Hulp gevraagd bij combi in rio 240 liter


Astrid

Active member
Lid geworden
3 oktober 2023
Berichten
29
Leeftijd
46
Hoi allemaal,
Ik wil jullie graag jullie hulp voor mijn toekomstige visbestand.

Mijn bak wordt een rio 240, 120 cm. Ik wil graag wat te kijken hebben. Dus iets actieve visjes zijn een pre. Klein beetje kleur mag ook.
Maar het moet niet een bonte wilde of chaotische zooi worden. Wens van het thuisfront is dat er ook tzt een Afrikaanse waaierhandgarnaal in komt (kunnen ze uren zitten zoeken voor het raam :ROFLMAO:).

Nu zit ik te denken aan:
Mikrogeophagus ramerezi gold 1m/3v
Otocinclus afinis minimaal 6 stuks
Zooitje vuurgarnalen
???

En daar wil ik dan een mooi schooltje visjes bij. En daar zit mijn probleem.
Rasbora galaxy en zebra danio vind ik mooi, maar dat gaat qua temperatuur niet zo lekker. Roodkopzalmpjes, Neon tetra's en corydorassen vind ik persoonlijk niet zo mooi.

Verder wordt het een zwarte bodem (zand), hout, stenen.

Kraanwater is pH 7,7 dH 9,16. KH weet ik nog niet. Ik heb er straks een CO2 installatie bij, dus pH gaat nog wel wat omlaag denk ik.

Willen jullie meedenken?
 
Wat vind je niet mooi aan de neontetra's, de traditionele rood-blauwe kleur? Dan zou je s naar zwarte tetra's kunnen kijken of colombiaanse tetra's, zijn weer heel andere vissen maar wel mooi scholend. Diamantzalmpjes zijn ook wel leuk, zeker als je wat drukte in de bak zoekt.
 
R Espei is kleurrijk en schoolt mooi. Ik zou geen Oto s kopen voor de bak een maand of 6 draait overigens.
 
O ja, weet je zeker dat je de Ramirezi wil want die zijn vaak zwak en lastig te houden hoor.
 
Melaenotaenia soorten (bijv de praecox)
Pseudomugil soorten (furcatus, signifer....)
Als je 'zoek' dieren wilt is de Farlowella (vittata/ aurus) ook heel geschikt. Geldt wel ongeveer hetzelfde voor als de otto's: pas in de bak doen als ze wat te grazen hebben tussen algengroei.
Zwaarddragers, bijv Xyphophorus helleri

En kijk ook eens bij AquaInfo, met hulp van het zoekfilter komen er allerlei geschikte visjes naar boven.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zit niet perse vast aan de ramirezi, maar vind die wel echt heel mooi.

Inderdaad dat rood-wit-blauw dat me niet zo aanspreekt bij de tetra's. Ikwas aan het discrimineren en scheerde alle tetra's over 2 kam. Niet netjes natuurlijk.

De Gymnocorymbus ternetzi moet op 20-26 graden. Is dat niet te koud? Wel echt een leuk visje als ik de filmpjes op internet zo zie.
De Hyphessobrycon herbertaxelrodi schoolt alleen bij gevaar. Dus die valt af. De Hyphessobrycon columbianus is het ook niet echt, dat is volgens het internet een beetje een etter.

R Espei is ook mooi. Maar lijkt in filmpjes meer bij elkaar te hangen. Zwemt niet echt de bak rond?
 
Voor alle scholenvissen geldt dat ze bij gevaar scholen, als er geen gevaar is, is hun groep veel losser.
Staar je daar dus niet blind op!
 
Denk inderdaad dat dit mijn valkuil is. Want ik zit filmpjes te kijken en dan denk ik, nou, die scholen helemaal niet zo erg, dus die valt af. Dat moet ik misschien maar los laten.
 
Als vissen niet scholen, voelen ze zich veilig en prettig in je aquarium.
Uiteraard heb je oplossingen om scholenvisjes altijd te laten scholen.😈😉🦈🦭🐊
 
De ene soort is wel zenuwachtiger van aard dan de andere, en dus geneigd eerder te scholen dan andere soorten. De roodkopzalm is er bijvoorbeeld eentje die behoorlijk bij elkaar blijft,maar persoonlijk houd ik niet zo van die kleurencombi. Maar smaken verschillen.
 
Het niet constant scholend rondzwemmen maakt het juist leuk wanneer dat dan wel gebeurt. Hier zwemt alles een beetje door elkaar heen, maar een paar keer per dag komen de diamantzalmpjes en de col. tetra's bij elkaar en dan zwermen ze als groep de hele bak door, en dat is dan echt een prachtig aangezicht. Maar als ze dat de hele dag door zouden doen is de glans er zo weer vanaf.
 
Hartelijk dank voor alle hulp.

De ramirezi valt dan af. Ik las dat de Mikrogeophagus altispinosus erop lijkt, maar dan wel beter te houden is. Zou dat een alternatief kunnen zijn? En ik vind de trichogaster trichopterus gold erg mooi. Dan kom ik nu op:

Triichogaster trichopterus gold ?m/?v
Mirkrogeophagus altispinosus 1m/1v
Otocinclus afinis minimaal 6 stuks
Zooitje vuurgarnalen

Wat ik ook mooi vind:
Oryzias Woworae Neon
Trigonostigma espei
Nematobrycon palmeri

Maar die zijn misschien wel te druk voor de gourami's?

Garnalen wordt een gok die ik wil wagen dmv het maken van schuilplaatsen.

Over mijn bak: Ik ga hem morgen ophalen. Het is een ingedraaide bak inclusief vissen. Ik neem ongeveer 160 liter water mee van wat er nu in zit. Dus ik kan volgens mij thuis een doorstart maken. Filter staat ongeveer 3 uur stil, maar aangezien er wel water in blijft staan moet het volgens mij kunnen?
 
Doorstart moet zeker kunnen, je hebt zelfs geen water van de oude bak nodig.
Ik heb mijn bakken (Juwel 350 en 2m) afgelopen augustus verhuisd en daarbij alleen het filter bewaard van de oude bak en er zijn geen problemen.

Trichonostigmas epei of Nematobrycon palmeri gaat prima met goerami, grootste deel van de tijd zitten die in verschillende waterlagen en hebben dus weinig last van elkaar. Ik vrees wel dat je goerami's + nematobrycon weinig garnalen gaan overlaten. Ik heb de keizertetra, zijn mooie, actieve vissen, tijdens voedertijd noem ik ze altijd 'piranha's'. Ze zijn gek op vleesvoer, en een gekookte mossel wordt aan stukken geplukt. Ik denk niet dat ze onderscheid maken tussen levende garnalen en dode mossels.....
Goerami's zou ik een harem (2 of 3vrouwtjes) dan kan de man zijn energie verdelen.

Oryzorias heb ik geen ervaring mee.
 

Terug
Bovenaan