Hulp bij visbestand


Koen07

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
168
Leeftijd
16
Goedenavond allemaal, ik heb mijn Juwel Rio 125 opnieuw ingericht. (morgen volgen de foto’s als ik er aan denk)

Er zitten nu een stuk of 6 kardinaaltetras in en ongeveer 8 kleine rode visjes waar ik de naam niet meer van weet. (Wel een scholenvis)

Ik wil eigenlijk beide schooltjes uitbreiden maar ik weet niet of dat mooi zal zijn, 2 wat grotere scholen.

Wat zouden jullie doen?

Verder zit ik te denken om wat corydoras te nemen, vind zelf de Habrosus heel mooi. En ik ben opzoek naar een leuk koppeltje of harem vissen. Misschien de Honinggoerami, en zou je er dan 3 kunnen nemen in een 125L bak?

Of weten jullie nog een leuke visssoort die echt als uitblinker kan dienen.
 
De rode visjes waar ik het over had, lijken heel erg hierop, ik maak morgen een foto
IMG_3881.jpeg
 
Een school uitbreiden is een goed idee. Allebei de scholen kan -zeker in niet zo'n heel grote bak- erg rommelig ogen. Maar voor de vissen maakt het niet uit, zeker scholenvissen zijn van mening: hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Cory's zijn erg gezellige en leuke bodemscharrelaars, kan ik je zeker aanbevelen.
Ook een harem honinggoerami's lijkt me een goed idee in dit bestand.
 
Dank voor de snelle reactie, voor de honinggoeramis moet ik dan nog even drijfplanfen halen, zijn er drijfplanfen die niet zo snel groeien, anders heb ik weer het hele oppervlak binnen een week weer vol zitten
 
Het mogen ook planten zijn die zich over het oppervlak uitstrekken, vallisneria bijv. het gaat erom dat ze beschutting hebben. Maar ik zou zo niet durven zeggen welke drijfplant langzaam groeit, voor zover ik weet, zetten ze er allemaal wel tempo in.

edit:
Wat eventueel een optie zou kunnen zijn is een miniwaterlelie. Dan laat je zijn bladeren tot het wateroppervlak komen en kunnen ze daaronder schuilen. Maar dat is zomaar een gedachte, er zijn misschien wel plantenkenners die je beter een idee kunnen geven.
Overigens is het verwijderen van drijfplanten één van de makkelijkste klusjes bij aquariumonderhoud....
 
Inderdaad die drijfplanfen weghalen is heel makkelijk haha, hierbij de foto’s van het nieuw ingerichte aquarium en dus de vis waar ik de naam niet van weet.

IMG_3883.jpeg
IMG_3889.jpeg
IMG_3890.jpeg
IMG_3885.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_3886.jpeg
    IMG_3886.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 20
  • IMG_3887.jpeg
    IMG_3887.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 21
Moet nog wel even de ruiten schoonmaken haha
 
Ziet er goed uit hoor
 
Heb een koppeltje Antennebaarsjes gekocht, foto’s volgen vanavond. Kan je hier ook nog een vrouwtje toevoegen dat het een harem word, of later nog een koppeltje erbij kopen?

Of misschien een koppeltje honinggoeramis erbij?

Ik laat het nu sowieso bij dit koppeltje Antennebaarsjes en dan kijk ik later wel.
 
Heb een koppeltje Antennebaarsjes gekocht, foto’s volgen vanavond. Kan je hier ook nog een vrouwtje toevoegen dat het een harem word, of later nog een koppeltje erbij kopen?

Of misschien een koppeltje honinggoeramis erbij?

Ik laat het nu sowieso bij dit koppeltje Antennebaarsjes en dan kijk ik later wel.
Antennebaarsjes kunnen ook gewoon als koppeltje gehouden worden. In een aquarium van boven de 100 liter kan je er naar mijn inziens wel een koppeltje honinggoerami's bij houden. De honinggoerami's zwemmen namelijk in een andere waterlaag dan de antennebaarsjes.

Je kan ook altijd eens naar killivissen kijken, daar zitten ook veel mooie tussen (bv. Aphyosemion striatum).

De rode zalmpjes zijn vuurzalmpjes, die worden zo'n 3 tot 3,5 cm groot. Ik heb ze zelf al eens gehouden. Zijn zeer leuke en naar mening gemakkelijke visjes.

Corydoras soorten zijn zeer leuk, maar ik heb slechte ervaringen met zowel de pygmaeus als de habrosus. Bij mij leefden ze nooit lang ondanks dat ik ze goed verzorgde. Hier hebben we meer succes gehad met soorten als de Corydoras sterbai.
Een andere bodemkuiser dat ik op dit moment houd en dat mijn persoonlijke favoriet is is de Petruichthys sp. Rosy. Het zijn ook groepsdiertjes. Ik denk ook dat je ze meer gaat zien dan de Corydoras soortjes, ze zijn namelijk wat actiever.

Moest ik moeten kiezen tussen de twee scholenvissen dan zou ik voor de vuurzalmpjes kiezen. Ze zijn namelijk wat sterker en doordat ze wat kleiner zijn kan je er ook een grotere school van gaan houden. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat je ze niet beide kan houden, maar het lijkt me gewoon minder mooi omdat je dan 2 kleinere scholen zal moeten gaan houden.
 
Top, heel erg bedankt

De rechter lijkt mij het mannetje en links is het vrouwtje denk ik, klopt dit?
IMG_3900.jpeg
 
Zo te zien wel. Als het goed is krijgt het vrouwtje ook een roze buik, volgens mij zie ik dat al iets op de foto?
Na veel kweken zie je de geslachtsverschillen minder makkelijk.
Als ze wildvang zijn dan zie je bij het vrouwtje inderdaad een roze buik.
Na veel kweken verdwijnt dat rood meer en meer.
 
Kunnen corydoras Habrosus samen met de Antennebaarsjes, verkoper zij van wel, en op internet lees ik wel en niet.
 
Zou ik met habrosus niet snel doen. Corydoras zijn niet de slimste wat dat betreft en zullen rustig door het territorium van de ramirezi's zwemmen. Kan goed gaan, maar dan zou ik toch voor een iets grotere soort gaan dan habrosus

Ik zou ook gaan voor 1 grote school. Hier destijds juist teruggegaan naar 1 soort middenzwemmers ipv meerdere
 

Terug
Bovenaan