Hulp gevraagd bij Instellingen Nikon CoolPix L330...


T

TownyBE

Guest
Hey iedereen, ben nieuw op dit forum en had graag jullie hulp gevraagd...

Ik ben al tijdje hier op het forum onderwerpen aan het doorlezen en heb me maar geregistreerd dan :D

Vind het cool dat fotografie zijn eigen rubriek hier heeft...

Ik probeer al tijdje mooie scherpe foto's te maken met men Nikon CoolPix L330 maar het wilt niet echt vlotten.

Ik ben zeker geen pro op gebied van fotografie en nog volop aan het leren...

Heb al ISO geprobeerd op 400, 800 en 1600, Macro foto geprobeerd, Witbalans op automatisch enzo verder... De sluitertijd en over andere instellingen dat ik hier op het forum al heb gelezen, ken ik echt niet veel van :D

Ik probeer de foto's ook altijd zonder flits te trekken... heb op dit toestel ook de mogelijkheid om de belichtingscompensatie te veranderen en de zelfontspanner op te zetten, die dan op 10 staat...

Dus als iemand me kan helpen voor de instellingen van dit toestel of me wat tips kan geven, zijn alvast hartelijk bedankt :thumbs:

Hier zijn wat voorbeelden van hoe het er meestal uitziet... :stom:

9KOp60x9z-9WEEKWQxqISvvrGdec3U1f.jpeg


9KOp60x9z-9WEEKWQxqISvvrGdec3U1f.jpeg


9KOp60x9z-9WEEKWQxqISvvrGdec3U1f.jpeg


Alvast bedankt!!!

Mvg


TownyBE
 
ISO op 400 of 800 (je hebt een vrij lichte bak zo te zien, dus wellicht dat 400 voldoende is). In de meeste standen van de camera zal de camera de sluitertijd en het diafragma er zelf op aanpassen.

a) De handleiding erbij pakken. http://download3.nikonimglib.com/archiv ... L330RM_(Nl)01.pdf

b) Toch een beetje gaan lezen over sluitertijd en diafragma. Goed dat je o.a. ISO al kent, maar die andere twee zijn minstens zo belangrijk voor aquariumfotografie.

In het heel kort: sluitertijd bepaald hoe lang de 'sluiter' van de camera open is, en dus hoeveel licht er op de sensor valt. Lange sluitertijd (bv. 1/10 seconde): sluiter lang open, langdurig licht op de sensor, lichte foto (en bij beweging tijdens dat de sluiter open is: wazige foto, zoals op jouw voorbeelden). Korte sluitertijd: sluiter kort open, weinig licht op de sensor, maar weinig beweging op de foto.

Diafragma. Bepaald hoe lang de 'sluiter' van de camera open is. Een laag cijfer (bv. f/3.5): sluiter ver open, dus veel licht naar binnen maar slechts een klein stuk van de foto scherp (dit is wat gebeurd met macrofotografie). Hoog cijfer (bv. f/20): sluiter niet ver open, donkerdere foto, maar een groot deel van de foto scherp.

Meer lezen kan bv. op: http://www.digitalefotografietips.nl/ (hoewel veel voor spiegelreflex, geldt veel van de info ook voor bridgecamera's, zoals die van jou denk ik is).

Dus, stappenplan: 1) lezen wat sluitertijd en diafragma inhouden, 2) in handleiding opzoeken of en hoe je deze aan kan passen, c) oefenen, oefenen, oefenen! ;)

Even ter voorbeeld: bij wat lichtere bakken bij ons thuis kom ik meestal zo uit op ISO 400 (of 800 soms), diafragma f/4.5 of iets daarboven, sluitertijd rond de 1/100 s.

Succes!

- Mascha

PS. Even de handleiding bekeken, ik zie inderdaad niet dat je diafragma of sluitertijd zelf aan kan passen. Dan zit er dus weinig anders op dat de ISO rond de 400/800 te zetten en de camera �f heel stil te houden of ergens op te zetten (stapel boeken, stoel, etc.), �f een statiefje te kopen om de beweging op de foto's te beperken.
 
Proberen m ergens steun te vinden om zo weinig mogelijk te bewegen. Bank of stoelleuning en je arm als 'statief'.
 
Ik heb ook het idee dat je de foto's overdag genomen hebt, met gordijnen open. Verduister de omgeving zoveel mogelijk en probeer er zoveel mogelijk licht boven te hebben.
 
Het probleem is een beetje dat de camera zelf niet kan denken. Als je fotografeert bij weinig licht, zal de automaat in de meeste gevallen kiezen voor een langzame sluitertijd. Het probleem is echter dat de vissen sneller zwemmen dan de sluitertijd, waardoor de foto bewogen is. Eigenlijk zou je de camera dus handmatig moeten instellen (sluitertijd, diafragma, iso), maar dat kan niet op alle camera's.
Wat je zou kunnen proberen, is de camera op de sportstand te zetten. Je geeft dan als het ware de tip aan de camera "ik ga een snelbewegend voorwerp fotograferen, dus zorg ook voor een snelle sluitertijd".

Een statief heeft trouwens geen enkele zin. Dit werkt alleen om de bewegingsonscherpte te voorkomen, die veroorzaakt wordt, omdat de fotograaf de camera niet stil kan houden. Een statief moet je dus gebruiken wanneer je min of meer stilstaande objecten (of bv een landschap) wilt fotograferen. Bij vissen is dit geen oplossing, want daar wordt de bewegingsonscherpte veroorzaakt doordat zij te snel zwemmen.
 
Een klein simpel statiefje is toch wel aan te raden... het klopt dat een vis beweegt en dus onscherp wordt... maar alle onscherpte die je toevoegt met trillende handjes maakt het er zeker niet beter op. Met lichte camera's heb je meer last van die trillingen dan met zwaardere camera's.

Dus ergens op zetten of statiefje is niet verkeerd. Door met de vis "mee te bewegen" kan je nog best mooie foto's krijgen dan, die toch erg scherp ogen. En goed timen. Er zijn maar weinig vissen die constant bewegen... dus de foto-knop half indrukken om scherp te stellen... afwachten/meebewegen en op het juiste moment de knop helemaal indrukken.

Niet elke foto zal dan scherp zijn... maar met mijn foto's gooi ik ook 19 van de 20 foto's weg :p
 

Terug
Bovenaan