Hulp bij het in toom houden van het garnalenbestand

M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar wat ervaringen m.b.t. het volgende.
In een van mijn aquariums heb ik op dit moment alleen bodemvissen zitten (corydoras en Ancistrus claro) met daarbij een groep garnalen. Inmiddels heb ik de ervaring dat beide vissoorten de garnalen volledig met rust laten en dat ik, als ik niet uitkijk, flinke problemen met het water kan krijgen wegens overbevolking. De garnalen die in dit aquarium zitten zijn uitgeselecteerde Oranje sakura garnalen. Omdat het juist de minder mooie garnalen zijn, waarschijnlijk niet gemakkelijk verkoopbaar en ze hebben het nadeel dat ze door hun kleur nauwelijks opvallen op de zandbodem, waardoor ze veel lastiger te vangen zijn én je je heel snel vergist in het aantal. Uitdunnen en verkopen is dus lastig, vandaar dat ik wil onderzoeken of het misschien mogelijk is om er een vis in de midden-/bovenlaag bij te zetten, die het aantal garnalen een beetje onder controle houdt.

Omdat ik de bak niet te vol wil stoppen (het formaat is 70x40x35cm) en in mijn ogen een schooltje eigenlijk pas begint bij minimaal 10 exemplaren, twijfel ik een beetje over de meeste zalm/tetra soorten omdat de meeste toch minimaal een cm of 4 worden. In een ander aquarium heb ik vuurtetra's. Die zouden qua formaat beter zijn, maar sinds ik die heb is de garnalenpopulatie in dat aquarium flink toegenomen, dus dat schiet ook niet op.
Het gaat om een volglas aquarium met een dekruit, wat niet echt ideaal is voor drijfplanten. Ik ben bang dat soorten zoals ringbandsnoekjes, Honinggoerami's en Betta's daarom ook afvallen.

Heeft er iemand ervaring met of een klein formaat scholenvisje of een niet-bodemgerichte koppel of harem vis, die (baby) garnalen op het menu heeft staan en die in mijn aquarium zou passen (temp. rond de 23°C, ph7)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Een Betta weet er vaak ook wel raad mee;)
 
Ik zou idd ook gaan voor een mooie betta. Wellicht kan een foto van je bakje helpen om te kijken of deze geschikt is?!
 
Mijn betta had niet alleen baby garnalen op zijn menu staan maar ook de volwassen garnalen... is dan ook een pittig mannetje maartoch.
 
Ik kan je wel vertellen welke scholenvisjes naar mijn idee hier niet geschikt voor zijn. Ik heb vuurneons en neon tetra's bij mijn garnalen en ze laten de garnalen voor zover ik kan zien met rust.
 
Ik betwijfel of een Betta een goed idee is. Zoals ik al eerder aangaf zijn drijfplanten best wel lastig vanwege de dekruit. Bij een 'normaal' aquarium is er redelijk wat ruimte tussen het wateroppervlak en de kap, maar bij mij is die ruimte vrij klein. Daarnaast (of daardoor) komt er redelijk wat condens tegen de dekruit en volgens mij kunnen de meeste drijfplanten daar niet tegen. De bak is dus aan de bovenkant vrij open, wat m.i. niet echt ideaal voor een Betta is. Daar komt bij dat de cory's (loxozunus) een soort zijn die ook regelmatig met een groepje op hoger gelegen oppervlakken liggen of door de bak zwemmen. Ik ben bang dat als je een beetje een dominante Betta hebt, dat problemen gaat geven.

Ik zat zelf aan iets van een killi te denken, zoals de Aphyosemion australe of de A. striatum. Ik lees alleen tegenstrijdige berichten over hun karakter (dat ze lastig kunnen zijn naar andere vissen) en ik lees op sommige plekken dat je zout moet toevoegen, wat weer geen goed idee is bij cory's.

@quistero Zie je de groep garnalen duidelijk groeien of blijft de groep stabiel? Het is geen probleem als de grote garnalen met rust gelaten worden, het gaat me er vooral om dat de groep niet explosief gaat groeien. De eerste garnalen die ik in deze bak gehouden heb, waren vuurgarnalen. Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met 30 en als ik alles optel wat ik verkocht heb en nu nog in een ander aquarium heb zitten, kom ik ergens rond de 1000 garnalen uit. Daar heb ik niet nog een keer zin in.
 
Dat een Betta Cory´s gaat lastig vallen ? Niet zo gauw en daarbij , Corry´s raken niet zo heel gauw onder de indruk doorgaans. Als je twijfelt over drijfplantjes kun je natuurlijk ook ervoor kiezen om planten te laten ¨luifelen¨.
 
Ik ben nog even wat over Betta's gaan lezen, maar kom overal tegen dat ze minimaal 24°C nodig hebben. Klopt dit? Want dan zou dat te warm zijn voor de cory's en claro's, die juist liever wat koeler gehouden moeten worden.
Daarnaast is de stroming misschien ook nog wel een probleem, want dan zit ik met 2 soorten die liever wat stroming hebben (om die reden zit er nu een extra filtertje in de bak) en een soort die dit juist liever niet heeft.
 
betta´s gaan prima op 22graden.

die stroming is wel een minpuntje, heb er op het moment 2 maar beide houden zeker niet van stroming.
 
Veel vissen kunnen we best wat koeler houden dan vaak wordt aangenomen.
 
22 graden kan inderdaad best voor een Betta. Ik heb in de nano met afdekruit de kikkerbeet en dat gaat als een trein.
 
Ik ken iemand die de Fundulopanchax garneri gold gehouden heeft icm vuurgarnalen. Dit was in 20L ipv 70, maar daar hebben ze de hele populatie in no time opgegeten.
Zelf heb ik de Kaap Lopez gehad met garnalen (in een meter) en dit ging altijd goed.

Ik heb zelf nooit meegemaakt dat killi's corydoraatjes lastigvielen.
 
Ja de Killi s kunnen er ook wel wat van hoor. Vaak hangt het ook af van het karakter van de vis.
 
Wellicht is Heterandria formosa een optie? Die eten alleen de jongen op.
 
@MarlonnekeW mijn populatie groeit langzaam maar mijn garnalen (caridina cf breviata) zijn qua voortplanting niet echt te vergelijken met bv vuurgarnalen. Nu sluit ik absoluut niet uit dat mijn vissen af en toe een jonge garnaal eten (misschien wel meer dan ik denk) en daarbij is de ene groep vissen de andere niet. Misschien dat deze vissoorten bij iemand anders wel actiever op garnalen jagen.
 
Bedankt voor alle suggesties, daar kan ik een hele hoop mee. De komende dagen maar eens naar de LFS om te kijken wat ze hebben.
 
De cacatuoides eten ook jonge garnaaltjes ;)
 
Van de Hetrandria formosa had ik er vrij snel ook weer heeeeeeel veel...
 
Dit zijn inderdaad net als guppen vissen die zich heel snel, levendbarend, voortplanten
 
Dit zijn inderdaad net als guppen vissen die zich heel snel, levendbarend, voortplanten
Alleen krijgen Guppen soms 80 en meer jongen per worp en Heterandria's een stuk of 12 maximaal.
 
Terug
Bovenaan