Hulp gevraagd Artemia kweken


Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
102
Leeftijd
22
Hoii,

Mijn betta eet sinds graag levend voer.
Dit was een uitprobeersel met een pincet en het bevalt echt super goed. De andere vissen eten hier ook van mee. (rasbora)
Nu hebben wij geen dierenwinkel in de buurt maar willen ze wel graag levend voer geven. Om te bestellen word elke keer te prijzig dus hadden wij bedacht om artemia te gaan kweken.
Helaas weten wij echt niet waar we moeten beginnen.
Heeft iemand ervaring of zou iemand kunnen helpen met de eerste kweek opzetten?

Groetjes Roomsnoes
 
Voor simpelweg artemia kweken vind ik bovenstaand artikel onnodig ingewikkeld. 😬

Wat heb je nodig:
- zout
- artemia-eitjes
- luchtpomp
- verwarming
- artemia-fles (kant-en-klare set bijv. van Ziss of JBL, óf DIY, zie google)
- artemia-zeefje of waterspuit

Luchtpomp het water goed laten beroeren (eitjes moeten rondgaan i.p.v. zinken naar de bodem), 27 graden aan proberen te houden voor oogst na 24 uur, hoeveelheid zout 27 gram (1,5 eetlepel) per liter water.

Oogsten: met een lamp de artemia naar een hoek lokken, even wachten tot er een hoop zitten en dan met een zeefje of spuitje eruit halen.

Bewaren overschot: blijft een aantal dagen goed in de koelkast.
 
Met een kweekschaal gaat het nog makkelijker maar is de opbrengst minder. Maar ik heb het idee dat de TS ze wil opkweken..
 
Gebruik zelf deze https://nl.aliexpress.com/item/1005...00030152612429!sea&curPageLogUid=5SS4XvCIp7fB

heb hem buiten het aquarium, enkel op een luchtpompje en werkt perfect. Even 5 minuten lucht eraf en meeste zakt naar beneden, deze zuig ik dan met een pipet op:


Alles is goed schoon te maken.
Gebruik zelf 26 gram zeezout op 1 1/2 liter.
 
Zo'n schotel kopen, zonder luchtpomp of wat dan ook. Zelf hebben we zo'n ding gebruikt voor de opkweek van artemia voor jongbroed. Gaat erg goed!
 
Zo'n schotel kopen, zonder luchtpomp of wat dan ook. Zelf hebben we zo'n ding gebruikt voor de opkweek van artemia voor jongbroed. Gaat erg goed!
Werkt ook prima zolang je niet echt veel nodig hebt en je het niet erg vindt dat de opbrengst wat lager is.
 

Terug
Bovenaan