 
Das een goed voorstel. Ik zie echter bij de winkel bij mij in de buurt geen Pethia nigrofasciata maar wel de puntius nigrofasciatus die ook purperkop genoemd wordt.. weet iemand hier iets van?
Ik zie dat ze hem in Amersfoort (dacht ik) wel hebben. Op zich vind ik het wel de moeite waard om daar heen te gaan maar moeten de vissen wel verschillen ;p. Ik woon in het Oosten trouwens.. (Een trieste dag voor een tukker vandaag)
Mooie Corydoras ook trouwens! Heb nu een ander kleiner soortje zitten en zie ze idd nog wel eens in het donker op zoek gaan naar eten.
 
dat is dezelfde vis, volgens de nieuwe namen valt deze vis onder het geslacht Pethia, veel winkeliers hanteren de naam die ze bij de groothandel gebruiken watt in dit geval dus "puntius nigrofasciatus" is. je kan ze dus gwn bij jou LFS halen.
voor de Corydoras zou ik in ieder geval gaan voor een actievere tropische soort. C. aeneus is dan vrij goedkoop, goed verkrijgbaar en erg sterk, er zijn echter nog veel meer opties...
 
Oke dat scheelt een beste tour, thanks.

Ik zie mooie smaragd achtige corydora aeneus maar ik zie ook een corydora sp aff venezuela met rodd tinten. Deze zullen vast niet 4 om 4 bij elkaar kunnen he? Ik bedoel het zijn echt 2 verschillende toch?

Is er ook een andere optie dan corydoras? Ik zou een andere vis ook leuk vinden daar ik al wat corys heb in een andere bak.
 
in een 80cm bak zouden de kleinste Botia soorten misschien kunnen. wel moet je hier mogelijk nog meer waken voor voedselverdeling omdat deze dieren net wat schuwer zijn als Corydoras. hier helpt met de lichten uit voeren nog beter, want dit zijn echte schemer/nachtdieren.
voor deze maat bak heb je wat mij betreft 2 opties: Ambastaia sidthimunki (5,5cm), en Botia striata (9cm). over de laatste zijn de meningen wat verdeeld, maar naar mijn ervaring prima te houden in een dergelijke bak, en groter als 9cm worden ze niet (hoewel sommige databases dit wel beweren).

ik zou dan kijken voor 8 Ambastaia sidthimunki (wel behoorlijk duur, zorg dat je kweekvis hebt, want de populaite in het wild is behoorlijk achteruit gegaan)
of 6 Botia striata (dit zijn echte slakkeneters, en alle slakken, garnalen etc.. zullen voer worden, een probleem wat je met de Ambastaia minder hebt).
 
Bedankt, ik neig dan meer naar de Ambastaia sidthimunki of toch de schattige corydoras.
Gelukkig heb ik nog even de tijd om te beslissen en wat geld te sparen. De bak wordt deze week waarschijnlijk besteld. Kent iemand toevallig nog een goede maker in het oosten?
 
Ik weet dat ze bij Veldhuis ook aquaria maken, dat zit in enschede. verder geen ervaring mee.
 
Klopt. Dat is ook de plek waar ik mn vissen haal maar qua glas vind ik ze behoorlijk duur. Lijkt erop dat ik het uit breda laat komen.
 
Na een tijd zoeken op internet ben ik toch voor een complete set gegaan. Ik kwam een Juwel vision 180 met meubel voor 300 euro tegen. Deze past qua maten nog beter in mn kamer, hij vult echt precies de beoogde plek. Ook de kleur vind ik in m'n kamer passen dus het is voor mij een goede deal. Nu ik toch bezig was bestelde ik er maar een (dikke) achterwand en filter bij :p. Geduld al te lang op de proef gesteld en heb nu een aardig idee qua vissen dus kan daarin geen overhaaste beslissing nemen.
Bedankt voor tips.
 

Terug
Bovenaan