Hulp bij buitenfilter


L

Laetacara

Guest
Hallo,

Ik wil voor mijn nano cube 30 een externe filter halen.

ik heb er 3 op het oog:

1. Eden 501
2. Resun Cyclone Cy 20 Mini
3. Eheim 2213

Nu lees ik dat de Eden niet onder een aquarium kan (Met onder bedoel uiteraard in de kast)
Heeft iemand ervaring met 1 van deze filters die mij meer kan vertellen?

En hoe zit het met garnalen? worden die opgezogen of is daar een bescherming voor?
 
Zou voor de eheim gaan.
Stukje filterspons over de inlaat en hij is garnaal proof ;)
 
Maar waarom zo n zware pot als de 2213 op een bakje van net 30 liter? Ik denk dat de uitstroom veel te hard gaat zijn. Kijk eens naar de Aquaell mini pat binnenfilter want die gebruik ik ook voor de nano s met garnalen. deze garnalen belasten de bak amper dus zo n zware filter is niet nodig en duurder in stroomverbruik. Maar het is natuurlijk aan jou;)
 
Denk dat de 2211 ook wel moet voldoen
 
Waarom een externe filter? Bakje is nano, en dan van die dikke filterbuizen lijkt me qua verhouding niet kloppen.

Zou ik eerder een hang-on filter nemen denk ik, mits er plek is natuurlijk.
 
Ik ben het met Albert eens en zou lekker een filter nemen dat eigenlijk bij zo n kleine nano hoort. De 2211 is ook voor rond de 350 liter en dat is zo n 12x de netto inhoudt.
 
Inderdaad ik bedoelde de eheim 2211.

Misschien dan toch maar de binnenfilter er in houden...

Is de eheim 2213 wel groot genoeg voor de juwel rio 125?
 
Ik heb de 2213 ook op een 80 cm en dat kan prima hoor.
 
Snap het commentaar niet zo zeer op de keuze voor een extern filter op een nano bak..
Als je een heater en CO2 reactor wil laten draaien op een extern filter in een nano bak heb je wel wat overcapaciteit nodig.
 
Als je garnalen neemt dan moet je voorzichtig zijn met co2. Maar een 2213 is 12x de netto inhoudt en dat is wel heel veel overcapaciteit denk ik;). Zo n bakje is 25 liter netto. Daarbij lees ik in de startpost niks over techniek zoals co2 dus ga er dan ook niet vanuit dat dit erop zal komen.
 
Tuin kabouter:
Er zit geen CO2 het was eigenlijk meer esthetisch bedoeld.

John (toch?):
Over de eheim 2213. Kan daar ook de heater zelf in?
En wat voor CO2 systeem heb jij in de 80cm bak?
 
Over de eheim 2213. Kan daar ook de heater zelf in? nope gaat niet passen
 
Oke ik heb de eheim 2213 vandaag gehaald en alvast aangesloten op me aquarium bijden filters staan aan. (Juni wil ik weer gaan herinrichten en de binnen filter van me rio er uit halen).

Maar wat ik me afvraag is als ik de slang om dat s-buisvormige ding heen schuif is zit dat dan echt water dicht?

en heeft er iemand nog verder tips?
 
Ja hoor dat is echt water dicht en ik heb me dat ook wel afgevraagd maar het gaat er ook wat stroef omheen. Daar hoef je geen klemmen ofzo bij te gebruiken.
Nu kan deze eerst lekker indraaien:)
 
Waarom niet de eden 501? Ik las ergens in een review dat hij minder dan 150 l/u is eenmaal gevuld met filtermateriaal en aangesloten op de spraybar.
 
Waarom niet de eden 501? Ik las ergens in een review dat hij minder dan 150 l/u is eenmaal gevuld met filtermateriaal en aangesloten op de spraybar.

Omdat ik deze filter toch maar in mijn 80cm heb gedaan ;)

voor me nano moet ik nog even verder kijken.
 
Voor een nano is de Aquaell mini pat een goede en garnaalproof.
 
Zelf ben ik erg fan van een filter met overcapaciteit. Mijn eigen bak van 100 liter heeft een externe filter met ruim 700l/h vermogen, 7x keer de bak zelf. Bedenk wel dat er nog veel factoren bij spelen die invloed hebben op de stroming wat uiteindelijk in de bak terecht komt, denk aan de filtermedia en de filterslangen. Verder hangt het er ook vanaf hoe de uitstroom zit, met/zonder spraybar, lily pipe etc. Persoonlijk had ik dan de Eheim 2211 gekozen, eventueel kan je de stroming wat knijpen met filterkranen en de spraybar weg laten.
 
Zelf ben ik erg fan van een filter met overcapaciteit. Mijn eigen bak van 100 liter heeft een externe filter met ruim 700l/h vermogen, 7x keer de bak zelf
ik ben ook een groot voorstander voor overcapaciteit. Heb zelf een 700l/u op een bakje van 50 liter...
En zeker als je een zwaar beplante bak heb is zelfs 15x de de capaciteit geen overbodige luxe.
 
ik ben ook een groot voorstander voor overcapaciteit. Heb zelf een 700l/u op een bakje van 50 liter...
En zeker als je een zwaar beplante bak heb is zelfs 15x de de capaciteit geen overbodige luxe.

Mooi, dan weet ik nu ook dat ik voor een 10L een mooi extern filtertje ga aanschaffen met 150 l/h!
 
ik ben ook een groot voorstander voor overcapaciteit. Heb zelf een 700l/u op een bakje van 50 liter...
En zeker als je een zwaar beplante bak heb is zelfs 15x de de capaciteit geen overbodige luxe.

Tja, daar verschillen denk ik de meningen over want je leest hier vaak genoeg dat 1,5 netto meer dan voldoende is. Zelf heb ik ook 1400 bruto op de bak van 190 liter en daar zal rond de 600 van overblijven. Maar ja 15x is wel heel erg veel;)
 
voor het indraaien van mijn nieuwe filter, moet ik gewoon het water wekelijks verversen of net zoals normaal 4 weken indraaien en niks doen?
dat vroeg ik me af omdat de oude filter zeg maar gewend is aan wekelijks?
 
Ik zit stiekem nog te twijfelen of ik mijn filter goed gevuld hebt....

Onder naar boven.
Keramiek pijpjes
Grove blauwe spons
Lav (van eheim)
Zwarte spons (koolstof)
Watten

Lav kun je toch gebruiken als medium voor zoetwater? Ik lees namelijk vaak dat daar veel bacteriën in kunnen vestigen. Of heb ik dit fout begrepen?
 
is lav niet gewoon lavasteen split? is gewoon een media waar bacterieen aan kunnen hechten. lavasteen is namelijk erg poreus.

er zijn wss wel betere alternatieven maar als het werkt lekker blijven gebruiken :)
 

Terug
Bovenaan