Hulp gevraagd bij beginnende groene alg (GDA)


Sebas

Member
Lid geworden
27 juli 2021
Berichten
18
Leeftijd
31
Hi forumleden,

Hier een stille fan met zn eerste hulpkreet na jaren lang "stiekem" meelezen met die van anderen.

Het betreft een vraag over groene alg, de green dust algae welteverstaan. Ik heb sinds 2 maanden een aquarium draaien die naast wat groene puntalg op enkele staurogyne blaadjes(inmiddels weggesnoeid) tot een aantal dagen geleden nergens last van had. Nu heb ik sinds zaterdag ineens groene stof alg die zichzelf snel vermeerdert. Op de foto is het alleen op de stenen te zien, maar het groeit ook erg snel op het glas.

Wat kan ik hier in zo'n vroeg stadium aan doen om een grote uitbraak te voorkomen?

Wat aanvullende informatie:

Het is een 20 liter bakje verlicht door een fluval plant 3.0 nano, 2.5 uur zonsopgang, 5.5 uur vol licht(behalve blauw, die staat op 8%) en dan 2.5 uur zonsondergang. Totaal 8 uur licht boven de 50% vermogen.
Bak staat nu 2 maanden + 1 maand dry start.

Eden 501 externe mini canister gevult met Substrat pro en een blauwe filterspons.

Co2 toevoeging van tussen de 30 en 40ppm, limegroene dropchecker met 30ppm testvloeistop. Kh en Ph alleen te meten met druppels, die weet ik dus niet precies. 6dkh en ph tussen 6.5 en 7.

5 ml plantenvoeding All in One van plantedbox, 2 ml op vrijdag en 3 op maandag. Voedingsbodem jbl proscape.

Dagelijks bezig de tank schoon te houden met op vrijdag 50% waterwissel.

NH4 0
NO2 0
NO3 5/10 ppm
PO4 Laatste 2 weken wat verhoogd naar ongeveer 2 ppm tegen de groene puntalg, die was 0(of tenminste onmeetbaar)
dKH 6
Temp 23c

Planten groeien goed, al heb ik afgelopen week wel het een en ander verschoven wat het substraat wat heeft opgeschud. Daarna wel aanzienelijke waterwissel gedaan.

De ludwigia mini, pogostemon erecta en rotala yao yai staan er pas 2 weken tot enkele dagen in. Die hebben de plek ingenomen van een bos pearlweed.


10 neocaridina's, 2 zebraslakken en 6 galaxy rasbora's bewonen mijn tank.

Wat kan ik verbeteren om groen glas te voorkomen? Alle advies is welkom!!

Groeten,
Bas
 

Bijlagen

  • 20210726_152814.jpg
    20210726_152814.jpg
    408.2 KB · Weergaven: 170
Laatst bewerkt:
Wij krijgen gda in nieuw opgestarte bakken, en in bakken waar onbalans is, door veranderde omstandigheden, vooral na groot onderhoud met planten en de bodem.

Ik las dat die alg een levenscyclus heeft van 3 tot 4 weken. Wanneer de oorzaak waarschijnlijk tijdelijk was laten wij de alg zitten waar die zit. Na 3 tot 4 weken verdwijnt het vanzelf.

Als je het gaat verwijderen gaan de deeltjes door het water zweven overal naartoe, en reset je de cyclus van 3 tot 4 weken. Eigenlijk maak je het daar dan dus erger mee.

Wanneer de alg te erg wordt of niet verdwijnt na 3 tot 4 weken is het handig verder te kijken.

Wij hebben het nooit gehad in combinatie met gsa.
 
Tja 15W op 20 liter is ook een zee van licht tijdens de uren dat het licht vol open staat. Dat is zo n 1W per liter rekening houdende met de bodem. Ik zou eens proberen om dat te halveren want met erg veel licht zie je snel algen ontstaan.
Je hebt zaterdag wat in de bodem gedaan dus als daar wat nh3/4 bij is vrijgekomen dan is met veel licht een trigger voor algen aanwezig denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Tja 15W op 20 liter is ook een zee van licht tijdens de uren dat het licht vol open staat. Dat is zo n 1W per liter rekening houdende met de bodem. Ik zou eens proberen om dat te halveren want met erg veel licht zie je snel algen ontstaan.
Je hebt zaterdag wat in de bodem gedaan dus als daar wat nh3/4 bij is vrijgekomen dan is met veel licht een trigger voor algen aanwezig denk ik.
Is gewoon prima hoor; mits je afdoende co2 toevoegt - waar het naar uitziet obv die dropchecker. Bovendien heeft ie 'm op 50% staan, dus is nog maar 7-8 Watt, peanuts. Ik zou die 5.5u wel oprekken naar 8u en je op- en afbouw eventueel inkorten. GDA trekt vanzelf wel weer weg, zorgen dat je co2 bijtijds aanspringt en je genoeg ferts doseert.
 
Goedemorgen! Bedankt voor de antwoorden.
Ik las dat die alg een levenscyclus heeft van 3 tot 4 weken. Wanneer de oorzaak waarschijnlijk tijdelijk was laten wij de alg zitten waar die zit. Na 3 tot 4 weken verdwijnt het vanzelf.
Dat heb ik ook gelezen, helaas zijn vele websites copieen van elkaar zonder onderbouwing. Ik heb namelijk op nog geen enkel forum een bericht gezien van iemand die hier succes mee heeft gehad.
Misschien dat iemand dit leest en kan bevestigen dat dit inderdaad werkt voor ik het 4 weken laat verergeren?
 
Ik maak meestal 1 x in de 2 weken de ruiten schoon met een algenkrabber (niet zo'n magneet onding) en bij mij trekt 't ook gewoon weg. Substraat doe ik niks aan, groene aanslag daarop trekt ook gewoon weg.
 
Is gewoon prima hoor; mits je afdoende co2 toevoegt - waar het naar uitziet obv die dropchecker. Bovendien heeft ie 'm op 50% staan, dus is nog maar 7-8 Watt, peanuts. Ik zou die 5.5u wel oprekken naar 8u en je op- en afbouw eventueel inkorten. GDA trekt vanzelf wel weer weg, zorgen dat je co2 bijtijds aanspringt en je genoeg ferts doseert.

Nou, dit had ik gister met mijn slaperige hoofd anders moeten verwoorden, hij staat totaal 8 uur boven de 50%, waarvan 5.5 uur 100%. Rekening houdend met op en afbouw van het licht ;)

Dit hoeft niet per se teveel te zijn met de co2 en voedingsstoffen die ik toevoeg?? Toch?
 
Ik maak meestal 1 x in de 2 weken de ruiten schoon met een algenkrabber (niet zo'n magneet onding) en bij mij trekt 't ook gewoon weg. Substraat doe ik niks aan, groene aanslag daarop trekt ook gewoon weg.
Oke, dat is positief. Mijn vorig aquarium ging het namelijk nooit weg en kon ik elke week krabben in iig een kleine mate. Daar ben ik nu dus ook weer een beetje bang voor.
Dat was wel een hele andere opzet zonder co2, met een mini lampje en niets anders als wat mossen en sagittaria s.
 
Tja 15W op 20 liter is ook een zee van licht tijdens de uren dat het licht vol open staat. Dat is zo n 1W per liter rekening houdende met de bodem. Ik zou eens proberen om dat te halveren want met erg veel licht zie je snel algen ontstaan.
Je hebt zaterdag wat in de bodem gedaan dus als daar wat nh3/4 bij is vrijgekomen dan is met veel licht een trigger voor algen aanwezig denk ik.

De zee van licht was ook een beetje de bedoeling. Ik kan het licht wel halveren, maar volgens mij worden de helft van mn planten niet heel vrolijk als ze nog maar 50% krijgen. Met meer licht heb ik allicht sneller een trigger voor algen, daarom probeer ik deze bak ook brandschoon te houden. De tijd die ik al heb gestoken in het stuk voor stuk uittrekken van vergelende grassprietjes haha.
Maar voorkomen is het in dit geval dus net laat voor, onderhoud zal volgende keer gewoon voorzichtiger moeten gebeuren.

Heb het licht dat de uren dat hij vol staat voor nu terug gezet naar 80%, veel meer durf ik mijn plantjes niet ontnemen
 
Bovendien heeft ie 'm op 50% staan
Toch wel 5,5 uur volle bak las ik dus uitgaande van 15 liter netto zit je dan al op 1,25W per liter ;).

Hoeveel de planten nodig hebben minimaal durf ik niet te zeggen en of 100% gedurende 5,5 uur teveel is weet ik ook niet. Misschien kan lid @Cornelius daar iets over zeggen.
 
Hoeveel de planten nodig hebben minimaal durf ik niet te zeggen
Hoeveel een plant nodig heeft aan licht daar word op de website van Tropica het volgende over gezegd:
Easy plants 10-20 Lumen p/liter = 0.25 to 0.5 Watt
Medium plants 20-40 Lumen p/liter = 0.5 to 1 Watt
Advanced Plants >40 lumen p/liter = vanaf 1 Watt

Als een plant een tekort heeft aan licht dan sterven ze. Fotosynthese hangt met CO2 samen, dus als je denkt dat je te weinig licht hebt kan je proberen om meer CO2 toe te voegen.
En als ze dan nog sterven weet je dat je te weinig licht hebt. Al kunnen de meeste planten wel met heel weinig licht goed overweg.
en of 100% gedurende 5,5 uur teveel is weet ik ook niet.
Een fluval plant 3.0 nano geeft 1000 lumen op de 20 liter (50 lumen per liter) . Dat kan prima als je bak stabiel is. Ikzelf zit probleemloos wel eens tegen de 90 lumen/liter aan...
Maar om op het probleem terug te komen van de GDA; 1e gedachten is dat de soil nog steeds buffert. En dan met name fosfaat icm met (teveel) licht. Dus iets minder pieklicht geven gedurende die 5.5 uur
 
Hoi Cornelius,

Bedankt voor je antwoord.
Gezien je antwoord ga ik er van uit dat de 80% piek waar de verlichting nu op staat prima is om de komende weken aan te kijken. Alle planten zitten in de easy tot medium categorie dus dat zou wel goed moeten zitten.

Hoop dat het geen probleem is, maar wat bedoel je precies met de soil die nog eens buffert? Bedoel je daarmee de opname van de extra po4 die ik afgelopen weken heb toegevoegd? Zou je dit even toe kunnen lichten?

Dit is mijn eerste "high tech" tank dus ik leer hier dagelijks bij. Deze is ook voornamelijk opgezet als "oefenrondje" voor ik uiteindelijk een 90l met twinstar e series neer ga zetten.

Dankjewel!
 
Bedoel je daarmee de opname van de extra po4 die ik afgelopen weken heb toegevoegd?
Aquasoils nemen de eerste tijd veel voedingsstoffen op vanuit de waterkolom en dan met name fosfaat. Dat komt door de CEC werking.
De eerste tijd gaat de bodem veel fosfaat opnemen totdat de bodem echt verzadigd is. tot die tijd meet je maar weinig terug van alle PO4 die je aan het water toevoegt.
Dit is mijn eerste "high tech" tank dus ik leer hier dagelijks bij. Deze is ook voornamelijk opgezet als "oefenrondje" voor ik uiteindelijk een 90l met twinstar e series neer ga zetten.
Voor een high light zou ik kiezen voor een Twinstar S ipv een Twinstar E.
 
Aquasoils nemen de eerste tijd veel voedingsstoffen op vanuit de waterkolom en dan met name fosfaat. Dat komt door de CEC werking.
De eerste tijd gaat de bodem veel fosfaat opnemen totdat de bodem echt verzadigd is. tot die tijd meet je maar weinig terug van alle PO4 die je aan het water toevoegt.

Aha, ja dat was ook mij gok toen de po4 waarde na 1 maand nog steeds niet te meten was, ondanks toendertijd toevoeging van (halve dosis) Tropica specialized. Vanaf dat punt 3x in de week 2ppm toegevoegd met Easylife Fosfo.

Met dit in gedachten is het dan juist wĆØl of juist niet een goed idee om PO4 toe te voegen tot de gewenste hoeveelheid terug te meten is in de waterkolom? Oververzadig je daar de soil niet mee tot het op een gegeven moment een probleem wordt wanneer er een tĆØ grote hoeveel fosfaat is opgenomen, en er zo te makkelijk een grote hoeveelheid po4 vrijkomt wanneer de soil wordt verstoord door bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt waar je toppen terugplant en oude kale stengels uit de soil trekt?

Of is dat juist wat er wordt verkomen door de bufferende soil?

Bedankt dat je de tijd neemt om te antwoorden. Iedereen bedankt trouwens, die zijn of haar steentje bij heeft gedragen, en dat binnen 24 uur. Hele fijne community om je vragen te kunnen stellen!

Voor een high light zou ik kiezen voor een Twinstar S ipv een Twinstar E.

Kwijl, helaas zijn mijn zakken niet zo heel erg diep dus daar moet ik mezelf eerst wat meer voor motiveren met een succesverhaal van bijvoorbeeld een 20liter bakje.
 
Als het niet te meten is wil niet zeggen dat het niet aanwezig is... Het zit vml in je soil. Daarom word er in de regel weinig voeding aan het water toevoegt.
Als de bodem is verzadigd (dat zie je aan je gemeten waarde) zou ik zeker overgaan naar lean-dose, en verversen met wekelijks 50% osmose.
en er zo te makkelijk een grote hoeveelheid po4 vrijkomt wanneer de soil wordt verstoord door bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt waar je toppen terugplant en oude kale stengels uit de soil trekt?
PO4 komt niet zomaar vrij als je er een plantje uittrekt. Het fosfaat ion is verwisseld met een ander ion en word door wortels opgenomen.
moet ik mezelf eerst wat meer voor motiveren met een succesverhaal van bijvoorbeeld een 20liter bakje.
Er vallen prima resultaten te behalen met een klein bakje. In mijn onderschrift staat een link van een High Light nano plantenbakje van 25 liter. (y)
 
PO4 komt niet zomaar vrij als je er een plantje uittrekt. Het fosfaat ion is verwisseld met een ander ion en word door wortels opgenomen.
Is het niet zo dat dit gebonden wordt aan ijzer in de bodem? Of zijn er nog andere stoffen waar het mee bindt en nog wel opneembaar is voor de planten?
 
Er vallen prima resultaten te behalen met een klein bakje. In mijn onderschrift staat een link van een High Light nano plantenbakje van 25 liter. (y)
Oehh sexy! Mooi bakje, ik hoop mn Yao Yai net zo vol, gezond en op kleur te krijgen als jouw Rotalas!

Ik ga hier aan de gang met gegeven tips en kijk het komende weken even aan.
Is ook zo lastig om niet meteen in de stress te raken wanneer ik alg zie verschijnen.
Als je het toch eens net zo makkelijk uit je bak, als in je bak kon krijgen.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd!
Ik zal hier over een paar weken wel een update plaatsen als alles naar wens draait, of juist niet.

Fijne avond iedereen šŸ–
 
Om dit niet het zoveelste onderwerp zonder eind te laten zijn nog even de laatste beloofde update.

De opkomende groene alg was in korte tijd erger geworden. Voornamelijk op het glas, welke elke week gepoetst kon worden. Of elke 6 dagen eigenlijk, voor het voor mijn gevoel teveel werd. Nooit tot het punt dat je niet meer door het glas kon kijken, maar tot het punt dat het van buitenaf zichtbaar was.

- Co2 bleek te zijn uitgelopen, de regelaar was niet helemaal goed, waardoor mijn plantjes waarschijnlijk niet genoeg voeding kregen. Die is ondertussen omgewisseld.

- Na het knippen van het gras bleek er enorm veel vuil uit te komen, dus dat was ook niet zo "on point" als ik dacht.

- Nitraat iets verminderd, wat de alggroei ook behoorlijk heeft vertraagd.

Nu ondertussen alles onder controle, nog wel wat alg op het glas aan het einde van de week maar dit is te overzien.

Hier nog een laatste plaatje van het bakje op huidig moment. De rotala is een paar dagen geleden gesnoeid.

Eindelijk alles onder controle, dus binnenkort tijd voor een rescape :D Wil er wat kleinere planten in, die beter in dit kleine bakje passen
 

Bijlagen

  • 20210917_162012.jpg
    20210917_162012.jpg
    414.7 KB · Weergaven: 113
Mooi dat je oorzaken hebt kunnen wegnemen en dat het onder controle is.
 

Terug
Bovenaan