hulp bij bestand in 130 cm bak


emve

Well-known member
Lid geworden
8 januari 2010
Berichten
122
Hallo,

Mijn bak (130*60*55) staat momenteel grotendeels leeg (wat vis betreft). Ik had een Zuid-Amerikaans biotoop (zwakke verlichting, veel hout, weinig planten, mooie groep wildvang maanvissen etc). Helaas geen geslaagde combinatie met opgroeiende peuters en kleuters in huis (bak staat in de woonkamer, er wordt volop gespeeld bij de bak). Te veel stress voor de vis, te weinig te zien voor de kids. De maanvissen zitten inmiddels bij een andere liefhebber. Oranje zwaarddragers zijn toegevoegd (kleur, en zichtbaar voor de kids).

Het huidige bestand:
- 5/6 Corydoras panda;
- 4 Nannobrycon unifasciatus (zoek ik een ander plekje voor);
- 3 zwaarddragers;
- 4 'gewone' ancistrus;
- 2 hemiloricaria lanceolata;
- een enkele vuurgarnaal;
- 1 koppel Apistogramma cacatuoides.

De bak is inmiddels flink beplant (veel crypto's, belgisch groen, vaantjes, vallisneria). Er staat een groot stuk hout in.

De midden- en bovenlaag zijn vrij leeg. Daar kan dus een mooie school vis in.

Ongeveer 10 jaar geleden heb ik in een andere bak een mooie school boesemani's gehad. Genieten! Zoiets zou ik wel weer willen.

Ik ben mij dus aan het ori�nteren op een mooie school regenbogen. Liefst niet een te klein visje, ik hou wel van een stevige vis. Ik denk aan een lengte van ongeveer 6 cm (past goed in de bak, volgens mij is 130 cm lengte te klein voor een vis die 10/12 cm wordt en actief zwemt zoals een regenboogvis).

In de reguliere handel zijn de 'standaard' soorten te koop. Vermoedelijk grotendeels doorgefokte vis van onbekende herkomst, mogelijk zwak. Ik koop liever bij een hobbykweker (betere kwaliteit, vaak mooiere soorten, bijdragen aan behoud van soorten in Nederland etc).

Wie heeft er tips voor mij? Aan welke vis zou ik moeten denken? Niet onbelangrijk: de vis moet wel in Nederland te koop zijn. Ik zou de vissen graag medio oktober kopen.
 
Vanuit het Internationaal Regenboogvissen Gezelschap (IRG) kan ik je wellicht in Nederland helpen aan:
-Melanotaenia lacustris
-Melanotaenia maccullochi
-Melanotaenia pygmaea
-Melanotaenia rubrivittata (voorheen Melanotaenia sp. "Wapoga River" genoemd)

Het gaat hier allemaal om zuivere soorten deskundig gekweekt door leden van het IRG. Zit hier een vissoort bij waarin je ge�nteresseerd bent? Laat het even weten, dan stuur ik je per priv�bericht even de contactgegevens van de kweker. Alleen voor Melanotaenia lacustris kun je zelf informeren door hier op het forum een priv�bericht naar Hansopje te sturen: hij is de kweker hiervan.

Veel informatie over regenboogvissen en deze soorten is te vinden op www.irg-nederland.nl.
 
Dat zijn stuk voor stuk heel mooie soorten!

Volgens mij is de lacustris de grootste, met een maximum lengte van 10 tot 12 cm. De andere soorten blijven kleiner, een cm of 5-7. Dat past denk ik het beste in een bak van 130 cm.

Eigenlijk heb ik in allemaal wel interesse. Ik zie dat er per soort nogal wat verschil in kleur is, afhankelijk van het herkomstgebied. Ik ben op zoek naar een kleurrijke soort. Graag krijg ik van jou de contactgegevens van de kweker, dan kan ik met hem/haar in overleg.

Alvast bedankt!
 

Terug
Bovenaan